Wegvak Gorssel-Eefde

De werkzaamheden op de Zutphenseweg (N348) tussen de Quatre Brasweg tot aan de rotonde bij Eefde zijn klaar. De weg is weer open. In 2026 voeren we werkzaamheden uit tussen Gorssel tot en met de Quatre Brasweg en tussen Eefde en Zutphen. De weg is dan afgesloten. Verkeer moet rekening houden met omleidingsroutes.

Maatregelen  

Samen met gemeenten Deventer, Lochem en Zutphen verbeteren we de verkeersveiligheid op de Zutphenseweg (N348) tussen Gorssel en Eefde. We voeren daar de volgende maatregelen uit om de weg veiliger te maken en de doorstroming te verbeteren:   

  • We verlagen de maximumsnelheid van 80 naar 60 km/ uur en passen de weginrichting en belijning aan. Hierdoor stimuleren we weggebruikers om zich aan die snelheid te houden. De snelheidsverlaging naar 60 km/ uur gaat direct in, zodra de werkzaamheden op het wegvak klaar zijn. Met borden langs de weg geven we deze maximumsnelheid aan.   
  • We verbeteren de in-/uitritten waardoor voertuigen vlot in- en uit kunnen rijden. Hierdoor blijft het snelheidsverschil met doorgaand autoverkeer zo klein mogelijk.  
  • Ter hoogte van iedere uitrit komt een ononderbroken streep op het fietspad zodat fietsers geattendeerd worden dat daar een uitrit zit.  
  • De grondwal bij de Flierderweg verplaatsen we iets naar achteren, waardoor automobilisten meer zicht hebben op het fietspad.

 

Planning 

We voeren de werkzaamheden op de Zutphenseweg (N348) tussen Gorssel en Eefde in 2 gedeelten uit. Het is eerste deel is klaar: namelijk tussen de Quatre Brasweg tot aan de rotonde bij Eefde. In maart 2026 gaan we verder met de werkzaamheden vanaf Gorssel tot en met de kruising van de Quatre Brasweg. In mei 2026 asfalteren we de rijbaan tussen Eefde en Zutphen. De werkzaamheden vinden overdag plaats.

Wanneer?Waar?

Maandag 30 maart tot en met vrijdag 1 mei 2026 

Vanaf Gorssel tot en met de kruising van de Quatre Brasweg 

Maandag 4 mei tot en met vrijdag 15 mei 2026 

Tussen de rotonde bij Eefde en Zutphen 

Omleidingen 

Tijdens de werkzaamheden is het noodzakelijk de weg af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Dat is veiliger voor weggebruikers en de werkers aan de weg. Doorgaand verkeer leiden we om via Lochem, over de A1 – N332 – N346. Vanaf Apeldoorn-Zuid leiden we verkeer om via Voorst, over de N345. Verkeer moet rekening houden met minstens 20 minuten extra reistijd. De omleidingsroute voor alle werkzaamheden zijn hetzelfde. 

Onverhard wandelpaadje  

Bewoners willen graag een wandelpad achter de bomen aan westzijde van de Zutphenseweg N348 tussen de Laan van Eschede en de Jodendijk. Hiermee kunnen ze veilig naar de bushalte of buren lopen zonder de provinciale weg over te steken. We hebben hiernaar gekeken en besloten om op die plek een onverhard wandelpaadje te maken. Het paadje wordt aangelegd in de berm tussen de perceelsgrens van de woningen en de bomen langs de weg. En wordt ongeveer 50 cm breed. 

Bushaltes Vredenhof  

De bushaltes Vredenhof blijven aan beide kanten van de Zutphenseweg behouden, zodat de omgeving goed bereikbaar blijft met het openbaar vervoer. Dit besluit hebben we begin maart 2025 samen met de vervoerder genomen.   

Verkeersbesluit 

Als wegbeheerder van de N348 moeten we voor de verkeersmaatregelen een verkeersbesluit nemen. Het ontwerp-verkeersbesluit lag vanaf 16 januari tot en met 27 februari 2025 ter inzage. Er zijn hierop geen zienswijzen ingediend. Het definitieve verkeersbesluit lag van 27 maart tot en met 8 mei 2025 ter inzage. Er is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een bezwaar in te dienen. Het verkeersbesluit is daarmee definitief geworden.  

Reactienota

Tijdens de omgevingsconsultatie (5 september tot en met 27 september 2024) kon iedereen reageren op het voorlopige wegontwerp. In totaal hebben we ongeveer 30 reacties ontvangen. De inloopbijeenkomst is door ongeveer 70 belangstellenden bezocht. We hebben alle reacties verwerkt in de Reactienota Gorssel-Eefde

Aanwonenden dachten mee over in- en uitritten  

In de verkenningsfase van dit project (2021-2023) vertelden aanwonenden en ook ondernemers dat ze zich zorgen maken over de verkeersveiligheid ter hoogte van hun in- en uitrit op het wegvak Gorssel-Eefde. In reactie hierop hebben we alle aanwonenden en ook ondernemers met een in- en uitrit langs dit wegvak uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. In totaal gaven 35 mensen zich hiervoor op. In mei en juni 2024 hebben we deze gesprekken gevoerd.    

Het doel van de gesprekken was om de zorgen van bewoners en ondernemers te bespreken en bij hen ideeën en wensen voor een verbetering van de situatie ter hoogte van hun inrit op te halen.  

Voorafgaand aan de gesprekken ontvingen zij de ontwerpuitgangspunten voor de in- en uitritten.   

Veel reacties gingen over het zicht bij het op- en afrijden, de breedte van de inrit en de mogelijkheden om de auto (op eigen terrein) te keren. We hebben alle wensen en ideeën bij de voorbereiding van het voorlopige ontwerp en het uiteindelijke definitieve ontwerp voor de inrichting van de weg en de in- en uitritten betrokken. Daarbij hebben we geprobeerd zo veel als mogelijk met ieders wensen rekening te houden. Dat is in veel gevallen gelukt, maar niet altijd Zo staan bepaalde aspecten vast op basis van beleid en/of wet- en regelgeving.