Meer groen, meer ruimte en (iets) minder auto’s

Toen de Groenendaalseweg in Renkum op de schop moest voor een nieuwe riolering, roken Anita en haar buurtgenoten een kans. Kans voor meer groen en meer ruimte. Alleen… al die auto’s
Meer groen, meer ruimte en (iets) minder auto’s

Veel huishoudens hebben een tweede. Als ze dáár toch eens vanaf konden. Wat zou dat schelen in ruimte en vervuiling. In een jaar tijd kregen ze het zover dat acht gezinnen afscheid namen van hun tweede auto.

Als je aan de rand van de Veluwe woont, ga je vanzelf wat meer nadenken over het klimaat”, begint Anita. “Onze straat is prachtig met veel hoge bomen. Maar die bomen maken ook dat we weinig zon kunnen vangen op ons dak, waardoor zonnepanelen niet veel opleveren. Dus dachten wij: wat kunnen we wél doen? Nu de straat toch open lag en opnieuw werd ingericht door de gemeente, raakten we in de buurt met elkaar in gesprek. Over hoe we misschien meer ruimte en meer groen konden krijgen.”

Elektrische deelauto’s 

Toen kreeg Anita het project van de provincie en Natuur en Milieu onder ogen: “Auto van de Straat”. De drie meest gemotiveerde en enthousiaste Gelderse straten kregen twee elektrische deelauto’s en twee laadpunten. Gratis. Een half jaar lang. Anita: “Mooier kon de timing eigenlijk niet zijn. We moesten wel minimaal 10 huishoudens mee krijgen, onze motivatie op papier zetten en op film vastleggen en beloven dat we ons project actief zouden promoten. Daar gingen we voor. Twee gezinnen stelden hun oprit ter beschikking voor de laadpaal van de elektrische deelauto.”

In gesprek

Ze hadden succes en wonnen de deal. Niet alleen voor het eerste half jaar. Ze sleepten er zelfs een verlenging uit voor nóg een half jaar. De straat telt inmiddels acht auto’s minder. Wat was hun succesformule? Anita: “We begonnen met zes huishoudens en hadden best snel die 10 gezinnen bij elkaar. Ieder met eigen afwegingen. De één ging meer voor het financiële voordeel, de ander voor het klimaat. Het project maakte dat we als buurt ook meer met elkaar gesprek raakten. Bijvoorbeeld over delen in plaats van bezitten. Dat schept een band.” 

Doorstart

De Groenendaalseweg staat inmiddels voor een nieuwe uitdaging. Eentje die lastiger is. Het project is namelijk ten einde. De straat moet dus nu haar eigen doorstart maken. “Dat is pittig”, beaamt Anita. "Je moet in gesprek met autodealers over offertes, keuzes en staffelkorting. Dan gaan mensen pas echt rekenen en lijkt die toch al wat oudere tweede auto misschien toch goedkoper dan een elektrische deelauto. Gelukkig krijgen we daar ook nog wel wat hulp bij.”

Anita gelooft dat het nog wat tijd vraagt. “Die tweede auto moet er een beetje uit kunnen groeien. Pas als het moment komt dat je een 'nieuwe' tweede auto moet kopen, is dit een heel mooi en aantrekkelijk alternatief.” Waarom je dit als straat zou moeten doen? “Omdat het leuk is om te zien wat je echt zelf kunt doen. En je krijgt er een leukere buurt van!” Het besparen van energie is goed voor het klimaat, maar ook voor je eigen portemonnee!” Op de website van het regionaal energieloket vind je het loket in jouw gemeente. 

De tips van Anita

Wat wil je weten van...

Zonne-energie

In Gelderland wordt 10% van de gebruikte elektriciteit opgewekt door zonnepanelen op woningen.

Waar of niet waar?

Windenergie

Om deel te nemen in een energiecoöperatie moet je veel geld hebben.

 

Waar of niet waar?

Energie besparen

Ik heb een huurhuis, dus energiebesparing gaat niet over mij.

 

Waar of niet waar?

Elektrisch rijden

Gemiddeld staat een auto 95% van de tijd stil.

 

 

Waar of niet waar?

Nog niet uitgelezen?

Er is meer!