Wegvak Epse-Gorssel

Samen met gemeenten Deventer, Lochem en Zutphen verbeteren we de verkeersveiligheid op de Deventerweg (N348) tussen Epse en Gorssel voor zowel fietsers, aanwonenden en gemotoriseerd verkeer. Het voorlopig wegontwerp is klaar. U kunt tot en met woensdag 15 oktober 2025 reageren op onze plannen.

Epse-Gorssel.jpg

Maatregelen   

Tussen Epse en Gorssel treffen we de volgende maatregelen:   

  • Een fietstunnel ten zuiden van Epse ter hoogte van de Kratonweg.  
  • Een nieuw 2-richtingen fietspad (verschoven én verbreed) tussen de fietstunnel bij Epse en Gorssel aan de oostzijde van de weg (N348).  
  • We leggen bij de fietstunnel een verbindingspaadje aan, namelijk tussen de Kratonweg en het nieuwe fietspad aan de westzijde van de N348.   

Fietstunnel 

Op de Deventerweg (N348) ter hoogte van de Kratonweg bij Epse maken we een fietstunnel met een 2-richtingen fietspad. Dit fietspad sluit aan op het nieuwe 2-richtingen fietspad wat tussen Epse en Gorssel wordt gemaakt. Sociale veiligheid en verkeersveiligheid zijn 2 belangrijke eisen in het ontwerp van de fietstunnel. En ook natuurlijk dat deze mooi in het landschap komt te liggen.  

  • De fietstunnel wordt 2,70 meter hoog.  
  • Het fietspad in de tunnel wordt 4,00 meter breed. 
  • De hellingen zijn flauw (3%), zodat iedereen er makkelijk doorheen kan fietsen. Ook is het daardoor veilig voor gewone fietsers, snelle fietsers en bromfietsers om elkaar vlot en veilig te passeren.  
  • Alle wanden hellen naar buiten om de natuurlijke lichtval in de tunnel en het ruimtelijke gevoel in de onderdoorgang te verhogen. 
  • In de binnenbochten komen taluds met een lage wand in plaats van een hoge wand. Dit zorgt voor meer daglicht en beter zicht op elkaar.  
  • De bochten worden zo gemaakt dat fietsers maximaal zicht hebben op tegemoetkomend verkeer. Er is nooit een ‘dode hoek’.  
  • Voetgangers mogen ook gebruik maken van deze fietstunnel. 

Visualisaties beplanting 

Langs het traject Epse–Gorssel komt een veilige en groene fietsroute. Het pad volgt het landschap, met open zichtlijnen en zoveel mogelijk bomen blijven staan. Enkele bomen kunnen helaas niet blijven, maar hiervoor komen nieuwe bomen op andere plekken in het gebied. De bermen worden ingezaaid met kruidenrijk grasland, dat goed is voor bijen, vlinders en vogels. Zo ontstaat een route die veilig is voor fietsers én bijdraagt aan het landschap en de biodiversiteit. 

Reageren?

De plannen zijn nog niet definitief. Van donderdag 18 september tot en met woensdag 15 oktober 2025 wordt u betrokken zodat iedereen kan reageren op de voorstellen. Via het digitale reactieformulier kunt u reageren. De plannen en de concept wegontwerpen bespraken we met bewoners, ondernemers, eigenaren en gebruikers die direct iets van de maatregelen gaan merken. Waar mogelijk hebben we met hun wensen, ideeën, zorgen en bezwaren in het voorlopige ontwerp rekening gehouden.

Inloopbijeenkomsten 

We organiseren in september en oktober 2025 3 bijeenkomsten. Op alle 3 deze bijeenkomsten zijn wegontwerpen te zien van het wegvak Epse-Gorssel, het wegvak Gorssel en het wegvak Eefde-Noord. Van de eerste 2 is het voorlopig wegontwerp klaar. Voor Eefde-Noord gaat het om het schetsontwerp.  

Belangstellenden kunnen binnenlopen tussen 19.30 uur en 21.00 uur op: 

  • maandag 29 september en dinsdag 30 september in de Protestantse kerk aan de Hoofdstraat 27 in Gorssel 
  • dinsdag 7 oktober in het dorpshuis ‘t Hart van Eefde’ aan de Zutphenseweg 111 in Eefde 

Specialisten van de provincie en de gemeenten Deventer, Lochem en Zutphen gaan graag met u in gesprek op de inloopbijeenkomsten en geven graag antwoord op uw vragen. 

Aanmelden 

U kunt op elk moment binnenlopen. Vooraf aanmelden is niet verplicht. Wel gewenst, zodat we weten hoeveel mensen we ongeveer kunnen verwachten. U kunt zich hier aanmelden.  

Hoe verder? 

We bundelen alle reacties in een reactienota. Daarin leest u hoe wij met de reacties omgaan. Zodra de reactienota klaar is, ontvangen degenen die een reactie hebben ingediend daarover bericht. Deze nota publiceren we ook op onze website.  

De uitvoering van de werkzaamheden zullen op zijn vroegst in 2027 starten.