Een voetbal hooghouden kan kunst zijn
Als Guido van Moorselaar (Freestyler Guido) op zijn 14e een documentaire ziet over Amsterdamse straatvoetballers, ontdekt hij dat er veel meer kan dan trucjes op het voetbalveld. “Het is een cultuur op zich.” Na veel oefening en shows staat hij in 2021 voor het eerst in het theater. In de voorstelling FTBLL – Can You Kick It van ISH Dance Collective combineren de makers straatvoetbal, freestyle voetbal en breakdance. Ze eindigen hun tour in Koninklijk Theater Carré en er volgen meer samenwerkingen en kleine eigen voorstellingen.
Zijn doel: meer freestyle voetbal in het theater
Guido: “Freestyle voetbal kun je zien als een dansvorm. Zeker in het theater. Zo wil ik graag de kunst laten zien van onze bewegingen en het publiek meenemen in onze verhalen. Jongeren denken snel dat theater saai is. Als die ineens straatkunst op het podium zien, gaat er een wereld voor ze open.” Door samenwerkingen ontdekt Guido dat freestyle voetbal goed te combineren is met bijvoorbeeld jazzmuziek, breakdance of andere dansvormen. “Ook de mensen in de zaal worden dan een mix van generaties en achtergronden. De een ontdekt hierdoor freestyle voetbal, de ander juist klassiekere theatervormen.”
Makers krijgen steun om te leren
Wat is belangrijk bij het maken van een theatervoorstelling? Hoe kies je een thema? Hoe maak je daar scènes bij en hoe vertel je de mensen op het podium wat je van ze verwacht? “Iemand tipte me dat provincies vaak hulp bieden. Op de website van provincie Gelderland las ik over de subsidie Talentontwikkeling voor professionals. In een gesprek kon ik mijn vragen stellen en legde ik mijn plan voor. Daarna schreef ik dat op en kreeg ik de subsidie.”
Mensen uit de theaterwereld delen hun kennis
“Ik sprak met een dramaturg over hoe je van een onderwerp een voorstelling maakt. Ik kreeg advies over licht, geluid en decor. Ik keek tijdens repetities hoe andere makers met hun performers werken. Ik leerde over andere bewegingsvormen die ik kan combineren met freestyle voetbal en hoe freestyle voetballers kunnen bewegen op de maat van muziek. Ook ontmoette ik makers vanuit de straatcultuur en urban sports en hoorde ik waarom en hoe zij het theater in gingen. Ik kreeg tips over welke boeken ik kon lezen en welke films en documentaires ik kon kijken. Het voelde alsof ik een halfjaar lang een opleiding voor theatermakers volgde.”