Europese en regionale bijdrage voor biologisch recyclebaar alternatief voor piepschuim

Een biobased en bioafbreekbaar alternatief voor EPS (piepschuim) verpakkingsmaterialen op basis van zetmeelschuim.
Gepubliceerd op: 5-april-2024

Met een nieuwe procestechnologie werken bedrijven uit Barneveld, Doorn, Ede en Enschede aan het doel om een duurzaam alternatief te ontwikkelen voor het verpakken van producten zwaarder dan 5 kilo. Dat alternatief is net als papier recyclebaar maar ook te composteren.

Vul-en hoekstukken

Het te ontwikkelen materiaal moet vergelijkbare eigenschappen van piepschuim (EPS) hebben met betrekking tot dichtheid, veerkracht, trek- en buigsterkte, maar met een lage carbon footprint. Producten, zoals verwarmings- en ventilatieapparaten, meubels en wit- en bruingoed, worden op dit moment verpakt met vulstukken en hoekstukken op basis van EPS. In de markt ontstaat steeds meer behoefte aan milieuvriendelijker alternatieven. Niet alleen omdat er wettelijke beperkingen gesteld worden, maar ook omdat bedrijven en consumenten geen plastic en piepschuim meer willen ontvangen.

Helga Witjes, gedeputeerde Economie & innovatie van de provincie Gelderland:” Voor steeds meer ondernemers, die ik spreek, is circulair werken geen toekomst meer maar alledaagse praktijk. Zij weten dat dit de enige weg vooruit is. Met circulaire innovaties verdienen ze geld en zorgen voor nieuwe werkgelegenheid.”

Bedrijven

Het consortium bestaat uit de volgende 5 partners: PaperFoam B.V. uit Barneveld, Innograaf uit Doorn, Thermoware Particle Foam Machinery uit Barneveld, Jadima Fijnmetaalbewerking uit Ede en  Vaventis uit Enschede. Zij ontvangen samen een subsidiebedrag van € 583.538 uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), met co-financiering van de provincie Gelderland en Overijssel.  De totale investeringskosten bedragen bijna € 1,17 miljoen.

Subsidie

Voor het project hebben de ondernemers een subsidieaanvraag ingediend bij het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling in Oost-Nederland (EFRO Oost). De EFRO-bijdrage is een subsidie voor test - en demonstratieprojecten. Deze subsidie is bedoeld voor het testen van nieuwe toepassingen en oplossingen van het mkb, zodat innovaties sneller naar de markt kunnen worden gebracht.  Innovaties zijn belangrijk voor de concurrentiepositie van bedrijven en daarmee voor de regionale economie. EFRO-Oost is een Europees subsidieprogramma waar ook aan wordt bijgedragen door het ministerie van EZK en de provincies Gelderland en Overijssel.