In 2023 voerde provincie Gelderland groot onderhoud uit aan de hoofdrijbaan van de N332 tussen Lochem en de A1. Er zijn toen verschillende maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
De verbreding en reconstructie van de parallelweg tussen de Rengersweg en Knibbeldijk moet nog worden uitgevoerd. Hiervoor moesten eerst de benodigde gronden worden aangekocht.
Verkeersveiligheid verbeteren
De parallelweg wordt verbreed om de doorstroming en veiligheid voor landbouw- en fietsverkeer te verbeteren. Dit zorgt voor een veiligere en betere verkeerssituatie langs de N332.
Werkzaamheden aan de Parallelweg
Naast de verbreding van de parallelweg wordt ook de aansluiting van de Molenweg op de hoofdrijbaan van de N332 opgeheven. Dit moet de verkeersveiligheid nog verder verbeteren. De aanpassingen zijn afgestemd met betrokkenen in de regio om de verkeerssituatie zo goed mogelijk te maken.
Informatiebijeenkomst
Voordat de werkzaamheden starten, organiseren we een informatiebijeenkomst waarin we het definitieve ontwerp toelichten. Tijdens deze bijeenkomst geven we ook uitleg over de verkeersmaatregelen en bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden. Deze bijeenkomst zal begin 2026 plaatsvinden kort voor de start van de werkzaamheden. De exacte datum maken we later bekend.
Definitief Ontwerp
Het definitieve ontwerp is vastgesteld na afronding van de inspraakperiode. De bomen die gekapt worden in verband met de uitvoering worden binnen het project gecompenseerd. De locaties hiervoor bepalen we aan de hand van de beschikbare ruimte en de ligging van kabels en leidingen. Bekijk in dit document het definitieve ontwerp.
Meer weten over de verbreding van de parallelweg? Lees hieronder dan de vragen en antwoorden.
Waarom wordt de weg bij huisnummer 18 en 26 niet verbreed?
Op deze plekken is te weinig ruimte. Bij het tankstation (nr. 18) ligt de weg dicht bij de N314. Bij nr. 26 is de berm te smal, er is hoogteverschil en er staan bomen. Bij verbreding richting woningen zouden bomen en tuinen moeten wijken. De versmalling is veilig genoeg, omdat de situatie overzichtelijk is en er weinig verkeer rijdt.
Waarom komen er geen fietsstroken?
Op deze weg rijdt vooral lokaal verkeer. Fietsstroken zijn dan niet nodig.
Waarom komen er geen verkeersdrempels op de parallelweg?
Er liggen al drempels en die blijven bestaan. Nieuwe drempels zijn alleen wenselijk bij kruisingen met voorrang van rechts, zoals bij de Molendijk. Bij de Molendijk komt geen nieuwe drempel, omdat dit overlast kan geven voor de bewoners.
Is er nog aanvullende verlichting nodig?
Nee. Er is al voldoende verlichting vanaf de hoofdrijbaan en op de kruispunten en langs de weg.
Blijft de geslotenverklaring van kracht?
Ja. De provincie wil sluipverkeer voorkomen. Daarom blijft de geslotenverklaring tussen Rengersweg en Brenschutte van kracht. De verkeersintensiteit blijft laag, ook na afsluiting van de Molendijk.
Bereikbaar Gelderland
Kijk voor actuele werkzaamheden en eventuele omleidingsroutes op de site van Bereikbaar Gelderland.