Inloggen met DigiD, eHerkenning of eIDAS

Dit najaar hebben nieuwe aanvragers van een subsidie bij de provincie Gelderland DigiD, eHerkenning of eIDAS nodig om in te kunnen loggen in het subsidieportaal. De exacte invoeringsdatum is nu nog niet bekend. De planning staat nu op oktober 2019. Op deze pagina vindt u meer informatie over deze nieuwe manier van inloggen. 

Inloggen op subsidieportaal

Staat u al geregistreerd als gebruiker van het subsidieportaal? Dan raden we u aan om, zodra dit is ingevoerd, in te loggen met DigidD of eHerkenning. Tot 31 december 2019 blijft het nog wel mogelijk om met uw gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen op het subsidieportaal om uw subsidieaanvraag te beheren. Daarna is alleen inloggen met DigiD, eHerkenning of eIDAS mogelijk. 

Het aanvragen van DigiD of eHerkenning kan enkele werkdagen in beslag nemen. Goed om rekening mee te houden als u vanaf oktober een subsidieaanvraag wilt indienen.

Wat levert deze nieuwe manier van inloggen u op?

  • U hoeft uw subsidieaanvragen niet meer fysiek te ondertekenen en dan weer in te scannen om uw aanvraag te ondertekenen
  • Uw ondertekening is veilig, u bent maximaal beschermd als het gaat om privacy en security
  • Uw ondertekening is rechtsgeldig.

DigiD

Vraagt u na oktober 2019 subsidie aan als particulier? Dan gebruikt u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. U kunt een DigiD aanvragen op de website van DigiD. Hier kunt u ook uw DigiD opnieuw activeren en vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen. 

Logo DigiD

eHerkenning

eHerkenning is een soort DigiD voor bedrijven. Zoals burgers met DigiD inloggen bij de overheid, zo kunnen organisaties, ondernemers en stichtingen dat met eHerkenning. Als u subsidie aanvraagt voor uw instelling of stichting (ingeschreven bij de Kamer van Koophandel) gebruik dan eHerkenning. Zo voorkomt u dat u persoonlijk aansprakelijk bent voor de subsidie.

Logo eHerkenning
Stappenplan aanschaf eHerkenningsmiddel:

  • Alleen ondernemers of organisaties die staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel kunnen eHerkenning aanvragen
  • Ga naar de website eHerkenning en bepaal bij welke leverancier u eHerkenning wilt aanvragen. U vindt hier meer informatie over waar u op moet letten bij de aanschaf
  • U betaalt voor de aanschaf en het gebruik van een eHerkenningsmiddel. De kosten verschillen per aanbieder
  • Binnen eHerkenning gelden verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Voor het indienen en ondertekenen van subsidieaanvragen heeft u eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH2+ nodig
  • Leg vast wie u in uw bedrijf machtigt om subsidieaanvragen in te dienen. Uw eHerkenningsleverancier heeft hiervoor een machtigingsregister
  • Als u namens een andere partij een subsidieaanvraag indient, kunt u gebruik maken van ketenmachtiging. Meer informatie hierover vindt u op de website over eHerkenning.

Met vragen en klachten en over het middel eHerkenning kunt u terecht bij uw leverancier eHerkenning.

eIDAS

De Europese Commissie heeft met de eIDAS verordening het initiatief genomen om openbare diensten zoals ook het subsidieportaal toegankelijk te maken voor alle Europeanen. eIDAS is niet alleen bedoeld voor Europese burgers, ook Europese bedrijven kunnen gebruik maken van eIDAS.

Logo eIDAS

Op de website van eHerkenning vindt u meer informatie over eIDAS.