N225: A50–Valkenburglaan Oosterbeek

Tot en met dinsdag 4 november 2025 voeren we onderhoudswerkzaamheden uit aan de N225 tussen Oosterbeek en Doorwerth. Verkeer moet rekening houden met omleidingsroutes. Naast asfaltonderhoud voeren we ook maatregelen uit om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. 

Groot onderhoud  

Vanaf 20 oktober tot en met 4 november 2025 voeren we groot onderhoud uit aan de Utrechtseweg (N225) tussen de Kerklaan (Doorwerth) en de rotonde Van Borsselenweg (Oosterbeek). We vervangen daar de deklaag van de rijbaan. Ook een deel van het fietspad krijgt een nieuwe deklaag. Het gaat om het gedeelte van het fietspad tussen de Wolfhezerweg en de Bredelaan (in de richting van Oosterbeek).

Afsluiting Utrechtseweg tussen de Kerklaan en de rotonde Van Borsselenweg 

Vanaf 20 oktober 2025 is een gedeelte van de N225 afgesloten. Dit is nodig om daar asfaltonderhoud te doen. De werkzaamheden voeren we in twee gedeelten uit waardoor de afsluiting zo kort mogelijk duurt: 

  • Maandag 20 oktober (6:00 uur) tot vrijdag 24 oktober (20:00 uur) is de Utrechtseweg afgesloten tussen de Wolfhezerweg (N783) en de Kerklaan naar Doorwerth 
  • Maandag 27 oktober (6:00 uur) tot dinsdag 4 november (20:00 uur) is de Utrechtseweg afgesloten tussen de rotonde Van Borsselenweg en de Wolfhezerweg (N783).

Omleidingen in oktober en november 

Tussen maandag 20 oktober en dinsdag 4 november leiden we doorgaand verkeer om via de A50 en A12 naar de N224 Amsterdamseweg richting Arnhem en via de Dreijenseweg en Stationsweg naar Oosterbeek en omgekeerd.  

Fietsers kunnen het fietspad langs de Utrechtseweg blijven gebruiken. Zo nodig leiden we zij ter plekke om de werkzaamheden.

Klik hier voor een grotere weergave

Verkeersmaatregelen bij Kievitsdel klaar

Tussen 8 september en 17 oktober 2025 voerden we werkzaamheden uit om de verkeersveiligheid bij de kruising Kievitsdel te verbeteren.  

Wat is er veranderd? 

  • Er staan nu nieuwe (slimme) verkeerslichten op het kruispunt bij Kievitsdel. 
  • Bij de verkeerslichten zijn langere opstelstroken, zodat automobilisten die vanuit Oosterbeek het kruispunt naderen zich beter opstellen. 
  • De fietsoversteken aan de oostkant zijn nu geschikt voor 2-rijrichtingen; die aan de westzijde hebben we weggehaald. Voortaan steken fietsers vanuit Heelsum aan de noordzijde van het kruispunt over naar de fietsoversteek aan de oostzijde van het kruispunt. Dit verbetert de verkeersafwikkeling van het kruispunt. 
  • De bushalte richting Heelsum is voorzien van een nieuw bushokje, een breder perron en overdekte fietsenstalling voor (brom)fietsen. Op de stoep zijn geleidelijnen aangebracht, zodat blinden en slechtzienden beter hun weg kunnen vinden. 
  • Het doodlopende fietspad tussen Kievitsdel en de Kabeljauwallee is veranderd in een voetpad. Tussen het voetpad en de rijbaan plaatsen we nog een haag. 

Slimme verkeerslichten 

In Doorwerth vervingen we op 2 locaties de bestaande verkeerslichten door slimme verkeerslichten, namelijk ter hoogte van Kievitsdel en bij kruising van Kerklaan/Utrechtseweg. Deze verkeerslichten communiceren met navigatiesystemen in auto’s of navigatie apps op mobiele telefoons zoals bijvoorbeeld Flitsmeister. Hierdoor weet het verkeerslicht of er verkeer aankomt, welk type verkeer dat is en welke route het verkeer neemt. Op deze manier kunnen voertuigen al vanaf een kilometer worden opgemerkt en dat is goed voor een soepele doorstroming. Ook geeft het verkeerslicht door aan het navigatiesysteem wat de resterende groentijd is en hoelang het verkeerslicht nog op rood staat.  

Dat is bijvoorbeeld handig voor vrachtwagenchauffeurs; zij hoeven dan minder te remmen of op te trekken, wat leidt tot minder uitstoot. Daarnaast kan het systeem hulpdienstvoertuigen zoals ambulance, politie of brandweer met spoed voorrang verlenen of lijnbussen prioriteit verlenen zonder de rest van het verkeer te ontregelen.   

Aangezien nog niet alle voertuigen zijn voorzien van dergelijke moderne navigatiesystemen of wanneer automobilisten de navigatie niet hebben ingeschakeld, passen wij ook nog de standaard detectiesystemen toe die al jaren in gebruik zijn bij verkeerslichten: namelijk detectielussen in het wegdek die meestal tot op 100 meter afstand van het kruispunt liggen. Deze worden ook bij de met verkeerslichten geregelde kruispunten Kievitsdel en Kerklaan aangebracht.  

Bereikbaar Gelderland

Kijk voor actuele werkzaamheden en eventuele omleidingsroutes op de site van Bereikbaar Gelderland.

Heeft u vragen?

Stel uw vraag via het vragenformulier of neem telefonisch contact op via 026 359 9999.