Deze stijging wordt grotendeels veroorzaakt door het verschil tussen de indexering voor het provinciefonds en de kosten voor het openbaar vervoer. Staatssecretaris Vivianne Heijnen erkent het probleem en zegde toe aan de Tweede Kamer om met een oplossing te komen. Die oplossing kan echter niet meer wachten anders dreigt schrappen en snijden in buslijnen zowel in de Gelderse steden als het platteland.
Indexatie provinciefonds blijft achter
Het lijkt een ingewikkeld boekhoudprobleem, maar de verschillende indexaties maken straks het verschil of er wel of geen bus rijdt. De provincie krijgt via het provinciefonds geld van het rijk voor openbaar vervoer. Het provinciefonds wordt geïndexeerd volgens de consumentenprijsindex. (CPI) Voor 2022 zo’n 3%. Voor de vergoeding die de provincie echter moet betalen aan de vervoerders geldt een andere index: de Landelijke Bijdrage Index (LBI) Deze wordt bepaald door brandstofprijzen, loonkosten én inflatie. Deze lag in 2022 tussen 10-20%. Dit verschil leidt nu tot grote tekorten. En dit moeten de vervoerders straks vertalen in de nieuwe vervoerplannen voor 2024. Dat leidt onvermijdelijk tot snijden en laten vervallen van buslijnen.