N348: Epse – A1

Samen met gemeente Lochem en gemeente Deventer werken we aan de voorkeursvariant om het verkeer op de N348, tussen Epse en op- en afrit naar de A1 bij Deventer, veilig en vlot te laten doorstromen. De 3 overheden zijn het eens over de verdeling van de kosten en over de verdere uitwerking van de plannen. We voeren de maatregelen op zijn vroegst in 2028 uit.

Niks doen is geen optie 

De aanpassing van de N348 tussen Epse en de A1 is noodzakelijk om de verkeersveiligheid en doorstroming op de lange termijn te verbeteren. In de huidige situatie loopt het verkeer in de spits al vast. Dit beïnvloedt zowel het verkeer als de leefomgeving negatief. Deze problemen nemen naar verwachting alleen maar toe door een groeiende verkeersdrukte in de toekomst, met filevorming tot op de A1 en tot ver in Deventer. Een slechte doorstroming op de N348 verstoort bovendien de doorstroming op de A1 en andere aansluitingen. Daardoor wordt de N348 op termijn alleen maar een groter knelpunt. Om dit te voorkomen en het wegvak toekomstbestendig te maken, zijn maatregelen noodzakelijk. 

Nieuwe fase: uitwerking van de voorkeursvariant 

De 3 overheden zijn het eens over de verdeling van de kosten en over de verdere uitwerking van de plannen. Dit is vastgelegd in een bestuurlijke overeenkomst. Daarmee is de verkenning officieel afgerond en is besloten het project daadwerkelijk uit te voeren.  

De voorkeursvariant 

De verkenning is voorbereid door een stuurgroep, waarin bestuurders van de provincie Gelderland en de gemeenten Deventer en Lochem samenwerken. Eerder koos deze stuurgroep al voor variant 3 als voorkeursvariant. Provincie en gemeenten staan gezamenlijk achter deze keuze.  

Variant 3 omvat de volgende maatregelen: 

  • De N348 tussen Epse en de A1 krijgt 4 rijstroken in plaats van 2; 
  • Er komt een nieuwe kruising bij het A1 Bedrijvenpark en bij de Braamweg; 
  • De kruising bij Epse met de Lochemseweg krijgt extra capaciteit; 
  • De maximumsnelheid gaat van 80 naar 70 km/uur; 
  • De fietsroute tussen Epse en de A1 wordt verbeterd, als onderdeel van de F348: de fietsverbinding tussen Deventer en Zutphen; 
  • We kijken naar mogelijkheden om geluidshinder te beperken en de leefomgeving te verbeteren, onder meer door meer groen aan te leggen en de natuur te versterken. 

Hoe gaat het verder? 

De komende periode werken provincie en gemeenten samen aan de verdere uitwerking van de voorkeursvariant. In de eerste helft van 2026 wordt een voorontwerp gemaakt. Daarna kunnen bewoners, ondernemers en andere betrokkenen reageren op het concept. De uitvoering van de maatregelen start, als alles volgens planning verloopt en er geen bezwaren zijn, op zijn vroegst in 2028. 

 

De voorkeursvariant

Met de voorkeursvariant wordt het aantal rijstroken verdubbeld en komt er een nieuwe kruising bij het A1 Bedrijvenpark. De maximumsnelheid wordt verlaagd van 80 naar 70 km per uur. Ook verbetert de fietsverbinding tussen Deventer en Zutphen en wordt de omgeving groener en leefbaarder.

De Stuurgroep N348 Epse-A1 vindt variant 3 de beste oplossing om het verkeer op de N348 tussen Epse en de A1 veiliger te laten doorstromen. Het verkeer op dit wegvak staat immers geregeld vast. Door de verbreding van de A1, de ontwikkeling van Bedrijvenpark A1, toekomstige woningbouw en de groei van het verkeer zijn maatregelen tussen Epse en de A1 nodig. Samen met de gemeenten Lochem en Deventer onderzochten we hoe het verkeer op de N348, tussen Epse en de op- en afrit naar de A1 bij Deventer, veilig en vlot kan doorstromen.

Bij de ontwikkeling van de varianten is bewust verder gekeken dan alleen het verkeersbelang. Er is gekozen voor een integrale aanpak waarin niet alleen verkeerskundige verbeteringen centraal staan, maar ook belangrijke aspecten zoals leefbaarheid, geluidshinder, overlast van trilling, ruimtelijke kwaliteit, het dorpskarakter, de groenstructuur en de ecologische verbindingszone.

Visualisaties 

Van een aantal plekken maakten we visualisaties. Hierop is zowel de huidige situatie (bovenaan) als de toekomstige situatie (onderaan) te zien.

 

Vanaf de A1 naar de kruising met de Braamweg 

 

Vanaf de Lochemseweg naar de kruising met de Braamweg 

 

Vanaf de Kletterstraat naar de N348

Vanaf Gorssel naar de kruising met de Lochemseweg 

Planning

WanneerWat

Oktober 2025

Besluit voorkeursvariant en financiering door de besturen van provincie Gelderland en gemeenten Deventer en Lochem 

Eerste helft 2026

  • Totstandkoming voorlopig ontwerp
  • Omgevingsconsultatie over het voorlopig wegontwerp 

2026-2027

  • Verwerken van reacties omgevingsconsultatie
  • Uitwerking van het voorlopig ontwerp tot een definitief ontwerp
  • Start planologische en vergunningsprocedures 

2028

Uitvoering werkzaamheden

* Deze planning is onder voorbehoud en afhankelijk van de voortgang van planologische en vergunningprocedures.

 

Meest verkeersonveilige locaties

Deze periode zetten we extra geld en aandacht in, om de verkeersveiligheid op onze wegen te verbeteren. Gedeputeerde Staten hebben een lijst met meest verkeersonveilige locaties, verspreid over de hele provincie, vastgesteld. Een deel van deze lijst pakken we in deze coalitieperiode aan. Bijvoorbeeld door wegen en kruispunten aan te passen. En door te werken aan veilig gedrag van weggebruikers. Het project N348 Epse-A1 is onderdeel van deze lijst.

Bereikbaar Gelderland

Kijk voor actuele werkzaamheden en eventuele omleidingsroutes op de site van Bereikbaar Gelderland.

Heeft u vragen?

Stel uw vraag via het vragenformulier of neem telefonisch contact op via 026 359 9999.