Presentatiefilm transcriptie
Provincie Gelderland gaat in 2022 groot onderhoud uitvoeren aan de N310 tussen Otterlo en Harskamp tot aan de A1.
In deze presentatie laten we zien wat onze plannen zijn.
We laten u de planning zien en de gevolgen van de werkzaamheden voor de bereikbaarheid.
De N310 begint bij de rotonde in Otterlo en eindigt bij de aansluiting op de A1.
Om een duidelijk beeld te krijgen wat de werkzaamheden zijn, knippen we het hele wegvak op in drie fasen.
De hoofdwerkzaamheden op dit deel bestaan uit het vervangen van de asfaltdeklaag en het opnieuw aanbrengen van de nieuwe belijning.
Het fietspad krijgt aan één zijde een kantmarkering.
Doordat de busroute via de Harskamperweg/Otterloseweg richting Harskamp verlegd wordt naar de N801 Wekerom - Harskamp, worden de huidige haltes op dit traject aangepast.
De bestaande bushokjes worden verwijderd.
De haltes kunnen nog wel gebruikt worden voor de schoolbusroute.
De aansluiting Bovenweg maken we breder en krijgt versteviging in de berm.
Dit doen we om te voorkomen dat er gaten in de bermen worden gereden doordat de verharding te smal blijkt te zijn.
De aansluiting Hoefweg krijgt versteviging in de berm.
Dit doen we om te voorkomen dat er gaten in de bermen worden gereden.
De parkeerplaats bij de Genieweg wordt verhard met grasbetonblokken.
Dit doen we omdat uit onderzoek bleek dat er vaak losliggend materiaal op het fietspad terechtkwam.
Ook ontstonden er vaak kuilen door het parkeren.
Door het aanbrengen van grasbetonstenen komt er geen materiaal meer op het fietspad terecht, maar blijft het wel de groene uitstraling behouden.
De werkzaamheden starten medio maart 2022 en moeten 13 april 2022 zijn afgerond.
Werkzaamheden aan de zijwegen voeren we overdag uit, waarbij de weg open blijft voor doorgaand verkeer.
Bij het vervangen van de toplaag is de weg afgesloten voor al het verkeer.
Werkzaamheden aan het asfalt worden ook overdag uitgevoerd.
Hulpdiensten kunnen gebruik maken van het dubbelzijdig fietspad om de werkzaamheden te passeren.
Bewoners ontvangen twee weken voor aanvang van de werkzaamheden een brief waarin de werkzaamheden en de hinder worden vermeld en de contactpersonen voor eventuele vragen.
Een deel van het asfalt in de bebouwde kom van Harskamp is tijdens de rioolwerkzaamheden al vervangen.
Het deel tussen de zuidelijke komgrens en de Edeseweg wordt, in verband met de kwaliteit van de asfaltdeklaag, vervangen.
Naast de asfaltwerkzaamheden nemen we ook andere aanpassingen mee met de werkzaamheden, zodat er voor de bewoners en het verkeer maar één keer overlast is.
De belangrijkste aanpassingen liggen ter hoogte van het Nieuwe Plein en de noordelijke bebouwde komgrens.
Tijdens gesprekken met Harskamps Belang bleek dat de voetgangersoversteek bij het Nieuwe Plein als onduidelijk wordt ervaren.
De bus en de geparkeerde auto's op de parkeerplaats ontnemen het zicht op de overstekende leerlingen van de basisschool.
Door de parkeerplaats te verschuiven richting de Edeseweg, de bus te laten stoppen op de weg en de oversteek en drempel te verschuiven naar het zuiden, ontstaat er een overzichtelijke situatie waarbij het verkeer de voetgangers beter ziet.
De oversteek verduidelijken we daarbij met verkeersborden naast en boven de weg.
Op de foto ziet u een voorbeeld van deze bebording.
De bebouwde komgrens wordt in noordelijke richting verplaatst.
De huidige bebouwde kom is slecht zichtbaar.
Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de schaduwwerking van de bomen bij de kerk.
Daarnaast bevindt zich vlakbij de bebouwde komgrens de ingang naar de kerk.
Door de bebouwde kom circa 20 meter op te schuiven, wordt deze ook beter zichtbaar omdat hier geen bomen staan.
Alle zijwegen in de bebouwde kom van Harskamp krijgen dezelfde uitstraling met dezelfde voorrangsituatie, waardoor het voor het verkeer duidelijker en veiliger wordt wie voorrang heeft en wie niet.
Het gaat daarbij om de volgende zijwegen:
Dabeloseweg, Laarweg, Tepelenburgweg (beide aansluitingen), Julianastraat, Brinkweg, Harskamper Engweg.
Ter hoogte van de zuidelijke bebouwde komgrens van Harskamp maken we van het huidige Hazepaadje een onverhard voetpad tussen het twee richting bereden fietspad en de zuidelijke ingang van de Generaal Winkelmankazerne.
Het voetpad aan de kant van de kazerne komt te vervallen.
Dit doen we als voorbereiding op de nieuwe inrichting rondom het kazerneterrein, bedoeld om het gebied bij de weg aan te laten sluiten en om de snelheid die het verkeer rijdt te verlagen.
Dit noemen we "natuurlijk sturen".
Bewoners hadden tijdens de inloopbijeenkomst aangegeven meer te zien in het aantrekkelijk maken van het dorp dan in drempels om de snelheid te verlagen.
Het voetpad aan de andere zijde van de weg blijft voorlopig nog intact.
De bushaltes "Schietkamp" worden verwijderd.
Dit doen we om drie redenen.
De busroute over de Otterloseweg, N310, wordt verlegd via Wekerom en de Edeseweg, waardoor de halte overbodig is geworden.
Er maken weinig bewoners gebruik van de halte en in de plannen voor de herinrichting van het gebied rondom de kazerne biedt het verwijderen van de bushaltes kansen voor het maken van een duidelijke oversteek voor voetgangers.
De bushaltes tussen de zuidelijke bebouwde komgrens en de Edeseweg blijven bestaan.
We verwijderen de bestaande bushokjes.
De haltes worden nog wel gebruikt voor de schoolbusroute.
Ten noorden van de Edeseweg wordt halte Hazendonk ook opgeheven.
De voormalige bushalte, nu parkeerplaats, ter hoogte van de entree van de Generaal Winkelmankazerne, ingang L, wordt verwijderd.
De huidige verlichting in de kom van Harskamp past niet bij het dorpse karakter van Harskamp.
Het is ook niet mogelijk om aan de lantaarnpalen plantenbakken te hangen.
In Harskamp zijn een aantal jaren geleden houten palen met plantenbakken bij de lantaarnpalen geplaatst, maar hierdoor is er een rommelig beeld ontstaan.
Tijdens de werkzaamheden in Harskamp vervangen we ook de openbare verlichting tussen de Laarweg en de noordelijke bebouwde komgrens.
Door nieuwe lantaarnpalen en lampenkappen waaraan de plantenbakken kunnen worden opgehangen.
De uitstraling en kleur zijn tot stand gekomen in samenwerking met Harskamps Belang en passen beter bij het dorpse karakter van Harskamp.
Op de foto ziet u een voorbeeld van de toe te passen verlichting, zonder plantenbak.
We starten begin maart met de werkzaamheden.
Op 13 april moeten de werkzaamheden afgerond zijn, met uitzondering van de werkzaamheden aan de openbare verlichting.
Het vervangen van de asfaltdeklaag voeren we in de avond en nacht uit in overleg met de ondernemers en Harskamps Belang hebben we besloten om de bereikbaarheid van de woningen en winkels in Harskamp zo maximaal mogelijk te waarborgen.
Daarom voeren we de werkzaamheden aan het asfalt in de avond en nacht uit, tussen 19.00 uur 's avonds en 06.00 uur 's ochtends.
Wij begrijpen dat dat voor de bewoners rondom de weg tot geluidsoverlast kan leiden.
Wij overleggen samen met de aannemer hoe we deze overlast zoveel mogelijk kunnen beperken.
Met name het verwijderen van het asfalt door middel van frezen kan zorgen voor lawaai.
Deze werkzaamheden mogen alleen in de avond tussen 19.00 uur en 23.00 uur worden uitgevoerd.
Achteruitrijdende vrachtwagens moeten hun piepsignaal uitzetten en worden door middel van lichtsignalen naar de plaats begeleid.
De weg is overdag bereikbaar voor bestemmingsverkeer.
Doorgaand verkeer wordt omgeleid.
Wij vragen ook uw medewerking als u in de avond of nacht weg moet en uw woning grenst aan de N310, dan vragen wij u om uw auto in een straat te parkeren waar niet gewerkt wordt.
De overige aanpassingen aan trottoirs, zijwegen, bushaltes en verlichting voeren we overdag uit met behulp van halve rijbaan afzettingen.
De brandweer, de meldkamer voor de ambulance en politie zijn op de hoogte van de werkzaamheden in Harskamp.
Tijdens de uitvoering is er nog afstemming over de bereikbaarheid.
Met name de werkzaamheden ter hoogte van de Edeseweg vragen om extra afstemming met de brandweer, omdat de brandweerkazerne aan dit kruispunt ligt.
De werkzaamheden aan de verlichting voeren we later uit.
We doen dit in het verkeer met een rijdende afzetting.
Het verkeer kan dan gebruik blijven maken van de N310.
Deze werkzaamheden zijn uiterlijk eind juni 2022 afgerond.
Beide bushaltes Hazendonk komen te vervallen.
Op verschillende locaties voeren we onderhoudswerkzaamheden uit aan de vangrail.
We voeren reinigingswerkzaamheden uit aan het viaduct bij de Houtbeekweg, parallelweg langs het spoor bij de A1.
Op de Harskamperweg tussen huisnummer 32 en de kruising met de Oude Garderenseweg, brengen we bermverbreding aan in de vorm van grasbeton.
Fase 3a, Rietweg tot de rotonde Heetweg.
Langs een groot deel van fase 3a ligt aan de zuidzijde een parallelweg en aan de noordzijde een dubbelzijdig bereden vrijliggend fietspad.
Tijdens de werkzaamheden overdag kunnen de hulpdiensten gebruik maken van het fietspad.
In overleg met de busmaatschappij bekijken we hoe de bus gaat rijden en waar passagiers kunnen in- en uitstappen.
Ook vinden er werkzaamheden plaats aan de rotonde.
Het onderhoud aan de bermverharding van het zuidelijke deel van de rotonde Heetweg nemen we mee in deze fase.
Bewoners ontvangen twee weken voor aanvang van de werkzaamheden een brief waarin de werkzaamheden en de hinder worden vermeld en de contactpersonen voor eventuele vragen.
De uitvoering van deze fase staat gepland tussen 19 en 22 april.
Fase 3b, rotonde Heetweg tot aan de A1.
Tijdens fase 3b vervangen we het asfalt en passen we de geleiderail aan.
Gedurende het asfalteren is de weg afgesloten.
Doorgaand verkeer leiden we om.
Op de rotonde passen we alleen de bermblokken aan.
De route Garderbroekerweg - Heetweg blijft tijdens de werkzaamheden aan de rotonde toegankelijk voor doorgaand verkeer.
Bewoners ontvangen twee weken voor aanvang van de werkzaamheden een brief met meer informatie.
De uitvoering van deze fase staat gepland tussen 19 april en 4 mei.
Hopelijk hebben we u met deze presentatie een goede indruk gegeven van onze plannen voor de N310.
Alle actuele informatie over dit project staat op onze website:
www.gelderland.nl/N310-Harskamp