Laadpalen opnieuw gebruiken
Het is voor de eerste keer in Nederland dat op deze schaal laadpalen opnieuw worden gebruikt. In plaats van de bestaande laadpaal te verwijderen en te vervangen voor een nieuwe laadpaal, vervangt Park&Charge alleen de onderdelen van de laadpaal waarvoor dat nodig is. Volgens Jeroen Roeloffzen, CEO bij Park&Charge moeten er in Nederland tot 500 laadpalen per dag bijgeplaatst worden om alle elektrische auto’s in 2030 te kunnen laden. Dat halen we alleen als we de bestaande palen blijven gebruiken en ondersteunen.
Start netbewust laden
Ook nieuw voor de gemeenten is het toepassen van slim, netbewust laden op de laadpalen. Binnen de landelijke samenwerking van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur ontwikkelden overheden, marktpartijen en netbeheerders een landelijke aanpak die op deze laadpalen wordt toegepast.
Met netbewust laden kan de hoeveelheid stroom die naar de laadpalen gaat worden aangepast als dat nodig is. Als er te weinig ruimte is op het stroomnet, leveren de laadpalen tijdelijk minder stroom of even helemaal geen stroom.