Gedeputeerde Staten van Gelderland stelden op 21 november 2023 het ontwerp-inpassingsplan ‘Beter Bereikbaar Wageningen’ vast. Vanaf 14 december 2023 tot en met 24 januari 2024 lag het ontwerp-inpassingsplan formeel ter inzage en mocht iedereen daarop reageren.
Ook lag in diezelfde periode het bijbehorende ontwerp besluit voor Hogere Waarden ter inzage. Het was een bewuste keuze om de officiële reactieperiode pas half december te laten starten. Op die manier kon iedereen de stukken alvast lezen, voordat de wettelijke 6 weken startten waarbinnen een reactie ingediend moest worden.
Posters getoond op inloopbijeenkomst
Tijdens de inloopbijeenkomst (11 december 2023) gebruikten we de onderstaande posters. Hieronder kunt u ze (nogmaals) bekijken.
Een inpassingsplan is een provinciaal bestemmingsplan. In dit inpassingsplan leggen we de gebruiks- en de bouwmogelijkheden vast. Van – in dit geval – de aanpassingen die we willen doen aan de Mansholtlaan en Nijenoord Allee. In 3 stappen ontwikkelen we dit inpassingsplan. De ‘ter inzage legging van het ontwerp inpassingsplan’ maakt daarvan onderdeel uit.
Waar kunt u de stukken bekijken?
Het ontwerp-inpassingsplan met alle bijbehorende stukken vindt u onderaan deze pagina. Ook op de landelijke website ruimtelijkeplannen is het ontwerp-inpassingsplan in te zien, onder het nummer ‘NL.IMRO.9925.IPBBWageningen-ONT1’.
Wat gebeurt er verder?
Alle reacties (‘zienswijzen’) verwerken we in een zienswijzennota. Deze publiceren we rond de zomer van 2024 op onze website. Een zienswijze kan aanleiding geven tot aanpassing of verduidelijking van het plan. Provinciale Staten besluiten medio 2024 over de vaststelling van het inpassingsplan. Na deze besluitvorming leggen we het inpassingsplan opnieuw 6 weken ter inzage. In deze periode kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Stukken inzien
Inpassingsplan, regels
In de regels leest u wat er wel en niet mag binnen de lijnen van de verbeelding. In dit geval gaat het om de aanpassing van de wegen en bijvoorbeeld ook over de diepte van de onderdoorgang.
Bij de regels van het inpassingplan zit een kaart. Daarop ziet u de weg en de plek waar bomen blijven staan en waar nieuwe bomen komen. Hierdoor is het verzekerd dat de nieuwe weg ook komt te liggen op de plek, zoals u ziet op deze kaart. De plek van de bomen is indicatief. Dat betekent dat ze ook net op een andere plek kunnen komen.
Hier vindt u de kaart met daarop de begrenzing van het projectgebied. Ook ziet u bestemmingen en aanduidingen die verwijzen naar de regels van het inpassingsplan.
In de toelichting leest u onder ander het doel van het project, de toekomstige situatie, het beleid dat van toepassing is en een samenvatting van alle onderzoeken naar de omgevingseffecten, zoals geluid en natuur.
De ontwerpnota gaat over het toekomstige wegontwerp. Het laat zien welke uitgangspunten zijn gebruikt en het is een toelichting op de gemaakte keuzes in het wegontwerp. In de bijlagen bij deze ontwerpnota vindt u ook de verkeersveiligheidstoets. Een onafhankelijk bureau toetste de veiligheid van het Definitieve wegontwerp . In deze bijlage vindt u de uitkomsten en de reactie. Een 2e belangrijk document in de Ontwerpnota is de fietsnotitie. Hierin leest u over het aantal fietsers nu en de verwachting in de toekomst.
We startten met een Milieueffectrapport in 2020 waarin staat in hoeverre het Alternatief Bestaande Route (ABR) en de 6 varianten van de Campusroute de doelen halen om de bereikbaarheid van Wageningen te vergroten. Ook staan hierin de effecten van alle varianten op het milieu en de omgeving.
In oktober 2020 spraken Gedeputeerde Staten van Gelderland hun voorkeur uit voor het Alternatief Bestaande route, inclusief een onderdoorgang ter hoogte van de Churchillweg. In deze notitie leest u waarom zij deze keuze maakte.
Vele belangengroepen, de gemeenten en de Commissie m.e.r. adviseerden over het Milieueffectrapport uit 2020 voorafgaand aan de voorkeursbeslissing van Gedeputeerde Staten. In deze notitie leest u de samenvatting van de adviezen en de reactie van de provincie.
Bijlage 2d - Aanvulling op het Milieueffectrapport (MER)
Deze aanvulling op het MER 2020 onderzoekt de effecten van de voorkeursvariant. Dit is onder andere nodig omdat de voorkeursvariant nog niet integraal beoordeeld is. De provincie onderzoekt in de aanvulling van het MER verder of en hoe de (ruimtelijke) inpassing van de voorkeursvariant kan plaatsvinden. De aanvulling van het MER dient als aanvullende milieu-onderbouwing voor het (ontwerp) provinciaal inpassingsplan. In dit document vindt u een samenvatting. Er is ook een losse samenvatting als webpagina gemaakt.
Het akoestisch onderzoek is voor veel omwonenden een belangrijk rapport. Om zoveel mogelijk mensen dit te laten begrijpen is er ook een samenvatting geschreven, die op een kortere manier de lezer meeneemt in de aanpak en de uitkomsten.
Het akoestisch rapport beschrijft de manier waarop het geluidseffect van de aangepaste weg is onderzocht en de uitkomsten daarvan. In het hoofdrapport vindt u de verschillende stappen in het onderzoek. In de bijlage is op adresniveau te zien welk effect de aangepaste weg heeft en soms welk effect een geluidsmaatregel heeft op een woning.
Er is berekend welke stikstofdepositie dit project veroorzaakt op de natura 2000 gebieden in de omgeving. We hebben daarna globaal onderzocht of dit een probleem is. Er is stikstofdepositie en omdat de natuur kwetsbaar is, moet dit worden opgelost. De oplossing is er nog niet, maar volgt op een later moment.
In het projectgebied leven vele (beschermde) dieren en planten. In dit onderzoek leest u welke soorten dit zijn en op welke manier we er rekening mee moeten houden bij de aanleg van de aangepaste wegen.
In het landschapsplan leest u op welke wijze de weg straks landschappelijk wordt ingericht. Het beschrijft de uitgangspunten en de ambities voor de landschappelijke inrichting van het projectgebied. Daarbij is aandacht voor beleving, historie, ecologie en veiligheid.
Bijlage 8- Bureauonderzoek en inventariserend veldonderzoek archeologie
Om in de toekomst de weg aan te passen, moet er in de bodem gewerkt worden. Onderzoek naar mogelijke archeologische waarden (overblijfselen van oude culturen) in de bodem is daarom een voorwaarde om te mogen starten. In deze onderzoeken leest u de uitkomst hiervan.
Om in de toekomst de weg aan te passen, moet er in de bodem gewerkt worden. Onderzoek naar mogelijke oorlogsresten in de bodem is daarom een voorwaarde om straks veilig te kunnen werken. In dit onderzoek leest u daar meer over en welk advies er wordt gegeven voor de uitvoering van het project.
Bijlage 10 - Onderzoek geotechniek en geohydrologie
Dit onderzoek gaat in op de bodem en het watersysteem bij de onderdoorgang. Omdat we hier dieper de grond in moeten, is er meer informatie nodig. In deze notitie leest u hierover en is er een advies gegeven voor de verdere uitvoering van het project.
Het effect van het project op het water in het projectgebied en de omgeving wordt onderzocht en besproken met het Waterschap. In dit document leest u wat het beleid is voor het thema water en op welke manier er straks rekening wordt gehouden met ‘water’. Denk hierbij aan de verlegging van sloten, het maken van extra oppervlaktewater en de verlegging van duikers (buizen onder de weg door).
Dit zijn de technische tekeningen die laten zien waar de weg, de fiets- en voetpaden komen te liggen. Ook ziet u waar bomen verdwijnen en waar nieuwe bomen worden geplant.
We vroegen verschillende (overheids)instanties om advies op het voorontwerp inpassingsplan. In dit document leest u de samenvatting van de adviezen en de reactie daarop.
Het College van Burgemeester en Wethouders van Wageningen besloten op 21 november 2023 over de hogere geluidswaarden. Zij staan hogere geluidswaarden toe bij woningen aan de gemeentelijke wegen Rooseveltweg en Nijenoord Allee. De Omgevingsdienst Nijmegen besloot op 20 november over hogere geluidswaarden aan de provinciale weg, de Mansholtlaan. Dat doet zij namens provincie Gelderland. U vindt de stukken hier:
Hogere waarden besluiten Rooseveltweg en Nijenoord Allee (opent op de kaart ABR in beeld)
Bij de uitvoering van de maatregelen van Beter Bereikbaar Wageningen komt meer stikstof vrij dan wettelijk is toegestaan. Deze slaat neer op de omliggende natuurgebieden (Natura 2000-gebieden). Deze stikstofuitstoot moeten en gaan we compenseren.
We gaan hiervoor extern salderen. Intern salderen is niet mogelijk, omdat in de Gelderse stikstofbank onvoldoende vrije stikstofruimte beschikbaar is voor deze gebieden. Deze worden als gevolg van ons project zwaarder belast. Ook bij een ander provinciaal project, de RegioExpres (spoorverdubbeling tussen Arnhem en Winterswijk) speelt dit probleem.
Extern salderen
Het College van Gedeputeerde Staten besloot (28 mei 2024) dat we voor beide projecten extern mogen salderen. Dit betekent dat we stikstofruimte over mogen nemen van agrarische bedrijven die geheel of gedeeltelijk stoppen. Conform het Gelderse stikstofbeleid gaat een deel van deze stikstofruimte naar natuurherstel. Als er dan nog stikstofruimte overblijft, gaat deze naar de Gelderse Stikstofbank.