Jongerendebatten en Provinciespel

Voor middelbare scholen die leerlingen serieus willen betrekken bij de politiek, bieden we het Provinciespel. Ook zijn er 2 keer per jaar jongerendebatten op het Huis der Provincie.

Op weg naar Het Lagerhuis

Jaarlijks doen er ruim 200 scholen door het land mee aan de grootste debatcompetitie van Nederland: Op weg naar Het Lagerhuis. In januari, februari en maart vinden de voorrondes plaats. Dit ter voorbereiding op de finale op NPO 2. Die is later in het voorjaar. Het Debatbureau organiseert de competitie. Lees meer op de site van Op weg naar Het Lagerhuis.

Provinciaal Jeugddebat

Ieder jaar organiseert de NJR (Nationale Jeugdraad) het Provinciaal Jeugddebat. Jongeren tussen de 12 en 18 jaar van alle schooltypes gaan hierbij in debat over diverse provinciale thema's. Uiteindelijk gaan er 12 jongeren door naar het Nationaal Jeugddebat in de Tweede Kamer. Lees meer over het Provinciaal Jeugddebat op de site van NJR.

Speel het Provinciespel

Hoe zou de provincie eruitzien als jongeren het voor het zeggen hadden? Tijdens het Provinciespel richten scholieren en studenten hun eigen provincie in. Moet er meer streekvervoer komen, sneller internet of is het juist belangrijk dat er nieuwe bedrijventerreinen worden gebouwd? De klas richt politieke partijen op en maakt vervolgens samen keuzes.

Gaat de klas voor meer snelfietspaden? Meer groen? Of misschien een winkelcentrum? De jongeren kunnen uit veel voorzieningen kiezen. Het budget is beperkt, dus helaas kan niet alles een plaats krijgen. Tijd dus om samen keuzes te maken. Om het eens te worden over die keuzes richten de jongeren verschillende politieke partijen op en gaan ze met elkaar in debat. Na afloop van het spel kunnen studenten hun vragen stellen aan echte Statenleden en er op die manier achter komen of de vergaderingen in het echt ook zo verlopen.

Het Provinciespel wordt gespeeld in de Statenzaal in het Huis der Provincie met behulp van een speelkleed en blokken met voorzieningen. De jongeren mogen plaatsnemen op de zetels achter de microfoons. In 2 uur tijd ervaren ze dat overleg, argumentatie, meerderheid en consensus nodig zijn in een democratische samenleving. Zo wordt hun interesse gewekt voor democratische besluitvorming en leren ze globaal over welke onderwerpen het provinciale bestuur gaat.