Gemeente Bronckhorst en provincie Gelderland hebben ruim 2200 bezwaren en zienswijzen ontvangen op de verkeersbesluiten voor de éénrichtingsproef in Hummelo en Laag-Keppel.
Tijdens deze proef worden de Wehlsedijk en Hummeloseweg éénrichtingswegen en komt er een landbouwsluis op de IJsselweg. Dit moet inzicht geven in de effecten op verkeersveiligheid en leefbaarheid.
Behandeling bezwaren en zienswijzen verkeersbesluiten proef Hummelo/Laag-Keppel
Gemeente Bronckhorst gaat 79 bezwaren afzonderlijk beoordelen en voorleggen aan de onafhankelijke commissie Bezwaarschriften De verwachting is dat het college hierover eind juni een besluit neemt. De overige bezwaren zijn kennelijk niet-ontvankelijk. De gemeente stuurde op 14 maart 2025 een brief aan de bezwaarmakers voor wie dit besluit geldt.
Provincie Gelderland heeft alle ingediende zienswijzen zorgvuldig bekeken. De reacties hierop gebundeld in deze reactienota.
Besluit proef eenrichtingswegen
Samen met gemeente Bronckhorst gaan we 2 éénrichtingswegen instellen, namelijk op de Wehlsedijk (provinciale weg) en op de Hummeloseweg (gemeentelijke weg). Dit moet de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de kom van Laag- Keppel verbeteren. Deze maatregel voeren we als 1-jarige proef uit. Als deze goed blijkt te werken, wordt de maatregel definitief. Eind mei 2024 namen gedeputeerde Klaas Ruitenberg (provincie Gelderland) en wethouder Wilko Pelgrom (gemeente Bronckhorst) dit besluit.
Naar aanleiding van het bestuurlijk overleg van 4 maart 2024 waren 2 proeven over éénrichtingswegen aangekondigd. De proeven waren een vervolg op de in 2023 gehouden proef met de 2 tijdelijke landbouwsluizen (Wehlsedijk en Keppelseweg). Doel daarvan was om de negatieve effecten in het gebied meer te verdelen.
Als eis gaven de bestuurders mee om de proeven met de éénrichtingswegen op korte termijn uit te voeren en daarna een besluit te nemen over een definitieve maatregel. In mei 2024 maakten we samen met gemeente Bronckhorst een opzet hoe de proef met de éénrichtingswegen eruit komt te zien. De plannen gaan over de provinciale weg N814, de Hummeloseweg in Laag-Keppel en het onderliggende gemeentelijke wegennet van Bronckhorst.
De proef bestaat uit 2 éénrichtingswegen op de Wehsleweg en Hummeloseweg en een landbouwsluis op de IJsselweg. Op de Wehlsedijk (provinciale weg) stellen we deze in vanaf het Heggenveld tot het Toeristisch Overstap Punt (TOP). Op de Hummeloseweg (gemeentelijke weg) wordt de éénrichting ingesteld vanaf Jan de Jagerlaan tot aan de Hessenweg. Verkeer op de Hummeloseweg, tussen N317 en Jan de Jagerlaan, kan in beide richtingen blijven rijden. Dat geldt ook voor de Dorpsstraat in Laag-Keppel.
Proef landbouwsluis IJsselweg
Met de invoering van de 2 éénrichtingswegen neemt het verkeer op de IJsselweg / Jonker Emilweg en Eldrikseweg waarschijnlijk toe. Dit kan tot verkeersonveilige situaties leiden. Daarom wil gemeente Bronckhorst (wegbeheerder van deze weg) een landbouwsluis op de IJsselweg aanleggen om het gebruik van de weg te verminderen en de weg daarmee veilig te houden. Hierbij wordt rekening gehouden met de bereikbaarheid van de camping Siebieverden op de IJsselweg.
Inrichting Dorpsstraat
Voordat de uitvoering van de proef met de éénrichtingswegen start, bekijken we samen met bewoners van de Dorpsstraat welke tijdelijke en/of definitieve maatregelen we kunnen nemen om de verkeersveiligheid en leefbaarheid op en rond de Dorpsstraat op korte termijn te verbeteren. Daarnaast kijken we ook naar hoe we het historisch karakter bij de toekomstige inrichting van de Dorpsstraat een plek kunnen geven.
Proef van 1 jaar
Beide proeven (2 éénrichtingswegen en de landbouwsluis) voeren we uit voor de duur van 1 jaar. Als na dat jaar deze oplossingsrichting goed werkt, wordt deze definitief. Als na 1 jaar blijkt dat deze maatregel niet voldoende werkt, blijft het alternatief van een landbouwsluis bij de Wehlsedijk in beeld als mogelijke maatregel.
Start in 2025
We willen zo snel mogelijk met de proeven van de eenrichtingswegen starten. De verkeersonveiligheid op de Dorpsstraat nam begin 2024 sterk toe door de toename en het weggedrag van het verkeer. Op 4 juni 2024 stelde Gedeputeerde Staten de lijst met verkeersonveilige locaties in Gelderland vast. In deze lijst van ruim 30 locaties, staat ook de Dorpsstraat in Laag-Keppel.
Het instellen van de éénrichtingswegen kan niet eerder dan het 2e kwartaal van 2025 plaatsvinden. Dit komt door werkzaamheden op diverse gemeentelijke- en provinciale wegen in de omgeving en groot onderhoud aan de bruggen over de Oude IJssel ter hoogte van Laag-Keppel en Hoog-Keppel. Gemeente Bronckhorst en provincie Gelderland zijn in overleg met het Waterschap over de planning van de bruggen.
Voordat de éénrichtingswegen en de landbouwsluis in de IJsselweg kunnen worden ingesteld, moeten nog verkeersbesluiten genomen. Zodra deze onherroepelijk zijn kan de inrichting plaatsvinden. Ondertussen kijken we of er in de tussentijd maatregelen noodzakelijk zijn om de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Dorpsstraat te kunnen waarborgen.
Wat speelt er in Laag-Keppel?
Bezorgde bewoners van de Dorpsstraat en Hummeloseweg in Laag-Keppel vroegen de gemeente Bronckhorst en de provincie in 2020 om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid op deze beide wegen te verbeteren. Er rijden dagelijks ongeveer 5.500 motorvoertuigen door de Dorpsstraat en ongeveer 8.000 motorvoertuigen over de Hummeloseweg in de bebouwde kom van Laag-Keppel. Naast de overlast door het vele verkeer dat harder rijdt dan 30 kilometer per uur zorgt het vele verkeer ook tot verkeersonveiligheid voor fietsers.
Klankbordgroep droeg oplossing van landbouwsluizen aan
Om tot een gezamenlijk gedragen eindoplossing te komen, stelden we een klankbordgroep samen met vertegenwoordigers van de Dorpsraden Hummelo, Keppel en Eldrik, Drempt aangevuld met bewoners van de Dorpsstraat, Hummeloseweg en Eldrikseweg en ondernemers Hummeloseweg.
De klankbordgroep droeg een gewenste eindoplossing in de vorm van landbouwsluizen aan, namelijk een landbouwsluis op de Barlhammerweg, gecombineerd met een landbouwsluis op de N814 op de Wehlsedijk of de Keppelseweg. En daarbij een ‘koude oversteek’ ter hoogte van de rotonde Hummeloseweg in Hummelo. Deze koude oversteek houdt in dat het verkeer uit Hummelo via een aparte doorsteek wel naar de Hummeloseweg kan rijden en omgekeerd, maar verkeer op de Rondweg van Hummelo niet de Hummeloseweg op kan rijden.
Deze eindoplossing is op 11 april 2022 aangeboden aan de wethouder van gemeente Bronckhorst en de gedeputeerde van provincie Gelderland.
Omdat er binnen de klankborgroep nog geen overeenstemming was over de locatie van de landbouwsluis op de N814 kwam er een proef met landbouwsluizen op deze 2 locaties, om de effecten op de overige wegen in het gebied inzichtelijk te krijgen en om erachter te komen of de aannames vanuit de berekeningen overeenkomen met de praktijk.
Proef tijdelijke landbouwsluizen Wehlsedijk en Keppelseweg
In 2023 voerden we een proef met 2 tijdelijke landbouwsluizen uit. De 1e proef vond plaats aan de Wehlsedijk, tussen de ophaalbrug over de Oude IJssel en de TOP (20 maart en 20 juni 2023). De 2e proef vond plaats aan de Keppelseweg, net voor de rotonde Eldrikseweg/Barlhammerweg (23 augustus tot en met 15 november 2023). Op beide locaties plaatsten we tijdelijk een landbouwsluis. Alleen landbouwverkeer en hulpdiensten konden hier doorheen.
Uitkomst van deze proeven: De locatie Keppelseweg is afgevallen, omdat de overlast door de verkeerstoename van het verkeer op de wegen rondom Nieuw Wehl en Angerlo te groot bleek te zijn. Het alternatief van een landbouwsluis bij de Wehlsedijk blijft in beeld als mogelijke maatregel.
Meten is weten
Met deze proef maakten we de effecten van het afsluiten van de N814 voor het doorgaande verkeer inzichtelijk. Vooraf maakten we een verkeersmodel. Dit verkeersmodel voorspelde hoe verkeer zich zou verplaatsen tijdens de aanwezigheid van de tijdelijke landbouwsluizen. Tijdens de proef hielden we in het hele gebied verkeerstellingen met telslangen. De uitkomsten van de metingen gaven inzicht of de aannames en toenames vanuit de berekeningen in de praktijk klopten. Naast de verkeerstellingen met de telslangen, voerden we ook een belevingsonderzoek uit.
Resultaten metingen en belevingsonderzoek
De resultaten van de metingen en het belevingsonderzoek zijn verwerkt in een rapport. Het volledige rapport ‘Analyse metingen proef landbouwsluizen’ en de resultaten van het belevingsonderzoek vindt u hiernaast. Ook maakten we een samenvatting.
Het onderzoeksrapport bevat alleen resultaten en geen adviezen over mogelijke maatregelen in het gebied. Uit de resultaten blijkt dat de vooraf gestelde voorspellingen uit het verkeersmodel grotendeels overeenkomen. Door de tijdelijke sluizen was er een afname van verkeer op de Dorpsstraat en de Hummeloseweg, maar een toename van verkeer op enkele omliggende wegen. Die toename zorgde regelmatig voor overlast, zo blijkt onder andere uit het belevingsonderzoek.
Advies klankbordgroep na proef landbouwsluis
De resultaten van de proef en het belevingsonderzoek zijn op 12 februari 2024 besproken met de klankbordgroep en zij bespraken de uitkomsten van de proef met hun achterban.
Op 1 maart 2024 brachten de diverse klankbordgroepsleden, namens hun achterban, advies uit aan de bestuurders van provincie en gemeenten Bronckhorst, Doetinchem en Zevenaar. Er was geen overeenstemming over een oplossingsrichting.
Hoe gaat het verder
Er is een tijdelijk verkeersbesluit nodig voor de proef met de 2 éénrichtingswegen en de landbouwsluis op de IJsselweg. Wij nemen samen met gemeente Bronckhorst die verkeersbesluiten.
Nadat het tijdelijke verkeersbesluit definitief is, voeren we de proeven met de éénrichtingswegen uit (2e kwartaal 2025).
Gebiedsgerichte aanpak
Voorstel provincie en gemeente
Begin 2020 stelden bestuurders van provincie en gemeente een gebiedsgerichte aanpak voor om zo de impasse rond de aanpak en oplossing van de verkeersproblemen op de provinciale en gemeentelijke weg te doorbreken. De bestuurders gaven de klankbordgroep kaders mee, zoals geen grootschalige aanpassingen of nieuwe wegen. Er is hard gewerkt aan het met alle bewonersgroepen bespreken van de problematiek. En het benoemen van gezamenlijke oplossingen die recht doen aan verschillende belangen. Op 12 april 2022 gaven leden van de klankbordgroep een advies over de oplossingsrichting aan gedeputeerde Helga Witjes en wethouder Paul Hofman.
Klankbordgroep
In de klankbordgroep zitten vertegenwoordigers van belangengroepen uit het gebied, zoals vertegenwoordigers van dorpsraden en aanwonenden/ondernemers uit Keppel, Eldrik, Hummelo en Drempt. Het doel was te voorkomen dat een oplossing voor het ene verkeersprobleem leidt tot nieuwe problemen ergens anders.
De klankbordgroep vond samen passende oplossingen voor alle ervaren problemen en kwamen met voorstellen. Een aantal overleggen van de klankbordgroep waren onder leiding van een onafhankelijk gespreksleider. Gemeente en provincie leverden de benodigde informatie over verkeerscijfers. En lieten zien wat de gevolgen waren van de voorgestelde oplossingen op andere wegen. Ook maakten ze schetsontwerpen om de klankbordgroep inzicht te geven in de ruimtelijke impact van aangedragen oplossingen.
Advies Klankbordgroep
In het aangeboden advies spreekt de klankbordgroep over 3 deeltrajecten. Die 3 trajecten zorgen ervoor dat de verkeersproblemen van Laag-Keppel niet verschuiven naar andere wegen in het gebied.
Deeltrajecten
Traject Hummeloseweg - Laag-Keppel
Op de Hummeloseweg rijden dagelijks ongeveer 8.000 motorvoertuigen. Uit onderzoek blijkt dat het meeste verkeer op de Hummeloseweg doorgaand verkeer is richting Zutphen, Zelhem of Doesburg.
De aangeboden oplossing voorziet in het handhaven van de verbinding tussen Laag-Keppel en Hummelo, maar niet de verbinding naar Zutphen, Doesburg en Zelhem en anders om. Verkeer op de Rondweg kan geen gebruik meer maken van de Hummeloseweg. Zij moeten doorrijden naar de rotonde in de Sliekstraat met de N317 om zijn weg te vervolgen richting Doetinchem of Doesburg en anders om. De oplossing zit in het aanpassen van de rotonde op de Rondweg/Hummeloseweg. De aansluiting van de Hummeloseweg op de Rotonde vervalt. Daarvoor in de plaats komt een soort bypass aan de westzijde van de rotonde. Die zorgt dat het verkeer uit Hummelo en Laag-Keppel gebruik kan maken van de Hummeloseweg. Bij het verder uitwerken van de plannen is er ook extra aandacht voor de (schoolgaande) fietsers.
Door deze aanpassing neemt het aantal verkeersbewegingen op de Hummeloseweg fors af. En daarmee verbetert de leefbaarheid en verkeersveiligheid zonder dat de bereikbaarheid van Laag-Keppel en Hummelo verslechtert. Ook schept de voorgestelde verandering mogelijkheden voor een inrichting van de Hummeloseweg die meer past bij het historische karakter van Laag-Keppel.
In de periode april 2022 – mei 2023 werken we de plannen verder uit tot een definitief ontwerp. Dit doen we met de directe omgeving. Het deeltraject Hummeloseweg – Laag-Keppel maakt onderdeel uit van de gebiedsgerichte aanpak Laag Keppel. Deze verkenning wordt naar verwachting in april 2024 opgeleverd. Hierna starten we met de bestekvoorbereiding, aanbesteding en uitvoering. De verwachte uitvoering van de rotonde is gepland voor 2025, onder voorbehoud dat het verkeersbesluit dat de plannen mogelijk maakt, onherroepelijk is vastgesteld.
Traject Laag-Keppel en Eldrik
Door de smalle straatjes rond de Dorpsstraat in Laag-Keppel rijden op dit moment dagelijks 5.500 motorvoertuigen. Alleen vrachtverkeer mag geen gebruik maken van de Dorpsstraat. Uit onderzoek blijkt dat bijna al het verkeer dat door Laag-Keppel rijdt doorgaand verkeer is naar Zutphen Zelhem, Doesburg en Doetinchem. Met vertegenwoordigers van Eldrik en Laag-Keppel is voorgesteld om de N814 af te sluiten ten zuiden van de Oude IJssel. Zo is de Dorpsstraat voor het autoverkeer alleen maar bereikbaar vanaf de N317. Verkeer vanuit Wehl kan geen gebruik meer maken van de route door Laag-Keppel en moet gebruik maken van de N813, Europaweg en de N317. Fietsers en landbouwverkeer mogen wel gebruik blijven maken van de route door de Dorpsstraat. Ook de Barlhammerweg sluiten we af voor het doorgaand verkeer.
De afsluiting van de N814 ten zuiden van de Oude IJsselweg kan invloed hebben op de verkeersintensiteiten in Eldrik. De verwachting is dat het verkeer uit Wehl meer gebruik gaat maken van de Eldrikseweg. Daardoor kan de leefbaarheid hier verslechteren. Daarom leggen we in eerste instantie een tijdelijke landbouwsluis - dat is een afsluiting - aan ten zuiden van de Oude IJssel. Na de aanleg gaan we voor een periode van een aantal maanden de verkeersbewegingen in het gebied monitoren. Na deze periode wordt de landbouwsluis verplaatst ten zuiden van de rotonde Eldrikseweg/Barlhammerweg. Ook hier zal een aantal maanden de effecten van deze maatregel worden gemonitord. Daarna wordt gezamenlijk besloten of en waar de definitieve landbouwsluis wordt aangelegd. De beide aanpassingen zorgen ervoor dat het aantal verkeersbewegingen op de Dorpsstraat fors afneemt. Zo verbetert de leefbaarheid en verkeersveiligheid sterk. Verder geeft het mogelijkheden voor een andere inrichting van de Dorpsstraat. Een inrichting die meer past bij het historische karakter van Laag-Keppel.
Op 10 augustus 2022 stelden we een verkeersbesluit op voor de definitieve afsluiting Barlhammerweg, voor al het verkeer, met uitzondering van landbouwverkeer en fietsverkeer.
Op 20 maart 2023 plaatsen we de eerste landbouwsluis op de Wehlsedijk, tussen de ophaalbrug over de Oude IJssel en de TOP (toeristische opstap plaats). Nadat de proeven met de landbouwsluizen zijn uitgevoerd, worden deze geëvalueerd. Naar verwachting zijn de resultaten in het voorjaar van 2024 gereed om gedeeld te worden met de klankbordgroep en het bestuur van gemeente en provincie.
De proef met de landbouwsluizen maakt onderdeel uit van de verkenning voor de gebiedsgerichte aanpak Laag-Keppel. Na verwachting ronden we de verkenning in het voorjaar van 2024 af. Er wordt dan ook een voorkeursadvies gegeven. Het uitvoeren van de definitieve maatregelen zou dan in 2025 kunnen plaatsvinden.
Traject Drempt
Door de afsluitingen van de Hummeloseweg en Wehlsedijk (N814) neemt het verkeer op de Zomerweg toe. Het verkeer gaat een andere route gaat rijden. We verwachten dat er tussen de N317 bij Doesburg en de N314 (Hummelo – Toldijk) meer verkeer gaat rijden over de Zomerweg. Dat vraagt om herinrichting van de Zomerweg voor het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de bebouwde kom van Achter Drempt.
Vanaf het 4e kwartaal van 2022 werkt de gemeente Bronckhorst de plannen met de directe omgeving verder uit en leggen we die voor ter besluitvorming. De verwachte uitvoering van de werkzaamheden in Drempt is in 2024.
Meest verkeersonveilige locaties
Deze periode zetten we extra geld en aandacht in, om de verkeersveiligheid op onze wegen te verbeteren. Gedeputeerde Staten hebben een lijst met meest verkeersonveilige locaties, verspreid over de hele provincie, vastgesteld. Een deel van deze lijst pakken we in deze coalitieperiode aan. Bijvoorbeeld door wegen en kruispunten aan te passen. En door te werken aan veilig gedrag van weggebruikers. Het project N798 Oude Rijksweg/Hoofdlaan Putten is onderdeel van deze lijst.