De voorbereidingen van de werkzaamheden kostten meer tijd dan we aanvankelijk dachten. De werkzaamheden gaan we nu tussen medio juli en medio september 2023 uitvoeren.
N835: Tiel - Maurik
Planning
Wanneer | Wat? |
---|---|
2021, 2022 | Onderzoeken, vergunningen en uitwerking ontwerpen |
Najaar 2022 en voorjaar 2023 | Maken contractstukken, selecteren gespecialiseerde aannemers en verleggen kabels en leidingen |
10 juli - 22 spetember 2023 | Uitvoeren werkzaamheden |
Omleidingen
Tijdens de werkzaamheden is het noodzakelijk de Rooyensteinsebrug af te sluiten voor doorgaand verkeer. Gemotoriseerd verkeer kan omrijden via de N320, N233 en de A15 en omgekeerd. Landbouw verkeer leiden we lokaal om. De omleidingen staan ook met borden aangegeven. Fietsers en hulpdiensten kunnen van 1 rijstrook van de Rooyensteinsebrug gebruik maken. De werkzaamheden hebben geen gevolgen voor de scheepvaart.
Werkzaamheden
De indeling op de bestaande brug aanpassen kan bijvoorbeeld door een afscheiding te maken tussen de rijbaan en het fietspad. Hiervoor gebruiken we normaal gesproken zogenaamde halve step barriers. Dit is een betonnen afscheiding. Uit onderzoek bleek dat betonnen barrières te zwaar zijn voor de brug. Daarom zochten we naar een lichtere constructie, waarmee we de veiligheid kunnen verbeteren. Daarbij keken we ook naar innovatieve oplossingen. Onderzoek en afstemming met Rijkswaterstaat toonde aan dat een lichtere variant mogelijk is, namelijk een stalen barrier verankerd in de brug tussen de rijbaan en het fietspad.
De huidige indeling veranderen is een ingrijpende aanpassing aan de brug. Behalve het plaatsen van een barrière, passen we de betonnen opstorten aan de randen van de brug, de leuningen en de afwatering aan om zoveel mogelijk ruimte voor gemotoriseerd verkeer en fietsers te houden.
Om ruimte op de brug te krijgen verplaatste de gemeente Buren dit voorjaar een persrioolleiding die over de brug lag.