Samen met gemeenten Deventer, Lochem en Zutphen verbeteren we de verkeersveiligheid op de Zutphenseweg (N348) tussen Gorssel en Eefde. Het definitief wegontwerp is klaar. Hierin zijn de reacties verwerkt die belangstellenden en belanghebbenden gaven op het voorlopig wegontwerp.
Maatregelen
Op het wegvak tussen Gorssel en Eefde willen we de snelheid verlagen van 80 naar 60 km/ uur in combinatie met een aangepaste inrichting van de weg. Daarnaast verbeteren we waar nodig ook de aansluiting van de inritten en nemen we maatregelen om fietsers te attenderen op de inritten. Ook verbeteren we het zicht voor verkeer komende vanaf de Flierderweg. Hiermee maken we de weg veiliger voor zowel de aanwonenden als alle weggebruikers.
Tijdens de omgevingsconsultatie (5 september tot en met 27 september 2024) kon iedereen reageren op het voorlopige wegontwerp. In totaal hebben we ongeveer 30 reacties ontvangen. De inloopbijeenkomst is door ongeveer 70 belangstellenden bezocht. We hebben alle reacties in de reactienota beantwoord.
Hoe verder?
We zijn gestart met de voorbereidingen voor vergunningen, zoals het verkeersbesluit om de snelheid te verlagen naar 60 km/u. Deze procedure start waarschijnlijk in december 2024. Ook werken we aan de voorbereidingen voor de uitvoering. Als er geen bezwaarprocedures komen, hopen we in de tweede helft van 2025 te beginnen met de uitvoering van de werkzaamheden.
Aanwonenden dachten mee over in- en uitritten
In de verkenningsfase van dit project (2021-2023) vertelden aanwonenden en ook ondernemers dat ze zich zorgen maken over de verkeersveiligheid ter hoogte van hun in- en uitrit op het wegvak Gorssel-Eefde. In reactie hierop hebben we alle aanwonenden en ondernemers met een in- en uitrit langs dit wegvak uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. In totaal gaven 35 mensen zich hiervoor op. In mei en juni 2024 hebben we deze gesprekken gevoerd.
Het doel van de gesprekken was om de zorgen van bewoners en ondernemers te bespreken en bij hen ideeën en wensen voor een verbetering van de situatie ter hoogte van hun inrit op te halen.
Veel reacties gingen over het zicht bij het op- en afrijden, de breedte van de inrit en de mogelijkheden om de auto (op eigen terrein) te keren. We hebben alle wensen en ideeën bij de voorbereiding van het voorlopige ontwerp voor de inrichting van de weg en de in- en uitritten betrokken. Daarbij hebben we geprobeerd zo veel als mogelijk met ieders wensen rekening te houden. Dat is in veel gevallen gelukt, maar niet altijd Zo staan bepaalde aspecten vast op basis van beleid en/of wet- en regelgeving.