Wegvak Epse-Gorssel

Samen met gemeenten Deventer, Lochem en Zutphen verbeteren we de verkeersveiligheid op de Deventerweg (N348) tussen Epse en Gorssel voor zowel fietsers, aanwonenden en gemotoriseerd verkeer. Het voorlopig wegontwerp is klaar. Daarop kon u reageren tot en met woensdag 15 oktober 2025.

Epse-Gorssel.jpg

Maatregelen   

Tussen Epse en Gorssel treffen we de volgende maatregelen:   

  • Een fietstunnel ten zuiden van Epse ter hoogte van de Kratonweg.  
  • Een nieuw 2-richtingen fietspad (verschoven én verbreed) tussen de fietstunnel bij Epse en Gorssel aan de oostzijde van de weg (N348).  
  • We leggen bij de fietstunnel een verbindingspaadje aan, namelijk tussen de Kratonweg en het nieuwe fietspad aan de westzijde van de N348.   

Fietstunnel 

Op de Deventerweg (N348) ter hoogte van de Kratonweg bij Epse maken we een fietstunnel met een 2-richtingen fietspad. Dit fietspad sluit aan op het nieuwe 2-richtingen fietspad wat tussen Epse en Gorssel wordt gemaakt. Sociale veiligheid en verkeersveiligheid zijn 2 belangrijke eisen in het ontwerp van de fietstunnel. En ook natuurlijk dat deze mooi in het landschap komt te liggen.  

  • De fietstunnel wordt 2,70 meter hoog.  
  • Het fietspad in de tunnel wordt 4,00 meter breed. 
  • De hellingen zijn flauw (3%), zodat iedereen er makkelijk doorheen kan fietsen. Ook is het daardoor veilig voor gewone fietsers, snelle fietsers en bromfietsers om elkaar vlot en veilig te passeren.  
  • Alle wanden hellen naar buiten om de natuurlijke lichtval in de tunnel en het ruimtelijke gevoel in de onderdoorgang te verhogen. 
  • In de binnenbochten komen taluds met een lage wand in plaats van een hoge wand. Dit zorgt voor meer daglicht en beter zicht op elkaar.  
  • De bochten worden zo gemaakt dat fietsers maximaal zicht hebben op tegemoetkomend verkeer. Er is nooit een ‘dode hoek’.  
  • Voetgangers mogen ook gebruik maken van deze fietstunnel. 

Visualisaties beplanting 

Langs het traject Epse–Gorssel komt een veilige en groene fietsroute. Het pad volgt het landschap, met open zichtlijnen en zoveel mogelijk bomen blijven staan. Enkele bomen kunnen helaas niet blijven, maar hiervoor komen nieuwe bomen op andere plekken in het gebied. De bermen worden ingezaaid met kruidenrijk grasland, dat goed is voor bijen, vlinders en vogels. Zo ontstaat een route die veilig is voor fietsers én bijdraagt aan het landschap en de biodiversiteit.