Hallo elektrische auto, dag tweede auto

Een auto is niet alleen duur maar ook vervuilend. Lees hieronder welke andere schone en goedkopere keuzes je kunt maken.
Hallo elektrische auto, dag tweede auto

Om de klimaatdoelstellingen te halen maken jij en ik het verschil door anders te gaan reizen, eten, wonen, leven en werken om de CO2-uitstoot te verminderen. Verkeer in Nederland is verantwoordelijk voor 18% van de totale CO2-uitstoot, en in Gelderland zelfs voor een kwart van de CO2-uitstoot. Daarom gaan we ons op andere manieren verplaatsen. Schoner, stiller, en met minder CO2-uitstoot en dus beter voor ons klimaat.

Algemeen

 Een elektrische auto stoot tijdens zijn hele levensduur 40 procent minder CO2 uit dan benzine- of dieselauto’s. Laad je de auto op met groene stroom van bijvoorbeeld je zonnepanelen, dan stoot je 70% minder CO2 uit en ben je dus nóg beter bezig voor het milieu. Er rijden al ruim 243.000 volledig elektrische auto’s en ruim 137.000 plug-in hybride auto’s rond in Nederland. Ons land was in 2020 een van de vier Europese landen waar minstens 25% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch was. En in de toekomst? In 2030 verwachten we ongeveer 2,8 miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse weg. 

Elektrische auto’s zijn nog steeds duurder in aanschaf dan een fossiele brandstofauto. Maar ze zijn in vergelijking een stuk goedkoper in gebruik. Elektriciteit is immers veel voordeliger dan benzine of diesel en daarnaast heeft een elektrische auto veel minder onderhoud nodig. Er komen ook steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt, waardoor het prijsverschil steeds kleiner is tussen een nieuwe fossiele en elektrische auto. 

Er zijn ook andere opties. Zo kun je een tweedehands elektrische auto kopen of een elektrische auto leasen. Overweeg je de overstap naar elektrisch rijden te maken en heb je niet dagelijks een auto nodig? Denk dan eens na over het gebruiken van een elektrische deelauto. Je betaalt dan alleen voor het werkelijke gebruik van de auto. Vaak stukken voordeliger en ook beter voor het klimaat. 

Elektrisch rijden is wel iets anders dan het rijden in een benzine- of dieselauto. Allereerst heeft een elektrische auto geen versnellingen; de elektromotor kan z’n werk op alle snelheden doen. Als je nu dus geen automaat rijdt is dat even wennen want je hoeft niet meer te schakelen. Ook is de reactie van een elektrische auto anders: wie het pedaal intrapt, schiet vooruit. Je bent dus sneller weg en rijd ook sneller op een hoger tempo. Daarnaast is een elektrische auto heel stil. Je hoort alleen het geluid van de banden op hoge snelheden. Dit betekent dus ook dat andere verkeersdeelnemers jou minder goed horen aankomen. Omdat we in de toekomst allemaal elektrisch gaan rijden, kunnen beginnende bestuurders er ook voor kiezen om rijlessen te volgen in een elektrische auto

De overheid wil de drempel om over te stappen naar een elektrische auto verkleinen. Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland vind je een actueel overzicht van de verschillende vormen van financiële ondersteuning.

Auto delen

Gemiddeld staat een auto 95% van de tijd stil. In die tijd neemt hij een plek in, in jouw straat of buurt. Door een auto te delen bespaar je niet alleen zelf veel geld op de aanschaf, onderhoud reparaties en verzekeringen. Met elke auto die verdwijnt komt er ook ruimte vrij in de buurt om bijvoorbeeld kinderen te laten spelen, elkaar te ontmoeten, een terras te openen of een moestuin te beginnen. Elektrisch rijden is een belangrijke stap naar een duurzame toekomst, maar minder auto’s op de straat is dat ook. 

Er zijn organisaties in Nederland die deelauto’s aanbieden. Ook via platformen stellen mensen hun eigen auto beschikbaar. Of een auto wordt gedeeld met in een besloten kring. Nederland telt ruim 65.000 deelauto’s en zo’n 730.000 autodelers, verspreid over het hele land. Vaak kunnen zij door middel van een app heel gemakkelijk een auto reserveren, openen en sluiten, tot enkele minuten van tevoren. Kijk op www.ritjeweg.nl voor een vergelijking van verschillende deelauto’s. 

Laden

Elektrisch rijden is heel erg geschikt voor een land als Nederland. Een gemiddeld autoritje is maar 17 kilometer. Het bereik van een moderne, elektrische, middelgrote auto met volle accu (van 60 kWh) is al snel 350 kilometer. Het aantal laadpalen in NL groeit hard. Er zijn meer dan 80.000 openbare laadpalen en meer dan 2.500 snelladers. Er is geen ander land met dezelfde dichtheid aan laadpunten als Nederland. In heel Europa zijn ruim 200.000 laadpunten. Echt bang om met een lege accu langs de weg te staan, hoef je in ons land dan ook niet te zijn. Op de website van oplaadpunten kun je een openbare laadpaal in jouw buurt vinden. Je kan ook zien of een paal bezet is of vrij om jouw auto op te laden. 

Als je jouw elektrische auto op eigen terrein kunt parkeren kun je het goedkoopst een thuislaadpaal installeren. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanleg van zo’n laadpaal en er zijn verschillende aanbieders die deze kunnen installeren. Zij kunnen je ook het beste adviseren over de beste laadpaal voor jouw auto. 

Acuu

Ook in de overgang naar duurzaam energiegebruik wordt de elektrische auto steeds belangrijker. Duurzame energie uit bijvoorbeeld zon en wind komt in pieken en dalen. Soms komt er meer energie binnen dan we op dat moment nodig hebben, op een ander moment is er meer nodig dan er binnenkomt. De accu’s van sommige elektrische auto’s kunnen het te veel aan energie heel goed tijdelijk opslaan. Zo kunnen we de duurzaam opgewekte energie bewaren voor momenten waarop er weinig opgewekt wordt. Je energierekening gaat hierdoor aanzienlijk omlaag. Met een volle autobatterij kun je zeker 6 huishoudens een dag lang voorzien van energie. 

Tijdens de productie van een accu wordt veel CO2 uitgestoten. Maar over de gehele levensduur stoot de elektrische auto zeker 40% minder CO2 uit dan een fossiele brandstofauto. Omdat de accu’s zich boven verwachting goed houden, zijn er nog maar weinig afgedankte accu’s van elektrische auto’s beschikbaar. En als een accu na lange tijd niet meer bruikbaar is in een auto, dan is hij nog steeds goed genoeg voor een tweede leven. Zo kun je ze gebruiken om zonne-energie in op te slaan of om pieken in het elektriciteitsnet mee op te vangen. In de kelder van de Johan Cruijff ArenA staan bijvoorbeeld een flink aantal oude auto-accu’s, om tijdens wedstrijden of concerten schommelingen in de vraag naar elektriciteit eenvoudig op te vangen.

Pas na ongeveer 15 tot 25 jaar wordt een accu gerecycled. Daarbij is het uiteraard de bedoeling zoveel mogelijk kostbare en schaarse materialen en grondstoffen te hergebruiken. Omdat er op dit moment nog nauwelijks afgedankte accu’s zijn, is er nog weinig praktijkervaring met het recyclen. Er wordt veel onderzoek naar gedaan om accu’s zo efficiënt en milieuvriendelijk mogelijk te recyclen. 

Ook belangrijk: energie besparen!

Energiebesparing is belangrijk want: wat we niet nodig hebben, hoeven we ook niet op te wekken. Vaak wordt gedacht dat zonnepanelen energie besparen. Dat is niet zo: ze maken duurzame energie en vervangen dus fossiele stroom. Elektriciteit besparen doe je bijvoorbeeld door het isoleren van je huis, LED lampen te gebruiken, of door een apparaat uit te zetten en niet op standby. Energiebesparende maatregelen kosten soms geld, maar zorgen ook voor een lagere energierekening en minder CO2-uitstoot. Lees meer over het verduurzamen van je huis en subsidiemogelijkheden.

Links

Bronnen

Dit artikel is gebaseerd op actuele informatie van verschillende bronnen. Provincie Gelderland doet haar best om juiste informatie te verstrekken maar is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de correctheid en juistheid van de aangeboden informatie. De actualiteit van de informatie wordt ook bepaald door technologische ontwikkelingen en nieuwe of andere politieke inzichten.

Waarom een klimaatcampagne?

De aarde warmt te snel op. Een stijgende temperatuur is slecht voor mensen, dieren en de natuur. In Parijs, Den Haag en ook in Gelderland maakten we afspraken om hier wat aan te doen. In Gelderland zorgen we ervoor dat we in 2030 ruim de helft minder broeikasgassen, zoals CO2, uitstoten. We moeten de vaart erin houden want 2030, daar zijn we zo. Het klimaat raakt ons allemaal. Samen kunnen we iets betekenen, voor nu en later.

Nog niet uitgelezen?

Er is meer!