Wegvak Gorssel-Eefde

Samen met gemeenten Deventer, Lochem en Zutphen verbeteren we de verkeersveiligheid op de Zutphenseweg (N348) tussen Gorssel en Eefde. In oktober 2025 voeren we de eerste werkzaamheden uit. De weg is dan 4 weken afgesloten. Doorgaand verkeer leiden we dan om.

Gorssel-Eefde.jpg

Klik op de afbeelding voor volledig formaat.

Maatregelen  

Op het wegvak tussen Gorssel en Eefde voeren we maatregelen uit om de weg veiliger te maken en de doorstroming te verbeteren. De belangrijkste redenen zijn: 

  • We verlagen de maximum snelheid van 80 naar 60 km/ uur en passen de weginrichting en belijning aan. Hierdoor stimuleren we weggebruikers om zich aan die snelheid te houden. De snelheidsverlaging naar 60 km/ uur gaat direct in zodra de werkzaamheden op het wegvak klaar zijn. Met borden langs de weg geven we deze maximum snelheid aan. 
  • We verbeteren de in-/uitritten waardoor voertuigen vlot in- en uit kunnen rijden. Hierdoor blijft het snelheidsverschil met doorgaand autoverkeer zo klein mogelijk. 
  • Ter hoogte van iedere uitrit komt een ononderbroken streep op het fietspad zodat fietsers geattendeerd worden dat daar een uitrit zit. 
  • De grondwal bij de Flierderweg verplaatsen we iets naar achteren, waardoor automobilisten meer zicht hebben op het fietspad. 

 

Planning 

We voeren de werkzaamheden op de Zutphenseweg (N348) tussen Gorssel en Eefde in 2 gedeelten uit. Aansluitend asfalteren we de rijbaan tussen Eefde en Zutphen. De werkzaamheden vinden overdag plaats. 

Wanneer?Waar?

Maandag 6 oktober tot en met vrijdag 31 oktober 2025 

Vanaf de Quatre Brasweg tot aan de rotonde bij Eefde 

Maandag 30 maart tot en met vrijdag 1 mei 2026 

Vanaf Gorssel tot en met de kruising van de Quatre Brasweg 

Maandag 4 mei tot en met vrijdag 15 mei 2026 

Tussen de rotonde bij Eefde en Zutphen 

Omleidingen 

Tijdens de werkzaamheden is het noodzakelijk de weg af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Dat is veiliger voor weggebruikers en de werkers aan de weg. Doorgaand verkeer leiden we om via Lochem, over de A1 – N332 – N346. Vanaf Apeldoorn-Zuid leiden we verkeer om via Voorst, over de N345. Verkeer moet rekening houden met minstens 20 minuten extra reistijd. De omleidingsroute voor alle werkzaamheden zijn hetzelfde. 

Bereikbaarheid woningen en bedrijven 

Tijdens de werkzaamheden blijven de woningen en bedrijven zo veel mogelijk bereikbaar. In sommige gevallen is de woning of bedrijf tijdelijk niet met de auto bereikbaar, bijvoorbeeld als er geasfalteerd wordt. De aannemer zal de betreffende bewoners/ondernemers daarover van tevoren informeren en meedenken over een alternatief. Te voet blijven de woningen en bedrijven altijd bereikbaar. En ook voor hulpdiensten blijft de weg altijd bereikbaar. 

Fietsers  

Fietsers kunnen gebruik blijven maken van het fietspad of leiden we ter plekke langs de werkzaamheden.  

Inloopbijeenkomst

In september 2025 organiseren we een inloopbijeenkomst over de uitvoeringswerkzaamheden. De aannemer is dan ook aanwezig. De datum maken we nog bekend.

Onverhard wandelpaadje  

Bewoners willen graag een wandelpad achter de bomen aan westzijde van de Zutphenseweg N348 tussen de Laan van Eschede en de Jodendijk. Hiermee kunnen ze veilig naar de bushalte of buren lopen zonder de provinciale weg over te steken. We hebben hiernaar gekeken en besloten om op die plek een onverhard wandelpaadje te maken. Het paadje wordt aangelegd in de berm tussen de perceelsgrens van de woningen en de bomen langs de weg. En wordt ongeveer 50 cm breed. 

Bushaltes Vredenhof  

De bushaltes Vredenhof aan beide kanten van de Zutphenseweg blijven behouden, zodat de omgeving goed bereikbaar blijft met het openbaar vervoer. Dit besluit hebben we begin maart 2025 samen met de vervoerder genomen.   

Verkeersbesluit 

Als wegbeheerder van de N348 moeten we voor de verkeersmaatregelen een verkeersbesluit nemen. Het ontwerp-verkeersbesluit lag vanaf 16 januari tot en met 27 februari 2025 ter inzage. Er zijn hierop geen zienswijzen ingediend. Het definitieve verkeersbesluit lag van 27 maart tot en met 8 mei 2025 ter inzage. Er is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een bezwaar in te dienen. Het verkeersbesluit is daarmee definitief geworden.  

Reactienota

Tijdens de omgevingsconsultatie (5 september tot en met 27 september 2024) kon iedereen reageren op het voorlopige wegontwerp. In totaal hebben we ongeveer 30 reacties ontvangen. De inloopbijeenkomst is door ongeveer 70 belangstellenden bezocht. We hebben alle reacties in de reactienota beantwoord.

Aanwonenden dachten mee over in- en uitritten  

In de verkenningsfase van dit project (2021-2023) vertelden aanwonenden en ook ondernemers dat ze zich zorgen maken over de verkeersveiligheid ter hoogte van hun in- en uitrit op het wegvak Gorssel-Eefde. In reactie hierop hebben we alle aanwonenden en ondernemers met een in- en uitrit langs dit wegvak uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. In totaal gaven 35 mensen zich hiervoor op. In mei en juni 2024 hebben we deze gesprekken gevoerd.    

Het doel van de gesprekken was om de zorgen van bewoners en ondernemers te bespreken en bij hen ideeën en wensen voor een verbetering van de situatie ter hoogte van hun inrit op te halen.  

Voorafgaand aan de gesprekken ontvingen zij de ontwerpuitgangspunten voor de in- en uitritten.   

Veel reacties gingen over het zicht bij het op- en afrijden, de breedte van de inrit en de mogelijkheden om de auto (op eigen terrein) te keren. We hebben alle wensen en ideeën bij de voorbereiding van het voorlopige ontwerp voor de inrichting van de weg en de in- en uitritten betrokken. Daarbij hebben we geprobeerd zo veel als mogelijk met ieders wensen rekening te houden. Dat is in veel gevallen gelukt, maar niet altijd Zo staan bepaalde aspecten vast op basis van beleid en/of wet- en regelgeving.