Transdev winnende vervoerder voor OV-concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley

Vanaf juni 2026 verzorgt Transdev het busvervoer in de regio Arnhem-Nijmegen-Foodvalley. Dit is het resultaat van de aanbesteding van provincie Gelderland waarover Gedeputeerde Staten vandaag over hebben besloten. De concessie loopt tot juni 2036.
Gepubliceerd op: 1-juli-2025

Transdev winnende partij

Vervoerders Keolis en Transdev hebben een bod gedaan om het regionale OV te mogen verzorgen in deze regio. Beide aanbiedingen voldeden aan het Programma van Eisen. De aanbiedingen zijn door een deskundig team zorgvuldig beoordeeld en Transdev kwam als beste uit de bus. Inschrijvers werden beoordeeld volgens een gunningsmodel, waarmee 100 punten verdiend konden worden. De meeste punten kunnen verdiend worden met het aanbod van de dienstregelingsuren. De andere gunningscriteria, waaronder het vervoerplan, zijn kwalitatief beoordeeld. De winnende inschrijving leidt tot grote verbeteringen in het hele concessiegebied.

Meer bussen en bredere bedieningsperiodes 

De frequentie van de bussen gaat omhoog en de bedieningsperiodes worden breder, zowel in stedelijk als landelijk gebied. Er is daarbij sprake van een bereikbaarheidsgarantie: alle kernen boven de 500 inwoners krijgen 18 uur per dag en 7 dagen per week OV. In totaal groeit het aanbod van het aantal dienstregelingsuren met 22% ten opzichte van 2024.

Verbetering netwerk

Het netwerk wordt flink verbeterd. Reizigers reizen directer en sneller door de koppeling en verlenging van lijnen. De dekking wordt beter door verschillende nieuwe gebieden aan te doen, zoals de nieuwbouw in Ede-Oost. Het netwerk wordt eenvoudiger te begrijpen en ook komen er nieuwe lijnen, zo komt er een lijn die Loo en Groessen verbindt. De drukke stadslijnen in Arnhem en Nijmegen en de drukke regionale lijnen zijn onderdeel van het hoofdnet. In de spits gaan de bussen op de drukke lijnen 6x per uur rijden en 4 x per uur in de daluren. Ook in de avonden en weekenden wordt de dienstregeling uitgebreid. Ook buiten de steden gaan er vaker bussen rijden op lijnen die binnen het basisnet gaan vallen. Zo gaan bijvoorbeeld op het traject Zevenaar en Tolkamer ook in de avond en zondagen bussen rijden. 

Zero Emissie  

Vanaf de start van de concessie wordt ingezet op zero-emissiebussen en uiterlijk 12 december 2026 zijn alle bussen (behalve de buurtbussen) zero emissie. Ondanks de netcongestie in onze provincie zijn er manieren gevonden door de vervoerder om aan meer dan voldoende stroom te komen. Dat wordt grotendeels bereikt door gebruik te maken aan aansluitingen van bedrijven met voldoende restcapaciteit. Ook zijn er terugvalopties benoemd voor het geval er tegenvallers zijn tijdens de implementatie. In het eerste half jaar van de nieuwe concessie rijden er ook nog CNG-bussen op groen gas.

Campusnet

Er komen drie campuslijnen waar reizigers op de drukste momenten van de dag worden vervoerd in extra lange 25-meter bussen (de langste bussen nu zijn 18 meter). Tot het campusnet horen de lijnen station Nijmegen – campus Heijendaal, station Arnhem CS – HAN en station Ede-Wageningen – campus WUR. Hier gaan op de drukste momenten van de dag bussen met een lengte van 25 meter rijden. Deze bussen hebben 5 deuren wat het in- en uitstappen maximaal faciliteert. Op de routes naar de HAN en WUR gaat deze 25-meter bussen in de spitsen rijden. Tussen Ede en Wageningen rijdt het campusnet ook op zondagavond in verband met de piek aan studenten.   

Trolleybussen 2.1 met batterij 

De Rijnlijn Arnhem – Wageningen wordt doorgetrokken naar de WUR en station Ede-Wageningen zonder dat daarvoor extra trolleyinfrastructuur nodig is. Dat komt door de inzet van nieuwe trolley 2.1-bussen die een batterij aan boord hebben met een grotere actieradius. De huidige 10 trolley 2.0-bussen blijven rijden, maar alle andere trolleybussen worden vanaf de start vervangen door nieuwe trolleybussen. Op vier verschillende Arnhemse stadslijnen waar nu geen trolleybussen rijden, worden trolleybussen ingezet. Er gaan ook meer trolleybussen de regio in, zonder dat daar extra trolleyinfrastructuur voor nodig is. Hierdoor kunnen trolleybussen ook Ede, Heteren, Duiven, Westervoort, Elst en Nijmegen. Bij Elst en Nijmegen gaat het om een lijn onder de merknaam comfortRRReis die wordt uitgevoerd met nieuwe trolleybussen en die ook de campussen Heijendaal en HAN verbindt.

Nachtbussen

Er komt een nachtnet met 13 lijnen die op zaterdagen tussen 2:00 en 3:00 gaan rijden. Hierbij worden extra medewerkers service en veiligheid ingezet. Onder andere vanuit Arnhem kan hierbij naar Dieren worden gereisd, vanuit Nijmegen naar Druten en vanuit Ede naar Barneveld. 

RRReis

In het hele vervoergebied gaan buurtbus en bus rijden onder de merknaam RRReis. Het gezamenlijk vervoersmerk van provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland.

Ontwikkelingen tijdens concessie

Omdat de concessie een 10-jarige looptijd heeft, is het belangrijk dat er sprake is van een ademende concessie, waarbij kan worden ingespeeld op de actualiteit en nieuwe ontwikkelingen. In samenwerking met gemeenten, regio’s en vervoerder worden tijdens de looptijd van de nieuwe concessie verbeteringen voor stad en regio verder uitgewerkt. Met ontwikkelteams wordt ingespeeld op de verstedelijkings- en woningbouwopgave, maar ook op de bereikbaarheid in het landelijk gebied. Voor Provinciale Staten van Gelderland is het mogelijk om tijdens de looptijd van de concessie bij te sturen op de actualiteit door middel van een kaderbrief.

Persvragen

Bent u op zoek naar informatie voor pers of heeft u vragen?