Inloopbijeenkomst
Op 18 september organiseerden we een inloopbijeenkomst over het provinciaal inpassingsplan, het wegontwerp en het integraal inrichtingsplan (landschapsplan). De bijeenkomst in café de Bocht werd bezocht door zo’n 60 bezoekers.
Wanneer? | Waar? |
---|---|
14 september t/m 25 oktober 2023 | Ontwerp inpassingsplan 6 weken ter inzage. Wie dat wil, kan dan zijn mening geven (in juridische termen: ‘een zienswijze indienen’) |
1e kwartaal 2024 | Vaststellen van het inpassingsplan door Provinciale Staten |
2e/ 3e kwartaal 2024 | Vergunningsprocedures en selectie aannemer |
3e/ 4e kwartaal 2024 | Uitvoering werkzaamheden |
Medio 2025 | Uitvoering klaar |
We planten veel nieuwe bomen en struiken langs de N315 tussen Doetinchem en Ruurlo, namelijk ongeveer 196 nieuwe bomen en 10.000 m2 houtsingels met daarin 1100 boomvormers. Deze jonge sprieten van boompjes planten we in nieuwe houtsingels op verschillende plaatsen langs het hele traject, zodat ze daar alle tijd en ruimte krijgen om uit te groeien tot volwassen bomen. De Werkgroep Bomen dacht mee over de soorten bomen en struiken en de locaties.
Langs de hele provinciale weg tussen Doetinchem en Ruurlo beoordelen we of bomen te dicht langs de rijbaan staan. Daardoor kan de verkeersveiligheid in gevaar komen. Bij deze beoordeling passen we onze nieuwe Werkwijze Bomen toe. We bekijken of er maatregelen nodig zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo ja, dan onderzoeken we eerst of we de bomen daarbij kunnen laten staan. Bijvoorbeeld door een geleiderail te plaatsen. Pas als blijkt dat de verkeersveiligheid niet verbetert als de bomen blijven staan, overwegen we het kappen van bomen. Maar dat is altijd een uiterste maatregel. Bij dit hele proces betrekken we altijd de omgeving en de betreffende gemeenten (zie hierna onder ‘Participatie’).
Langs de N315 staan ruim 1200 bomen op korte afstand van de rijbaan. De meeste bomen vormen geen direct gevaar voor de verkeersveiligheid en kunnen blijven staan, deels na het nemen van aanvullende maatregelen zoals het plaatsen van geleiderails. Voor ongeveer 40-45 bomen blijft kap onvermijdelijk:
De bomen ten zuiden van Veldhoek lichten we nader toe. Op deze plek wilden we circa 130 nieuwe bomen aanplanten en de huidige circa 70 bomen (circa 50 Amerikaanse en 20 inlandse eiken) behouden. Uit onderzoek blijkt echter dat de conditie van de bestaande bomen niet meer optimaal is. Bovendien moet voor de aanplant van nieuwe bomen een deel van de naastgelegen sloot gedempt en verplaatst worden. Dat benadeelt de conditie van de bestaande bomen nog meer. We bespraken dit met de Werkgroep Bomen. De werkgroep opperde het idee om deze bomen toch direct te verwijderen. Dan kan eerder het beoogde eindbeeld worden bereikt van een nieuwe bomenrij op een toekomstbestendige afstand van de rijbaan. Dat is goed voor de natuur en het landschap, verbetert op relatief korte termijn de verkeersveiligheid en biedt kansen voor een toekomstbestendige nieuwe laanstructuur. Dit idee werken we verder uit in het wegontwerp.
Tussen kilometerpaaltje 12.4 en 14.1 verbreden we de rijbaan naar circa 7 meter. Daarmee voldoet de N315 overal aan de minimaal vereiste wegbreedte en dat maakt de weg veiliger. Aan de noordwestelijke zijde van de rijbaan (waar niet het fietspad ligt) maken we de weg breder. Daarvoor moeten we bomen weghalen.
We maken 2 bochten veiliger door daar we een geleiderail in de buitenbocht te plaatsen, namelijk bij de Aaltenseweg (kilometer 13,4) en bij de Oude Zelhemseweg (kilometer 21.8). Dat is nodig omdat daar de bomen te dicht op de weg staan. Als een auto daar van de weg raakt, is de kans groot dat hij tegen een boom eindigt met mogelijk ernstig letsel of zelfs dodelijke afloop tot gevolg. Dat willen we voorkomen door het plaatsen van een geleiderail. Om ruimte te maken voor die geleiderail, moeten we enkele bomen kappen. Dat klinkt tegenstrijdig. Maar als we geen geleiderail zouden plaatsen, dan zouden we veel meer bomen moeten kappen om de verkeerssituatie op deze plaatsen veiliger te maken. Anders gezegd, het plaatsen van een geleiderail kost enkele bomen maar spaart de bomen die erachter staan.
Aan de hand van de nieuwe Werkwijze bomen bekeken we ons integraal inrichtingsplan uit 2019 opnieuw kritisch. We hoeven minder bomen te kappen dan we dachten. En het oorspronkelijke plan voor het aanplanten van nieuwe bomen en struiken blijft in stand. Zo investeren we in de natuur (biodiversiteit), en herstellen we het landschap en maken dat toekomstbestendig (cultuurhistorie). We maken daarvoor een integraal inrichtingsplan:
We betrokken opnieuw de Werkgroep Bomen die vanaf eind 2017 tot begin 2019 tijdens de verkenningsfase meedacht over het integraal inrichtingsplan. In de werkgroep zitten aanwonenden, bomenbelangengroepen, de gemeenten Doetinchem, Bronckhorst en Berkelland, VVN, Staatsbosbeheer en de politie.