Een duurzaam evenement is: zorgen voor wat je achterlaat!

“Het is niet zo dat we ineens bedachten dat we duurzaam moesten worden”, glimlacht directeur Alexander Vandevelde (49). “Dat we ons verantwoordelijk voelen voor klimaat en omgeving zit gewoon in onze cultuur.” Dat verklaart waarom op de site van de Zevenheuvelenloop niet wordt opgeschept over duurzame uitgangspunten
Een duurzaam evenement is: zorgen voor wat je achterlaat!

Jaarlijks lopen bijna 40.000 mensen de Zevenheuvelenloop. Liefhebbers, toppers en starters komen uit het hele land. En een groot deel is gewend er bij inschrijving gelijk een treinkaartje bij te kopen. Gewoon, omdat auto’s niet passen bij het doel ‘zo duurzaam als maar kan’. De Nijmeegse Zevenheuvelenloop. Inmiddels een begrip in het land en een voorbeeld voor elke evenementenorganisatie.

De invloed van Alexander

De invloed van Alexander transcriptie

Duurzaamheid betekent voor mij dat je nadenkt over wat je achterlaat als je klaar bent met datgene wat je gedaan hebt. Ik ben Alexander Vandevelde. Ik ben directeur van de Stichting Zevenheuvelenloop en wij streven ernaar om onze evenementen zo duurzaam mogelijk te organiseren. Natuurlijk prachtig, kijk... Deze baan die ik heb is de prachtigste baan die er is, wat mij betreft. Hij heeft alleen maar één nadeel. Ik kan zelf de Zevenheuvelenloop niet meer meelopen. Ik denk dat we allemaal wel weten dat er iets aan de hand is op deze aarde en dat we ons eigenlijk allemaal moeten bezighouden met de verduurzaming van alles wat we doen. En daarom vinden wij het als stichting belangrijk om die duurzaamheid ook te integreren in wat wij doen. Wij willen graag dat al onze deelnemers gebruik maken van het openbaar vervoer. Nou, wij faciliteren dat. Dus iedereen die een startnummer heeft, die kan gratis met de bus reizen naar Nijmegen en weer terug naar huis. Op verschillende manieren passen we duurzaamheid toe. We hebben bijvoorbeeld een medaille. Deze medaille is gemaakt van houtpulp. En het lint is gemaakt van gerecyclede petflessen. We hebben natuurlijk een startnummer dat is gemaakt van Tyvek. Tyvek is 100% recyclebaar. Dus hier worden weer nieuwe startnummers van gemaakt. Die zamelen we in na de loop. In mijn beleving is denk ik het allerbelangrijkste dat de eindverantwoordelijke in de organisatie dat ie het helemaal integreert in de bedrijfsvoering. Het tweede is volgens mij is dat je zorgt voor een cultuur waarin duurzaamheid eigenlijk normaal is. Neem kleine stapjes maar zorg er wel voor dat de stappen die je neemt onomkeerbaar zijn.

Geen metalen plak maar een medaille van houtpulp

“We willen reclame maken voor de hardloopsport”, benadrukt Alexander. “Maar altijd vanuit het idee dat hardlopen bijdraagt aan je geestelijke en fysieke gezondheid. Als je daar veel mensen enthousiast voor krijgt met gave evenementen, dan hoort daar ook de zorg bij voor wat al die mensen achterlaten in de omgeving.” Het klinkt zo logisch. Maar is het ook zo makkelijk? Het blijkt dat er nog wel wat uitdagingen liggen. Alexander: “Je moet vaak uitleggen waarom je dingen zo aanpakt. Neem bijvoorbeeld de medaille na afloop. Je kunt je afvragen of zo’n medaille eigenlijk nog wel nodig is. Veel mensen vinden zo’n ouderwetse metalen plak leuk. Dat snappen we best. Maar we vonden het ook heel logisch dat je het duurzaam maakt. Dus is hij nu gemaakt van houtpulp. Maar nog steeds mooi. Dat moet je nog wel eens uitleggen. Bij leveranciers is het een stuk makkelijker om te bepalen dat we geen aggregaten accepteren, maar alleen accu’s. Bij ons is geen plek voor elektriciteit uit diesel.

Zeewier of plastic

Bij het verduurzamen zijn ook de belangen van sponsoren uitdagend. Zelfs bij een groot succes als de waterdrinkzakjes, gemaakt van zeewier. Alexander legt het uit: “In 2019 begonnen we met drinkzakjes van zeewier met de naam Ooho. Echt fantastisch! Het idee komt uit Engeland. Ze zijn volledig biologisch afbreekbaar en zelfs gewoon eetbaar. Zo konden we eindelijk afscheid nemen van al die plastic waterbekers die onderweg nodig zijn. Wel iets van 100.000 stuks per jaar. In die drinkzakjes past natuurlijk ook de sportdrank van onze sponsor. Maar ja, díe wil na de finish natuurlijk zichtbaar zijn met het product zoals dat in de winkel ligt. En dat zijn plastic flesjes. Dat is dus een dilemma. “Gelukkig zet de sponsor zich in om alle (statiegeld)flesjes op te halen en te recyclen.” 

Besluit met een einddoel

Bij de stichting gaan ze deze dilemma’s niet uit de weg. Ze stellen eisen aan hun vele leveranciers. En ook hun sponsoren sparen ze niet. In een goed gesprek maak je altijd stappen, vindt Alexander. “En anders niet”, voegt hij er veelbetekenend aan toe. Het zegt wat van de organisatie achter de schermen. Alexander haalt er een uitspraak van filosoof Nietzsche bij om z’n punt te maken: “Nietzsche zei zo ongeveer: wie een waarom heeft, kan elke hoe verdragen. Daar geloven wij in. Als je een besluit neemt met een einddoel, geeft dat focus. En dat geeft weer hoop, optimisme en aantrekkingskracht.” Alexanders ogen glimmen. “We zijn nog lang niet klaar.”

De tips van Alexander

  1. Zorg dat de eindverantwoordelijke duurzaamheid ook zelf belangrijk vindt en weet waarom je duurzaamheid  moet verwerken in de manier waarop het bedrijf werkt. Dat zorgt voor vastberadenheid.
  2. Maak van duurzaamheid een cultuur. Dat is veel sterker dan welke strategie of programma dan ook.
  3. Neem kleine stapjes die iedereen kan verwerken en zet geen stappen terug. Wees hier resoluut in. 
  4. Ga bij weerstand dus na of stappen niet te snel gaan.
  5. Vertrouw erop dat als je mensen uitlegt waarom dingen veranderen de meesten je zullen snappen en volgen.
  6. Jonge mensen vinden duurzaamheid héél normaal. Doe er je voordeel mee.. 

Wat is jouw invloed

In deze campagne laten Gelderlanders zien hoe zij door een andere manier van leven, werken, wonen, reizen en eten het klimaat verbeteren. Laat je verrassen, fris je kennis op en vooral: deel ook jouw initiatief!

Wat wil je weten van...

Evenementen

hardloper neemt water aan tijdens wedstrijd

Het verduurzamen van een evenement is heel erg lastig.



Waar of niet waar? 

Zonne-energie

In Gelderland wordt 10% van de gebruikte elektriciteit opgewekt door zonnepanelen op woningen.

Waar of niet waar?

Windenergie

Om deel te nemen in een energiecoöperatie moet je veel geld hebben.

 

 

Waar of niet waar?

Energie besparen

Ik heb een huurhuis, dus energiebesparing gaat niet over mij.

 

Waar of niet waar?

Elektrisch rijden

Gemiddeld staat een auto 95% van de tijd stil.

 

 

Waar of niet waar?

Nog niet uitgelezen?

Er is meer!