Maatregelen aan de infrastructuur: de MIRT-verkenning
In de MIRT-verkenning onderzoeken we welke infrastructurele maatregelen mogelijk zijn om de verkeersproblemen op te lossen. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport, zie voor meer informatie over deze werkwijze: mirttrajecten.nl
De MIRT-verkenning levert informatie op waarmee de minister van Infrastructuur en Waterstaat een voorkeursalternatief kan vaststellen. Het voorkeursalternatief is de oplossingsrichting die we in de volgende fase (planuitwerking) in detail gaan uitwerken.
Voor de A50 heeft de minister in mei 2024 het voorkeursalternatief vastgesteld, zie de kamerbrief over voorkeursbeslissing A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven.
Hierbij is gekozen voor verbreding naar 2x3 rijstroken van het hele traject Ewijk-Bankhoef. Daarbij worden ook maatregelen genomen om knooppunt Bankhoef te verbeteren. Met die maatregelen worden Nijmegen en Wijchen beter bereikbaar vanaf de A50.
Vanwege de grote stikstofopgave voor deze verbreding heeft de minister besloten om vooralsnog geen opdracht te geven voor de volgende fase (planning- en studiefase). Meer hierover is te lezen in deze nota.
Meer informatie over de MIRT-verkenning A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven kunt u vinden op deze pagina van het Rijk.