Leerlingen presenteren verrassende oplossingen

Donderdag 19 juni 2025 ontvingen we de derdeklassers van het Gymnasium Apeldoorn in het Huis der Provincie. De leerlingen presenteerden met een poster of een filmpje hun idee rond duurzaamheid. Daar leerden wij en zij veel van.
Gepubliceerd op: 24-juni-2025

Thema's duurzaamheid 

Tijdens het project gingen de leerlingen met onze collega’s over de onderwerpen in gesprek en werkten ze aan mogelijke oplossingen. Ze deden (kwantitatief en kwalitatief) onderzoek en interviewden meerdere mensen.

Ze werkten in groepjes aan de volgende vragen en uitdagingen:

  • Economie en elektriciteitsnet – Ontwikkel 2 haalbare oplossingen waarmee bedrijven of kantoren het elektriciteitsnet minder belasten.
  • Waterbesparing – Wat zijn slimme manieren om in en rond woningen water te besparen?
  • Klimaatadaptatie – Wat zijn de voor- en nadelen van een klimaatlabel voor woningen, dat inzicht geeft in risico’s zoals wateroverlast?
  • Mobiliteit – Bedenk acties die mensen stimuleren minder de auto te gebruiken. Denk aan aanpassingen in de inrichting van dorpen en steden, wegen of alternatieve vervoersmiddelen zoals deelauto’s.
  • Water en bodem sturend – Waarom is het belangrijk om nu uit te gaan van het natuurlijk systeem van water en bodem bij ruimtelijke keuzes?   

Interessante informatie voor ons werk

Uit de onderzoeken van de leerlingen kwam interessante informatie. Bijvoorbeeld dat mensen bereid zijn om de auto te laten staan als de kosten van openbaar vervoer veel lager zijn en om verkeersdrukte te vermijden. Ook is een belangrijke voorwaarde dat de aansluitingen beter zijn. Wat waterbesparing betreft adviseren de leerlingen dat het Rijk een waterbesparingscampagne start. En als het gaat om windenergie geven geïnterviewden aan dat ze windmolens in hun omgeving accepteren als ze ook zelf financieel voordeel hebben van de windmolens. 

Leuk en leerzaam

Voor onze collega’s was de samenwerking een mooie kans om hun werk op een begrijpelijke manier over te brengen en om met een frisse blik naar de thema’s te kijken. Zo reageerde een van de begeleiders: “Wat ik leuk vond om te zien is dat leerlingen goed complexe onderwerpen kunnen uitleggen en uitschrijven. Energie, klimaatlabels of waterbesparing; ze hebben er een goed beeld van gekregen en kunnen het helder neerzetten met mooie aanbevelingen.”

Kijkje bij de overheid

Voor de leerlingen was het doel om kennis te maken met de rol van de provincie en het thema duurzaamheid. De leerlingen reageerden van “We zijn ruimer gaan denken en kijken nu ook anders naar ons landschap en onze samenleving” tot “Ik ben gaan kijken wat we thuis al doen, of we inheemse planten in de tuin hebben en of we een groen dak op de schuur kunnen hebben”. De leerlingen kregen na hun presentatie een rondleiding door het provinciehuis en ze speelden het provinciespel van Pro Demos, begeleid door een Statenlid. Het was een leuke en leerzame dag voor de leerlingen, waarop ze een kijkje kregen in de overheidskeuken. 

Activiteiten voor scholieren en studenten

Willen uw scholieren en studenten weten wat provinciale politiek inhoudt? We bieden verschillende activiteiten aan voor onderwijsinstellingen die jongeren serieus willen betrekken bij de politiek.