Ontwerpfase
Geen enkel groen schoolplein is hetzelfde. Het ontwerp van het groene schoolplein maakt natuurbeleving , spelen en leren mogelijk. In het ontwerp neem je de wensen en eisen mee van iedereen die te maken krijgt met het plein zoals leerkrachten, leerlingen, ouders en de buurt. Hoe pak je dat aan?
In 3 stappen naar een ontwerp
In 3 stappen naar een ontwerp transcriptie
Hoe ontwerp je een groen schoolplein? Ervaringen van verschillende basisscholen. Maikel van Breukelen, directeur van basisschool de Sprenge in Vaassen staat aan de ontwerptafel en vertelt: "Toen we dus de subsidies rond hadden en aan de slag konden, hebben we met Willem gezeten: de ontwerper. Eigenlijk ontstond al snel het idee om te beginnen bij de kinderen.
De ontwerper vult aan: "Toen zijn we gewoon met de kids aan de slag gegaan. En we hebben ons ook een beetje laten verrassen en verbazen."
Een meisje rent vrolijk over het schoolplein, richting een plek met water. Ze zegt: "Dit is de brug."
Ontwerper Willem Jakobs komt weer in beeld. "Met wat voor dingen de kinderen zelf wel niet komen... Ik bedoel zij zijn natuurlijk de échte experts, ik kom maar langs."
Maikel van Breukelen: "Er zijn dus een heleboel ontwerpen uitgekomen. Die hebben we ook opgehangen in de school. En uiteindelijk hebben wij met
de leerkrachten, met Willem en met een aantal vrijwilligers bekeken wat overeen komt. Maar liefst 90 procent van wat de kinderen hadden bedacht, moet straks in het definitieve ontwerp ook terug komen."
Als een ander plein, een andere school dit wil aanleggen
is het wel heel mooi om te kijken naar mogelijkheden.
15
00:00:53,040 --> 00:00:57,480
Kun je het water wat op het dak komt,
ergens weer terug laten komen op je plein?
16
00:00:59,960 --> 00:01:04,760
We hebben kinderen ook maquettetjes laten maken,
dus dingetjes laten bouwen.
17
00:01:04,920 --> 00:01:07,960
Dan valt er vaak wel heel veel af,
want dan wordt het al iets ingewikkelder.
18
00:01:08,120 --> 00:01:10,440
Want als je het in het echt moet gaan maken, ja...
19
00:01:10,880 --> 00:01:13,640
Echte luchtbrug enzo, dat is wel ingewikkeld.
20
00:01:14,880 --> 00:01:18,640
We hebben wel gezocht naar heel
basic materialen, zeg maar.
21
00:01:19,240 --> 00:01:21,160
Water en zand is het eigenlijk, hè?
22
00:01:21,960 --> 00:01:24,280
We hebben heel veel materialen hergebruikt.
23
00:01:25,040 --> 00:01:28,880
We hebben gekeken naar de omgeving
en wat past daar dan bij?
24
00:01:29,360 --> 00:01:33,560
Tegels eruit en zand, en hopelijk
gras straks daarvoor in de plaats.
25
00:01:34,040 --> 00:01:36,400
En zo is het opgepakt en gegaan.
2
00:00:08,720 --> 00:00:11,400
de ontwerper, en eigenlijk kwam al
heel snel het idee van...
3
00:00:11,560 --> 00:00:13,560
we moeten beginnen bij de kinderen.
4
00:00:14,440 --> 00:00:16,640
Toen zijn we met de kids gewoon
allemaal aan de slag gegaan...
5
00:00:16,880 --> 00:00:19,040
en ons ook een beetje laten
verrassen en verbazen.
6
00:00:19,636 --> 00:00:20,960
Dit is de brug.
7
00:00:21,280 --> 00:00:23,440
Met wat voor dingen die
kinderen zelf wel niet komen...
8
00:00:23,520 --> 00:00:26,120
zij zijn natuurlijk de echte experts,
ik kom maar langs.
9
00:00:26,400 --> 00:00:29,760
Zijn dus een heleboel ontwerpen uitgekomen,
die hebben we ook opgehangen in de school.
10
00:00:30,320 --> 00:00:33,080
en uiteindelijk hebben wij met
de leerkrachten, met Willem...
11
00:00:33,440 --> 00:00:38,040
hebben we met een aantal vrijwilligers gekeken van
wat komt nou overeen, maar 90 procent...
12
00:00:38,480 --> 00:00:41,600
van wat de kinderen hadden bedacht,
hebben we van gedacht van dit moet straks...
13
00:00:42,200 --> 00:00:44,320
in dat definitieve ontwerp ook terug komen.
14
00:00:47,520 --> 00:00:52,680
Als een ander plein, een andere school dit wil aanleggen
is het wel heel mooi om te kijken naar mogelijkheden.
15
00:00:53,040 --> 00:00:57,480
Kun je het water wat op het dak komt,
ergens weer terug laten komen op je plein?
16
00:00:59,960 --> 00:01:04,760
We hebben kinderen ook maquettetjes laten maken,
dus dingetjes laten bouwen.
17
00:01:04,920 --> 00:01:07,960
Dan valt er vaak wel heel veel af,
want dan wordt het al iets ingewikkelder.
18
00:01:08,120 --> 00:01:10,440
Want als je het in het echt moet gaan maken, ja...
19
00:01:10,880 --> 00:01:13,640
Echte luchtbrug enzo, dat is wel ingewikkeld.
20
00:01:14,880 --> 00:01:18,640
We hebben wel gezocht naar heel
basic materialen, zeg maar.
21
00:01:19,240 --> 00:01:21,160
Water en zand is het eigenlijk, hè?
22
00:01:21,960 --> 00:01:24,280
We hebben heel veel materialen hergebruikt.
23
00:01:25,040 --> 00:01:28,880
We hebben gekeken naar de omgeving
en wat past daar dan bij?
24
00:01:29,360 --> 00:01:33,560
Tegels eruit en zand, en hopelijk
gras straks daarvoor in de plaats.
25
00:01:34,040 --> 00:01:36,400
En zo is het opgepakt en gegaan.
Stap 2
Daarbij helpen de uitgangspunten die je als werkgroep hebt vastgesteld in de startfase en het beschikbare budget om prioriteiten te stellen.
In dit onderdeel krijg je tips over 3 onderdelen:
- Om van een idee te komen tot schetsontwerp, met input van: leerlingen, leerkrachten, ouders en de buurt, gemeenten, praktische zaken
- Een ontwerper zoeken
- Van schetsontwerp naar definitief ontwerp
Stap 1: van idee naar schetsontwerp
Stap 2: een ontwerper zoeken
Stap 3: van schetsontwerp naar definitief ontwerp
Overzicht met stappen uit het stappenplan
Kies hieronder voor de volgende stap, of ga terug naar de vorige stap.