Provincie Gelderland en gemeente Bronckhorst werken samen aan een gebiedsgerichte aanpak om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Hummelo en Laag-Keppel te verbeteren.
Werkzaamheden Waterschap Rijn en IJssel
Bruggen Hoog- en Laag-Keppel tijdelijk afgesloten door Waterschap Rijn en IJssel.
In opdracht van het Waterschap Rijn en IJssel worden de technische installaties en de bediening van de bruggen en sluizen op de Oude IJssel vernieuwd (het BBS project). Tijdens de werkzaamheden zijn de bruggen afgesloten voor alle verkeer. Het verkeer moet omrijden.
- 10 t/m 24 november 2025: afsluiting brug bij Hoog-Keppel
- 2 t/m 15 december 2025: afsluiting brug bij Laag-Keppel
Besluit proef eenrichtingswegen
Samen met gemeente Bronckhorst gaan we 2 éénrichtingswegen instellen, namelijk op de Wehlsedijk (provinciale weg) en op de Hummeloseweg (gemeentelijke weg). Dit moet de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de kom van Laag- Keppel verbeteren. Deze maatregel voeren we uit als 1-jarige proef. Als die goed blijkt te werken, wordt de maatregel definitief. De onderbouwing voor de proef is te lezen in de rapportage gebiedsgerichte aanpak Hummelo Laag-Keppel.
Definitief verkeersbesluit en beroep bij de rechtbank
Het definitieve verkeersbesluit voor de proef met een eenrichtingsweg op de N814 Wehlsedijk is op 26 juni 2025 online gepubliceerd en lag ter inzage op het gemeentehuis van Bronckhorst. Tegen het definitieve verkeersbesluit zijn 2 beroepen ingediend bij de rechtbank. Voor het vervolg van de proef zijn we in afwachting van de uitspraak van de rechter.
Behandeling bezwaren en zienswijzen verkeersbesluiten proef Hummelo/Laag-Keppel
Provincie Gelderland ontving begin 2025 meerdere zienswijzen op het voorlopige ontwerp-verkeersbesluit. In totaal waren het 19 unieke zienswijzen, zowel positief als negatief. Een van de zienswijzen werd 2125 keer ondertekend, een andere zienswijze 49 keer. Provincie Gelderland heeft alle ingediende zienswijzen zorgvuldig bekeken. De reacties hierop zijn gebundeld in deze reactienota.
De ingediende zienswijzen hebben niet geleid tot andere inzichten. Het definitieve verkeersbesluit heeft ten opzichte van het ontwerp-verkeersbesluit dan ook geen wijzigingen.
Tegelijkertijd met de zienwijzenprocedure van provincie Gelderland liep er een bezwaarprocedure voor de verkeersbesluiten van gemeente Bronckhorst. In totaal ontving de gemeente 79 bezwaren, waarvan 1 gegrond is verklaard en de overige niet ontvankelijk of ongegrond zijn verklaard. De verkeersbesluiten van de gemeente blijven daarmee staan.
Proef eenrichtingswegen Wehlsedijk en Hummeloseweg
Opzet proef eenrichtingswegen
De proef bestaat uit 2 éénrichtingswegen op de Wehlsedijk en Hummeloseweg en een landbouwsluis op de IJsselweg. Op de Wehlsedijk (provinciale weg) stellen we deze in vanaf het Heggenveld tot het Toeristisch Overstap Punt (TOP). Op de Hummeloseweg (gemeentelijke weg) wordt de éénrichting ingesteld vanaf Jan de Jagerlaan tot aan de Hessenweg. Verkeer op de Hummeloseweg, tussen N317 en Jan de Jagerlaan, kan in beide richtingen blijven rijden. Dat geldt ook voor de Dorpsstraat in Laag-Keppel.
Proef landbouwsluis IJsselweg
Met de invoering van de 2 éénrichtingswegen neemt het verkeer op de IJsselweg / Jonker Emilweg en Eldrikseweg waarschijnlijk toe. Dit kan tot verkeersonveilige situaties leiden. Daarom wil gemeente Bronckhorst (wegbeheerder van deze weg) een landbouwsluis op de IJsselweg aanleggen om het gebruik van de weg te verminderen en de weg daarmee veilig te houden. Hierbij wordt rekening gehouden met de bereikbaarheid van de camping Siebieverden op de IJsselweg.
Inrichting Dorpsstraat
Voordat de uitvoering van de proef met de éénrichtingswegen start, bekijken we samen met bewoners van de Dorpsstraat welke tijdelijke en/of definitieve maatregelen we kunnen nemen om de verkeersveiligheid en leefbaarheid op en rond de Dorpsstraat op korte termijn te verbeteren. Daarnaast kijken we ook naar hoe we het historisch karakter bij de toekomstige inrichting van de Dorpsstraat een plek kunnen geven.
Proef van 1 jaar
Beide proeven (2 éénrichtingswegen en de landbouwsluis) voeren we uit voor de duur van 1 jaar. Als na dat jaar blijkt dat deze oplossingsrichting goed werkt, wordt deze definitief. Als na 1 jaar blijkt dat deze maatregel niet voldoende werkt, blijft het alternatief van een landbouwsluis bij de Wehlsedijk in beeld als mogelijke maatregel.
Start in 2026
De verkeersonveiligheid op de Dorpsstraat neemt de laatste tijd weer sterk toe door meer verkeer en onveilig weggedrag. Daarom willen we zo snel mogelijk starten met de proef van de eenrichtingswegen. Maar eerst zijn een uitspraak van de rechter over het definitieve verkeersbesluit nodig en een natuurvergunning. De proef start daarom niet eerder dan februari 2026.
Wat speelt er in Laag-Keppel?
Er rijden dagelijks ongeveer 5.500 motorvoertuigen door de Dorpsstraat en ongeveer 8.000 motorvoertuigen over de Hummeloseweg in de bebouwde kom van Laag-Keppel. Naast de overlast door het vele verkeer dat harder rijdt dan 30 kilometer per uur, zorgt het vele verkeer ook tot verkeersonveiligheid voor fietsers. Bezorgde bewoners van de Dorpsstraat en Hummeloseweg in Laag-Keppel vroegen de gemeente Bronckhorst en de provincie in 2020 om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid op deze beide wegen te verbeteren.
Klankbordgroep
Om tot een gezamenlijk gedragen eindoplossing te komen, stelden we een klankbordgroep samen met vertegenwoordigers van de Dorpsraden Hummelo, Keppel en Eldrik, Drempt aangevuld met bewoners van de Dorpsstraat, Hummeloseweg en Eldrikseweg en ondernemers Hummeloseweg. De klankbordgroep is het hele proces betrokken bij de totstandkoming van de verschillende proeven.
Gebiedsgerichte aanpak
Voorstel provincie en gemeente
Begin 2020 stelden bestuurders van provincie en gemeente een gebiedsgerichte aanpak voor om zo de impasse rond de aanpak en oplossing van de verkeersproblemen op de provinciale en gemeentelijke weg te doorbreken. De bestuurders gaven de klankbordgroep kaders mee, zoals geen grootschalige aanpassingen of nieuwe wegen. Er is hard gewerkt aan het met alle bewonersgroepen bespreken van de problematiek. En het benoemen van gezamenlijke oplossingen die recht doen aan verschillende belangen. Op 12 april 2022 gaven leden van de klankbordgroep een advies over de oplossingsrichting aan gedeputeerde Helga Witjes en wethouder Paul Hofman.
Klankbordgroep
In de klankbordgroep zitten vertegenwoordigers van belangengroepen uit het gebied, zoals vertegenwoordigers van dorpsraden en aanwonenden/ondernemers uit Keppel, Eldrik, Hummelo en Drempt. Het doel was te voorkomen dat een oplossing voor het ene verkeersprobleem leidt tot nieuwe problemen ergens anders.
De klankbordgroep vond samen passende oplossingen voor alle ervaren problemen en kwamen met voorstellen. Een aantal overleggen van de klankbordgroep waren onder leiding van een onafhankelijk gespreksleider. Gemeente en provincie leverden de benodigde informatie over verkeerscijfers. En lieten zien wat de gevolgen waren van de voorgestelde oplossingen op andere wegen. Ook maakten ze schetsontwerpen om de klankbordgroep inzicht te geven in de ruimtelijke impact van aangedragen oplossingen.
Advies Klankbordgroep
In het aangeboden advies spreekt de klankbordgroep over 3 deeltrajecten. Die 3 trajecten zorgen ervoor dat de verkeersproblemen van Laag-Keppel niet verschuiven naar andere wegen in het gebied.
Verkenning vanaf 2020
Traject Dorpsstraat Laag-Keppel en Eldrik
Uit onderzoek blijkt dat bijna al het verkeer dat door Laag-Keppel rijdt doorgaand verkeer is naar Zutphen, Zelhem, Doesburg en Doetinchem. Om de situatie te verbeteren, zoeken we sinds 2020 samen met vertegenwoordigers van Laag-Keppel en Eldrik naar oplossingen om de verkeersbewegingen in de Dorpsstraat fors te verminderen.
Als onderdeel van de verkenning voor de gebiedsgerichte aanpak Laag-Keppel hebben we proeven met landbouwsluizen uitgevoerd die de N814 afsluiten ten zuiden van de Oude IJssel. Fietsers en landbouwverkeer konden door deze maatregel nog wel gebruik maken van de Dorpsstraat, terwijl motorvoertuigen moesten omrijden. Lees meer over de proeven met landbouwsluizen.
Ook is de Barlhammerweg afgesloten voor al het verkeer, met uitzondering van landbouwverkeer en fietsverkeer. Hierover stelden we op 10 augustus 2022 een verkeersbesluit op.
Deeltraject Hummeloseweg -Laag Keppel
Uit onderzoek blijkt dat het meeste verkeer op de Hummeloseweg doorgaand verkeer is richting Zutphen, Zelhem of Doesburg. Om de verkeersdruk te verminderen kwam de klankbordgroep met het voorstel om de rotonde op de Rondweg/Hummeloseweg aan te passen, waardoor het doorgaand verkeer van en naar Zutphen, Zelhem en Doesburg geen gebruik meer kan maken van de Hummeloseweg.
Deze optie is voorlopig niet verder uitgewerkt omdat we een beter uitvoerbaar alternatief gaan testen. In 2026 stellen we een éénrichtingsverkeer in op de Hummeloseweg. Dit doen we eerst 1 jaar als proef om te kijken wat het effect is, voordat we een definitief besluit nemen.
Traject Drempt
De afsluitingen van de Hummeloseweg en Wehlsedijk (N814) hebben als gevolg dat het doorgaande verkeer een andere route gaat nemen. We verwachten dat het daardoor drukker wordt op de Zomerweg tussen de N317 bij Doesburg en de N314 (Hummelo – Toldijk). Om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de bebouwde kom van Achter Drempt te verbeteren, is de Zomerweg heringericht. De feestelijke opening was op 9 april 2025.
Proef tijdelijke landbouwsluizen Wehlsedijk en Keppelseweg
Opzet en verloop van de tijdelijke proef
In 2023 voerden we een proef met 2 tijdelijke landbouwsluizen uit. De 1e proef vond plaats aan de Wehlsedijk, tussen de ophaalbrug over de Oude IJssel en de TOP (20 maart en 20 juni 2023). De 2e proef vond plaats aan de Keppelseweg, net voor de rotonde Eldrikseweg/Barlhammerweg (23 augustus tot en met 15 november 2023). Op beide locaties plaatsten we tijdelijk een landbouwsluis. Alleen landbouwverkeer en hulpdiensten konden hier doorheen.
Uitkomst van deze proeven: De locatie Keppelseweg is afgevallen, omdat de overlast door de verkeerstoename van het verkeer op de wegen rondom Nieuw Wehl en Angerlo te groot bleek te zijn. Het alternatief van een landbouwsluis bij de Wehlsedijk blijft in beeld als mogelijke maatregel.
Meten is weten
Met deze proef maakten we de effecten van het afsluiten van de N814 voor het doorgaande verkeer inzichtelijk. Vooraf maakten we een verkeersmodel. Dit verkeersmodel voorspelde hoe verkeer zich zou verplaatsen tijdens de aanwezigheid van de tijdelijke landbouwsluizen. Tijdens de proef hielden we in het hele gebied verkeerstellingen met telslangen. De uitkomsten van de metingen gaven inzicht of de aannames en toenames vanuit de berekeningen in de praktijk klopten. Naast de verkeerstellingen met de telslangen, voerden we ook een belevingsonderzoek uit.
Resultaten metingen en belevingsonderzoek
De resultaten van de metingen en het belevingsonderzoek zijn verwerkt in een rapport. Het volledige rapport ‘Analyse metingen proef landbouwsluizen’ en de resultaten van het belevingsonderzoek vindt u hiernaast. Ook maakten we een samenvatting.
Het onderzoeksrapport bevat alleen resultaten en geen adviezen over mogelijke maatregelen in het gebied. Uit de resultaten blijkt dat de vooraf gestelde voorspellingen uit het verkeersmodel grotendeels overeenkomen. Door de tijdelijke sluizen was er een afname van verkeer op de Dorpsstraat en de Hummeloseweg, maar een toename van verkeer op enkele omliggende wegen. Die toename zorgde regelmatig voor overlast, zo blijkt onder andere uit het belevingsonderzoek.
Advies klankbordgroep na proef landbouwsluis
De resultaten van de proef en het belevingsonderzoek zijn op 12 februari 2024 besproken met de klankbordgroep en zij bespraken de uitkomsten van de proef met hun achterban.
Op 1 maart 2024 brachten de diverse klankbordgroepsleden, namens hun achterban, advies uit aan de bestuurders van provincie en gemeenten Bronckhorst, Doetinchem en Zevenaar. Er was geen overeenstemming over een oplossingsrichting. Vandaar dat nu een nieuwe proef gaat plaatsvinden.
Deze periode zetten we extra geld en aandacht in, om de verkeersveiligheid op onze wegen te verbeteren. Gedeputeerde Staten hebben een lijst met meest verkeersonveilige locaties, verspreid over de hele provincie, vastgesteld. Een deel van deze lijst pakken we in deze coalitieperiode aan. Bijvoorbeeld door wegen en kruispunten aan te passen. En door te werken aan veilig gedrag van weggebruikers. Het project N814 bebouwde kom Laag-Keppel is onderdeel van deze lijst.