De Valleilijn: een volwaardige, drukbezette OV-verbinding

Valleilijn trein bij spoorwegovergang

Begin 2000 kreeg de provincie Gelderland de mogelijkheid om de Valleilijn over te nemen. Er waren kansen om deze weinig benutte spoorlijn op te waarderen tot wat het nu is. Een volwaardige, drukbezette OV-verbinding met trein en bus.

Spoorverbinding

De Valleilijn is een spoorverbinding, die vooral bestaat uit enkelspoor, van 37 kilometer tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Aan het spoor liggen de stations Ede-centrum, Lunteren, Barneveld-zuid, Barneveld-centrum, Barneveld-noord en Hoevelaken. De Valleilijn draagt bij aan de bereikbaarheid van Amersfoort / Utrecht en verdere randstad. En is de belangrijkste verbinding binnen Food Valley. Tussen Amersfoort en Barneveld-zuid rijdt de trein 4 keer per uur, tussen Barneveld-zuid en Ede-Wageningen 2 keer per uur.

Busverbinding

De Valleilijn is ook de naam van de busverbinding tussen station Ede-Wageningen en de campus en centrum van Wageningen. Er ligt een sterke OV-ader die de regio Food Valley van het noorden tot het zuiden bedient.  

Vervoerders

Connexxion is tot en met december 2021 verantwoordelijk voor het treinvervoer op de Valleilijn. Syntus rijdt de bussen in de zuidelijke Food Valley tot 2020. Daarna komen er een nieuwe aanbestedingen.

Groei aantal reizigers

Door de inzet van nieuwe treinen die vaker rijden, de nieuwe stations Hoevelaken en Barneveld-zuid en verbeteringen zoals wifi in de trein is het aantal reizigers elk jaar gegroeid. Tussen 2014 en 2017 zelfs met 11%. De waardering voor de Valleilijn steeg in de afgelopen 10 jaar van 6,3 naar 7,7.

Verbeterpunten tot 2025

De komende jaren staan er verbeteringen aan het spoor op het programma. Deze zijn nodig om de verwachte groei van reizigers goed te kunnen opvangen en om treinen ook gekoppeld (2 treinen aan elkaar) te kunnen laten rijden. Bovendien willen we de robuustheid van de spoorlijn verbeteren en op termijn ook tussen Barneveld-zuid en Ede-Wageningen treinen 4 keer per uur laten rijden. Ook kunnen reizigers bij Ede-Wageningen dan makkelijker overstappen.

Geplande verbeteringen

  • Bij enkele overwegen zijn geen automatische spoorbomen. We willen deze beter beveiligen.
  • We willen maatregelen nemen in de spoorbaan op het zuidelijke deel, zodat treinen sneller kunnen rijden. Vertragingen op enkelspoor zijn lastig in te lopen, omdat treinen elkaar alleen bij een aantal stations kunnen passeren. Bij vertraging moeten ze wachten op de tegemoetkomende trein.
  • De bouw van een spanningshuisje in Lunteren zorgt ervoor dat er aan de grotere vraag naar elektriciteit/spanning voldaan kan worden.
  • Op de meeste stations verlengen we de perrons in 2019, zodat ook 2 treinen aan elkaar gekoppeld kunnen rijden.
  • Veel reizigers willen naar Arnhem of Utrecht. We kijken naar mogelijkheden voor een rechtstreekse verbinding naar deze steden.