Veel verkeer en filevorming
De N348 heeft een belangrijke functie in het Gelderse en Overijsselse wegennet. Het is een provinciale weg, een zogeheten gebiedsontsluitingsweg, met een maximum snelheid van 80 km/h. Ook de fiets speelt in dit gebied een belangrijke rol. Dagelijks rijden er meer dan 1.500 fietsers langs deze provinciale weg.
De hoeveelheid verkeer op de N348 neemt toe en er is steeds vaker filevorming. Dat hangt samen met het verkeer op de A1 en de afwikkeling van het verkeer op de N348 en de diverse aansluitingen. Een slechte doorstroming op de N348 verstoort de doorstroming op de A1 en andersom en ook naar diverse andere aansluitingen. Op de lange termijn wordt de doorstroming van verkeer het van de N348 alleen maar een groter knelpunt. Met filevorming tot op de A1 en tot ver in Deventer. Er zijn maatregelen nodig om dat te voorkomen en het wegvak toekomstbestendig te maken.
Wat willen we bereiken?
We willen een robuuste wegstructuur die een goede verbinding vormt tussen de N348 en de A1 en klaar is voor de lokale en regionale ambities. Zoals een goede ontsluiting van het Bedrijvenpark A1 op de N348 en voldoende ruimte voor de inpassing van een fietsroute. Dat vraagt om maatregelen die leiden tot een vergroting van de capaciteit en een goede doorstroming van verkeer. In deze verkenning onderzoeken we de mogelijke maatregelen. Daarbij gaat het concreet om het wegvak van de aansluiting A1-Deventer tot en met de splitsing met de N339 bij Epse.
We houden daarbij zo veel als mogelijk rekening met de belangen van aan- en omwonenden, (agrarische) bedrijven en de kwaliteit van de omgeving. Tegelijkertijd is er het besef dat de maatregelen om ruimte vragen en consequenties zullen hebben voor de omgeving.