De tekeningen vertellen over de cultuur van toen
In de ‘bierkeller’, de bar, tekenden soldaten op de muren. “Uit onderzoek van de historische werkgroep van onze Stichting Honswijk Everdingen en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed bleek dat de tekeningen meer zijn dan wat losse krabbels”, vertelt vrijwilliger en gids Frits Feunekes. “Ze laten verschillende periodes uit de Duitse geschiedenis zien.” Er staan regels over bierdrinken die populair waren voor de Eerste Wereldoorlog. Frits ontdekte dat er ook soldaten in het fort zaten van 40 tot 50 jaar oud. “Die kenden die regels nog.” Ook staan er ‘pin-ups’ op de muur: tekeningen van vrouwen in badkleding die toen in de mode was. “Die afbeeldingen waren in de nazitijd eigenlijk verboden, want vrouwen moesten nette echtgenotes en moeders zijn.” Ook is er een tekening van Marlène Dietrich. “Zij was in de jaren ’20 en ’30 in Duitsland populair. Dat veranderde toen ze Amerikaanse werd. Dat zie je: op de tekening schrikt ze van een muis. Ze draagt haar kenmerkende broekpak met hoge hoed. Voorheen zagen Duitsers haar als verleidelijke vrouw, nu bespotten ze haar geëmancipeerde kant.” Als laatste zijn er 2 spotprenten: een van de Britse premier Churchill en een die de Britse kustverdediging belachelijk maakt. “Op beide staat een Jodenster. Die werd toen gebruikt om te laten zien dat de tekenaar de mensen op de afbeeldingen onbetrouwbaar en minderwaardig vond. De tekeningen laten zien wat er in de hoofden van de Duitse soldaten zat. Daar kunnen we veel van leren.”
