Ook de maatschappelijke en politieke druk op bedrijven om hun CO₂-uitstoot te verlagen en te voldoen aan strengere milieueisen neemt snel toe. Ondernemingen die nú investeren in duurzame logistiek, bouwen niet alleen aan hun toekomstbestendigheid, maar lopen straks ook voorop in hun sector. “We halen 16.500 vrachtwagens van de weg en verlagen de uitstoot met 73%”.
Van weg naar water: grondstoffentransport verduurzamen

Powder Logistics: aanjager van duurzame innovatie
Xander Kleine, eigenaar van Powder Logistics en Martijn Kleine, logistiek manager bij Powder Logistics, zagen kansen voor modal shift (de overgang van het ene vervoersmiddel naar de ander). Via via kwamen zij in contact met Zeeland Connect. Niet lang daarna stond projectmanager Remco de Rijke aan boord. Er ontstond direct een klik, wat leidde tot een waardevol netwerk en een gezamenlijke verkenning van lopende projecten. “Remco is een echte doorpakker,” vertelt Martijn.
Hij hielp niet alleen met advies, maar ook met de subsidieaanvraag. Dankzij hem is dit project echt gaan lopen.
Excluton: koploper in circulair en verantwoord beton
Excluton, producent van duurzame bestratingsproducten, heeft zich de afgelopen jaren neergezet als koploper op het gebied van circulaire (herbruikbare) en verantwoorde betonproducten. Luke de Ruijter, bedrijfsleider bij Excluton, is nauw betrokken bij het duurzaamheidsbeleid van het bedrijf. Hij benadrukt dat de modal shift slechts 1 van de vele stappen is die Excluton zet richting een duurzamere toekomst. “We willen niet alleen duurzame producten maken, maar ook duurzaam produceren en vervoeren,” zegt hij. “Met projecten als deze willen we echt het verschil maken in onze sector.”
Excluton investeert doorlopend in duurzame innovaties en neemt verschillende maatregelen om haar CO₂-uitstoot te verlagen. Zo wordt er gewerkt met gerecyclede grondstoffen, energie-efficiënte productieprocessen en nu ook met duurzamer transport.
Excluton vervoerde al grondstoffen per schip, maar poederstoffen zoals cement en filler gingen nog per vrachtwagen. Dankzij het specialistische transport van vervoerders zoals Powder Logistics kunnen deze stoffen nu ook via de binnenvaart worden aangevoerd. Dat maakt het logistiek efficiënter én milieuvriendelijker.
De ambitie liegt er niet om: 500.000 ton poederstoffen via water transporteren in 3 jaar tijd. Dit bespaart naar verwachting 16.500 vrachtwagenritten en vermindert de uitstoot met 73%. Tegelijkertijd neemt de verkeersdrukte in en rond Druten af, waar tot voor kort nog dagelijks zware vrachtwagens reden.
Om deze logistieke omslag mogelijk te maken, zal Excluton de komende jaren investeren in buffersilo’s en transportleidingen op het eigen terrein. De ‘modal shift subsidie’ is daarbij hard nodig om de plannen te versnellen.
Samen sterker: provincie en transportsector doen ook mee
Deze modal shift van Excluton is niet alleen een succes dankzij innovatie en ondernemerschap maar ook door samenwerking tussen betrokken provincies. Zo speelde Manuel Jumelet van de provincie Gelderland al in een vroeg stadium een belangrijke rol. Vanuit Zeeland vertegenwoordigde Remco de Rijke vervoerder Powder Logistics en bracht hij de partijen bij elkaar.
Opvallend is ook de betrokkenheid van transportbedrijf Baan. Als wegvervoerder werkt het bedrijf mee aan een tijdelijke oplossing voor de logistiek op het terrein bij Excluton, waarbij een deel van het volume via het water wordt vervoerd. Een en ander in afwachting van de investeringen in buffersilo’s en transportleidingen. Daarmee laat deze samenwerking zien dat modal shift niet alleen draait om de keuze tussen weg of water maar ook en vooral om het slim combineren van modaliteiten.