N814 Hummelo/Laag-Keppel

Provincie Gelderland, gemeente Bronckhorst en leden van de klankbordgroep ‘Gebiedsgerichte aanpak Laag-Keppel’ werken aan een verbetering van de leefbaarheid en verkeersveiligheid voor de Hummeloseweg en Dorpsstraat in Laag-Keppel.

Besluit proef eenrichtingswegen 

Samen met gemeente Bronckhorst gaan we 2 éénrichtingswegen instellen, namelijk op de Wehlsedijk (provinciale weg) en op de Hummeloseweg (gemeentelijke weg). Dit moet de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de kom van Laag- Keppel verbeteren. Deze maatregel voeren we als 1-jarige proef uit. Als deze goed blijkt te werken, wordt de maatregel definitief. Eind mei 2024 namen gedeputeerde Klaas Ruitenberg (provincie Gelderland) en wethouder Wilko Pelgrom (gemeente Bronckhorst) dit besluit. 

Naar aanleiding van het bestuurlijk overleg van 4 maart 2024 waren 2 proeven over éénrichtingswegen aangekondigd. De proeven waren een vervolg op de in 2023 gehouden proef met de 2 tijdelijke landbouwsluizen (Wehlsedijk en Keppelseweg). Doel daarvan was om de negatieve effecten in het gebied meer te verdelen.  

Als eis gaven de bestuurders mee om de proeven met de éénrichtingswegen op korte termijn uit te voeren en daarna een besluit te nemen over een definitieve maatregel. In mei 2024 maakten we samen met gemeente Bronckhorst een opzet hoe de proef met de éénrichtingswegen eruit komt te zien. De plannen gaan over de provinciale weg N814, de Hummeloseweg in Laag-Keppel en het onderliggende gemeentelijke wegennet van Bronckhorst. 

Opzet proef eenrichtingswegen 

 De proef bestaat uit 2 éénrichtingswegen op de Wehsleweg en Hummeloseweg en een landbouwsluis op de IJsselweg. Op de Wehlsedijk (provinciale weg) stellen we deze in vanaf het Heggenveld tot het Toeristisch Overstap Punt (TOP). Op de Hummeloseweg (gemeentelijke weg) wordt de éénrichting ingesteld vanaf Jan de Jagerlaan tot aan de Hessenweg. Verkeer op de Hummeloseweg, tussen N317 en Jan de Jagerlaan, kan in beide richtingen blijven rijden. Dat geldt ook voor de Dorpsstraat in Laag-Keppel.  

Eenrichtingswegen _Gebiedsopgave Hummelo Laag-Keppel.jpg

Proef landbouwsluis IJsselweg 

Met de invoering van de 2 éénrichtingswegen neemt het verkeer op de IJsselweg / Jonker Emilweg en Eldrikseweg waarschijnlijk toe. Dit kan tot verkeersonveilige situaties leiden. Daarom wil gemeente Bronckhorst (wegbeheerder van deze weg) een landbouwsluis op de IJsselweg aanleggen om het gebruik van de weg te verminderen en de weg daarmee veilig te houden. Hierbij wordt rekening gehouden met de bereikbaarheid van de camping Siebieverden op de IJsselweg.  

Inrichting Dorpsstraat 

Voordat de uitvoering van de proef met de éénrichtingswegen start, bekijken we samen met bewoners van de Dorpsstraat welke tijdelijke en/of definitieve maatregelen we kunnen nemen om de verkeersveiligheid en leefbaarheid op en rond de Dorpsstraat op korte termijn te verbeteren. Daarnaast kijken we ook naar hoe we het historisch karakter bij de toekomstige inrichting van de Dorpsstraat een plek kunnen geven.  

Proef van 1 jaar  

Beide proeven (2 éénrichtingswegen en de landbouwsluis) voeren we uit voor de duur van 1 jaar. Als na dat jaar deze oplossingsrichting goed werkt, wordt deze definitief. Als na 1 jaar blijkt dat deze maatregel niet voldoende werkt, blijft het alternatief van een landbouwsluis bij de Wehlsedijk in beeld als mogelijke maatregel. 

Start in 2025 

We willen zo snel mogelijk met de proeven van de eenrichtingswegen starten. De verkeersonveiligheid op de Dorpsstraat nam begin 2024 sterk toe door de toename en het weggedrag van het verkeer. Op 4 juni 2024 stelde Gedeputeerde Staten de lijst met verkeersonveilige locaties in Gelderland vast. In deze lijst van ruim 30 locaties, staat ook de Dorpsstraat in Laag-Keppel. 

Het instellen van de éénrichtingswegen kan niet eerder dan het 2e kwartaal van 2025 plaatsvinden. Dit komt door werkzaamheden op diverse gemeentelijke- en provinciale wegen in de omgeving en groot onderhoud aan de bruggen over de Oude IJssel ter hoogte van Laag-Keppel en Hoog-Keppel. Gemeente Bronckhorst en provincie Gelderland zijn in overleg met het Waterschap over de planning van de bruggen.  

Voordat de éénrichtingswegen en de landbouwsluis in de IJsselweg kunnen worden ingesteld, moeten nog verkeersbesluiten genomen. Zodra deze onherroepelijk zijn kan de inrichting plaatsvinden. Ondertussen kijken we of er in de tussentijd maatregelen noodzakelijk zijn om de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Dorpsstraat te kunnen waarborgen.  

Wat speelt er in Laag-Keppel? 

Bezorgde bewoners van de Dorpsstraat en Hummeloseweg in Laag-Keppel vroegen de gemeente Bronckhorst en de provincie in 2020 om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid op deze beide wegen te verbeteren. Er rijden dagelijks ongeveer 5.500 motorvoertuigen door de Dorpsstraat en ongeveer 8.000 motorvoertuigen over de Hummeloseweg in de bebouwde kom van Laag-Keppel. Naast de overlast door het vele verkeer dat harder rijdt dan 30 kilometer per uur zorgt het vele verkeer ook tot verkeersonveiligheid voor fietsers. 

Klankbordgroep droeg oplossing van landbouwsluizen aan 

Om tot een gezamenlijk gedragen eindoplossing te komen, stelden we een klankbordgroep samen met vertegenwoordigers van de Dorpsraden Hummelo, Keppel en Eldrik, Drempt aangevuld met bewoners van de Dorpsstraat, Hummeloseweg en Eldrikseweg en ondernemers Hummeloseweg.  

De klankbordgroep droeg een gewenste eindoplossing in de vorm van landbouwsluizen aan, namelijk een landbouwsluis op de Barlhammerweg, gecombineerd met een landbouwsluis op de N814 op de Wehlsedijk of de Keppelseweg. En daarbij een ‘koude oversteek’ ter hoogte van de rotonde Hummeloseweg in Hummelo. Deze koude oversteek houdt in dat het verkeer uit Hummelo via een aparte doorsteek wel naar de Hummeloseweg kan rijden en omgekeerd, maar verkeer op de Rondweg van Hummelo niet de Hummeloseweg op kan rijden. 

Deze eindoplossing is op 11 april 2022 aangeboden aan de wethouder van gemeente Bronckhorst en de gedeputeerde van provincie Gelderland. 

kaart met alternatieve oplossingen en handtekeningen erbij

Omdat er binnen de klankborgroep nog geen overeenstemming was over de locatie van de landbouwsluis op de N814 kwam er een proef met landbouwsluizen op deze 2 locaties, om de effecten op de overige wegen in het gebied inzichtelijk te krijgen en om erachter te komen of de aannames vanuit de berekeningen overeenkomen met de praktijk.  

Proef tijdelijke landbouwsluizen  Wehlsedijk en Keppelseweg

In 2023 voerden we een proef met 2 tijdelijke landbouwsluizen uit. De 1e proef vond plaats aan de Wehlsedijk, tussen de ophaalbrug over de Oude IJssel en de TOP (20 maart en 20 juni 2023). De 2e proef vond plaats aan de Keppelseweg, net voor de rotonde Eldrikseweg/Barlhammerweg (23 augustus tot en met 15 november 2023). Op beide locaties plaatsten we tijdelijk een landbouwsluis. Alleen landbouwverkeer en hulpdiensten konden hier doorheen. 

Uitkomst van deze proeven: De locatie Keppelseweg is afgevallen, omdat de overlast door de verkeerstoename van het verkeer op de wegen rondom Nieuw Wehl en Angerlo te groot bleek te zijn.  Het alternatief van een landbouwsluis bij de Wehlsedijk blijft in beeld als mogelijke maatregel.  

Meten is weten  

Met deze proef maakten we de effecten van het afsluiten van de N814 voor het doorgaande verkeer inzichtelijk. Vooraf maakten we een verkeersmodel. Dit verkeersmodel voorspelde hoe verkeer zich zou verplaatsen tijdens de aanwezigheid van de tijdelijke landbouwsluizen. Tijdens de proef hielden we in het hele gebied verkeerstellingen met telslangen. De uitkomsten van de metingen gaven inzicht of de aannames en toenames vanuit de berekeningen in de praktijk klopten. Naast de verkeerstellingen met de telslangen, voerden we ook een belevingsonderzoek uit.   

Resultaten metingen en belevingsonderzoek 

De resultaten van de metingen en het belevingsonderzoek zijn verwerkt in een rapport. Het volledige rapport ‘Analyse metingen proef landbouwsluizen’ en de resultaten van het belevingsonderzoek vindt u hiernaast. Ook maakten we een samenvatting.   

Het onderzoeksrapport bevat alleen resultaten en geen adviezen over mogelijke maatregelen in het gebied. Uit de resultaten blijkt dat de vooraf gestelde voorspellingen uit het verkeersmodel grotendeels overeenkomen. Door de tijdelijke sluizen was er een afname van verkeer op de Dorpsstraat en de Hummeloseweg, maar een toename van verkeer op enkele omliggende wegen. Die toename zorgde regelmatig voor overlast, zo blijkt onder andere uit het belevingsonderzoek.    

Advies klankbordgroep na proef landbouwsluis 

De resultaten van de proef en het belevingsonderzoek zijn op 12 februari 2024 besproken met de klankbordgroep en zij bespraken de uitkomsten van de proef met hun achterban.  

Op 1 maart 2024 brachten de diverse klankbordgroepsleden, namens hun achterban, advies uit aan de bestuurders van provincie en gemeenten Bronckhorst, Doetinchem en Zevenaar. Er was geen overeenstemming over een oplossingsrichting. 

Hoe gaat het verder 

  • Er is een tijdelijk verkeersbesluit nodig voor de proef met de 2 éénrichtingswegen en de landbouwsluis op de IJsselweg. Wij nemen samen met gemeente Bronckhorst die verkeersbesluiten.
  • Nadat het tijdelijke verkeersbesluit definitief is, voeren we de proeven met de éénrichtingswegen uit (2e kwartaal 2025). 

Gebiedsgerichte aanpak

Deeltrajecten

Bereikbaar Gelderland

Kijk voor actuele werkzaamheden en eventuele omleidingsroutes op de site van Bereikbaar Gelderland.

Heeft u vragen?

Stel uw vraag via het vragenformulier of neem telefonisch contact op via 026 359 9999.