N348: Epse – A1

Met de opbrengst van de omgevingsconsultatie, maakt de stuurgroep haar keuze voor de voorkeursvariant definitief. Na besluitvorming van gemeenten Deventer en Lochem en de provincie worden de maatregelen van deze variant op zijn vroegst in 2027 uitgevoerd.

Voorkeursvariant bekend 

Met de voorkeursvariant (variant 3) wordt het aantal rijstroken verdubbeld en komt er een nieuwe kruising bij het A1 Bedrijvenpark. De maximumsnelheid wordt verlaagd van 80 naar 70 km per uur. Ook verbetert de fietsverbinding tussen Deventer en Zutphen en wordt de omgeving groener en leefbaarder. 

De Stuurgroep N348 Epse-A1 vindt variant 3 de beste oplossing om het verkeer op de N348 tussen Epse en de A1 veiliger en sneller te laten doorstromen. Het verkeer op dit wegvak staat immers geregeld vast. Door de verbreding van de A1, de ontwikkeling van Bedrijvenpark A1, toekomstige woningbouw en de groei van het verkeer zijn maatregelen tussen Epse en de A1 nodig. Samen met de gemeenten Lochem en Deventer onderzochten we hoe het verkeer op de N348, tussen Epse en de op- en afrit naar de A1 bij Deventer, veilig en vlot kan doorstromen.  

Schetsontwerp variant 3: In deze video brengen we problematiek van de weg in beeld en maken we concreet hoe we dit gaan verbeteren. 

Video voorkeursvariant. In deze video brengen we problematiek van de weg in beeld en maken we concreet hoe we dit gaan verbeteren. Deze video staat binnenkort online,     

Bij de ontwikkeling van de varianten is bewust verder gekeken dan alleen het verkeersbelang. Er is gekozen voor een integrale aanpak waarin niet alleen verkeerskundige verbeteringen centraal staan, maar ook belangrijke aspecten zoals leefbaarheid, geluidshinder, overlast van trilling, ruimtelijke kwaliteit, het dorpskarakter, de groenstructuur en de ecologische verbindingszone. 

De stuurgroep bestaat uit bestuurders van provincie Gelderland, gemeente Deventer en gemeente Lochem. De drie overheden hebben hun eigen besturen geadviseerd om variant 3 als voorkeursvariant te kiezen en hiervoor de benodigde financiële middelen beschikbaar te stellen. Hiermee komt variant 5 definitief te vervallen en wordt het onderzoek ‘Verkenning N348 Epse-A1’ afgerond.  Na een positieve besluitvorming (eerste helft 2025) door de drie overheden werken we de voorkeursvariant verder uit. 

Niks doen is geen optie 

De aanpassing van de N348 tussen Epse en de A1 is noodzakelijk om de verkeersveiligheid en doorstroming op de lange termijn te verbeteren. De huidige situatie leidt tot opstoppingen en verhoogde veiligheidsrisico’s. Dit beïnvloedt zowel het verkeer als de leefomgeving negatief. Deze problemen nemen naar verwachting alleen maar toe door een groeiende verkeersdrukte in de toekomst. Met filevorming tot op de A1 en tot ver in Deventer. Een slechte doorstroming op de N348 verstoort de doorstroming op de A1 en andersom en ook naar diverse andere aansluitingen. Hierdoor wordt op de lange termijn de doorstroming van verkeer op de N348 alleen maar een groter knelpunt. Er zijn maatregelen nodig om dat te voorkomen en het wegvak toekomstbestendig te maken. 

Variant 3 is de beste optie

Dit is een van de 5 varianten die onderzocht is. De voorkeur voor deze variant bracht de Stuurgroep al in september 2024 naar buiten. Ze hebben toen een afweging gemaakt tussen variant 3 en 5. De andere varianten waren al eerder afgevallen. Voordat ze hierover advies wilde uitbrengen aan de provincie en beide gemeenten, wilde ze eerst weten wat de omgeving hiervan vond. Deze reacties heeft de stuurgroep betrokken in haar definitieve keuze voor variant 3. Stuurgroep kiest voor variant 3 om de volgende redenen: Behoud van de historische situatie: Variant 3 sluit beter aan bij de bestaande situatie. Bij variant 5 moet verkeer tussen Epse en Gorssel-Zutphen omrijden en de entree van Epse zou worden verplaatst naar het A1 Bedrijvenpark. Minder geluidsoverlast: In variant 3 is er minder toename van geluid bij omliggende woningen. Bij variant 5 krijgen -door de nieuwe parallelweg- meer woningen geluidsniveaus boven de grenswaarden. Ruimte voor ecologische verbindingszone: Bij variant 3 is er meer ruimte bij de nieuwe kruising bij het A1 Bedrijvenpark, waardoor de ecologische verbindingszone beter kan worden ingepast. Betere bereikbaarheid van het A1 Bedrijvenpark: In variant 5 zorgt de nieuwe parallelweg voor een minder goede ontsluiting van het A1 Bedrijvenpark. Bovendien vraagt deze variant om een grotere kruising en meer infrastructuur, wat de beschikbare grond van het bedrijventerrein beperkt. Toekomstige woningbouw in Epse: Uit de nadere uitwerking van variant 5 blijkt dat het laten vervallen van de kruising bij Epse in deze variant geen ruimte biedt voor woningbouw bij de entree van Epse.

Geluidschermen 

De stuurgroep zet zich in voor geluidschermen aan westzijde. Hoewel het wettelijk niet verplicht is, wil de stuurgroep zich wel inzetten voor de plaatsing van geluidschermen van ongeveer 2 meter hoog aan de westzijde van de weg om de woon- en leefomgeving te verbeteren.  

De stuurgroep ziet de schermen niet alleen als een geluidwerende voorziening, maar ook als fysieke scheiding om de verkeersveiligheid te vergroten en een bijdrage te leveren aan de landschappelijke inpassing en een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit. Ze ziet daarvoor kansen door de geluidschermen ‘groen’ uit te voeren. Dit is een ontwerpopgave die samen met de bewoners wordt opgepakt. De stuurgroep kan hier echter niet zelf over beslissen. Het is aan de besturen van de provincie en de gemeenten om een besluit te nemen en de benodigde financiële middelen hiervoor beschikbaar te stellen. De rol van de stuurgroep is uitsluitend adviserend. 

Opbrengst omgevingsconsultatie 

Van 19 september tot en met 14 oktober 2023 kon iedereen reageren op de voorkeursvariant. We ontvingen zo’n 100 reacties. Variant 3 wordt in de meeste reacties niet gezien als de ideale oplossing, maar wel als een betere oplossing dan variant 5. Ook zijn er bewoners die positief zijn over variant 3 als voorkeursvariant. Een kleine groep geeft de voorkeur aan variant 5. Met de opbreng van de omgevingsconsultatie kiest de stuurgroep definitief voor variant 3.  

Hier horen 2 documenten bij: 

  1. “Eindrapportage Omgevingsconsultatie voorkeursvariant N348 Epse-A1". Hierin ziet u de reactie van de stuurgroep op alle ideeën, wensen, zorgen en bezwaren die door bewoners, ondernemers, belangengroepen, gebruikers, grondeigenaren en de klankbordgroep naar voren zijn gebracht. Binnenkort staat deze eindrapportage online.
  2. “Reactienota omgevingsconsultatie voorkeursvariant (juli 2024)” Hierin leest u wat onze antwoorden op de vragen en zorgen uit de omgeving zijn. 

Uit de omgevingsconsultatie bleek ook dat er nog vragen zijn over nut en noodzaak van de maatregelen en de werking van de voorkeursvariant. We gaan hier in de Eindrapportage Omgevingsconsultatie nader op in en ook de video laat zien dat er iets moet gebeuren.  

Ontwikkeling 5 varianten

We ontwikkelden 5 varianten die verkeerskundig goed werken en onderzochten de effecten op de omgeving. Uiteindelijk kozen we ervoor om 2 varianten die de minste impact hebben op de woon- en leefomgeving verder uit te werken. Dit zijn variant 3 (70 km/u Oost) en variant 5 (70 km/u Parallelweg). Bij de ontwikkeling van de varianten keken we bewust verder dan alleen het verkeersbelang. Er is gekozen voor een integrale aanpak waarin niet alleen verkeerskundige verbeteringen centraal staan, maar ook belangrijke aspecten zoals leefbaarheid, geluidshinder, overlast van trilling, ruimtelijke kwaliteit, het dorpskarakter, de groenstructuur en de oversteekplekken voor de das.  

* Deze planning is onder voorbehoud en afhankelijk van de voortgang van planologische en vergunningprocedures.

WanneerWat

Eerste helft  2025

Besluit voorkeursvariant en financiering door de besturen van provincie Gelderland en gemeenten Deventer en Lochem 

Tweede helft 2025

  • Totstandkoming voorlopig ontwerp
  • Omgevingsconsultatie over het voorlopig wegontwerp 

2025 - 2026

  • Verwerken van reacties omgevingsconsultatie
  • Uitwerking van het voorlopig ontwerp tot een definitief ontwerp
  • Start planologische en vergunningsprocedures 

2027

Uitvoering werkzaamheden

Klankbordgroep 

Tijdens deze verkenning werken we samen met een klankbordgroep. Hierin zitten organisaties en/of belangengroepen die voor een collectief belang staan. In de klankbordgroep zitten 7, namelijk:   

  • Dorpsraad Epse (leefbaarheid)
  • Fietsersbond, afdeling Deventer en Lochem-Zutphen (ondernemen en mobiliteit)
  • Bedrijvenpark A1 (ondernemen en mobiliteit)
  • Land- en tuinbouworganisatie Achterhoek Noord en Cumela (ondernemen en mobiliteit)
  • Stichting Behoud Natuur Landschap Woon- en leefklimaat Buitengebied Epse (natuur en landschap en leefbaarheid)
  • Stichting IJssellandschap (natuur en landschap)
  • Stichting Das en Boom (natuur en landschap) 

We raadplegen de klankbordgroep tijdens elke fase. Verder voeren we individuele gesprekken met aanwonenden om zo ook het individuele belang te horen en mee te kunnen nemen. 

Bewonersbrieven

Documenten

Hierin leest u over de onderzoeken, het ontwerpproces en de onderbouwing van de keuze van de stuurgroep voor variant 3
Hierin leest u hoe we met de wensen, ideeën, zorgen en bezwaren uit de omgeving zijn omgegaan.

Bereikbaar Gelderland

Kijk voor actuele werkzaamheden en eventuele omleidingsroutes op de site van Bereikbaar Gelderland.

Heeft u vragen?

Stel uw vraag via het vragenformulier of neem telefonisch contact op via 026 359 9999.