| | | | | | | | | | In deze nieuwsbrief leest u meer over de financiering van de RegioExpres. Ook informeren we u over de start van het archeologisch veldonderzoek. Provincie Gelderland, ProRail, gemeenten Montferland en Doetinchem bereiden een verdubbeling van het spoor voor van ongeveer 9 kilometer tussen Didam en Doetinchem De Huet. Deze spoorverdubbeling maakt de komst van de RegioExpres mogelijk en verbetert de bestaande kwartierdienst tussen Doetinchem en Arnhem. De RegioExpres is een trein die tussen Winterswijk en Doetinchem op alle stations stopt, en vervolgens doorrijdt als sneltrein zonder tussenstops naar Arnhem Centraal station. De RegioExpres zorgt voor een grote verbetering van de bereikbaarheid, woon,- werk- en leefbaarheid van de regio's de Achterhoek en de Liemers. Per dag profiteren ruim 21.000 reizigers. | | | Financiering RegioExpres is rond | | | | De financiering van de RegioExpres is rond. Jaarlijks overlegt het Rijk met alle provincies over investeringen om Nederland bereikbaar te houden. In november 2022 is afgesproken dat de Provincie Gelderland en het Rijk allebei de helft (€75 miljoen) betalen voor de aanleg van de RegioExpres. De kosten voor het dubbelspoor en wat daarmee samenhangt zijn geraamd op maximaal €150 miljoen. De exploitatie van de RegioExpres wordt opgenomen in het nieuwe vervoerscontract. Naar verwachting gaat de RegioExpres op zijn vroegst in 2027 rijden. | Nu het benodigde geld voor de komst van de RegioExpres gereserveerd is, gaan we verder met de tweede fase van de planuitwerking. De komende periode staat in het teken van de milieuonderzoeken. Naar verwachting zijn de resultaten medio 2023 beschikbaar. In de tussentijd houden we u op de hoogte van de voortgang via onder andere onze website en deze nieuwsbrief. Ook voeren we de komende tijd gesprekken met grondeigenaren, bewoners en betrokken organisaties. Lees meer over de financiering van de RegioExpres | | | Start archeologisch veldonderzoek | | | | Eind november 2022 start het archeologisch veldonderzoek voor de RegioExpres. Bij de aanleg van een nieuw spoor zijn graafwerkzaamheden nodig. Die werkzaamheden kunnen zorgen voor beschadiging van archeologische resten in de bodem. Daarom onderzoeken we welke archeologische waarde in de bodem zit. Vervolgens bekijken we of de voorgenomen ingrepen in de bodem deze archeologische waarden aantasten. In september 2022 deden we bureauonderzoek. Daaruit bleek dat langs bijna het gehele beoogde nieuwe spoor tussen Didam en Doetinchem de Huet archeologische resten kunnen zitten. Bij het veldonderzoek toetsen we of de verwachtingen uit het bureauonderzoek kloppen. | | Langs het traject van het tweede spoor voert een team van twee archeologen elke vijftig meter een boring uit. Zij gebruiken hiervoor een handboor of zogenaamde ‘guts’ om de bodem te bekijken. Op een aantal plekken betreedt het team hiervoor privéterrein met vooraf gevraagde toestemming. Van de onderzoeken wordt geen hinder verwacht. Met de resultaten van het verkennend booronderzoek bepaalt het team of zij op specifieke locaties aanvullend veldonderzoek moet uitvoeren door het graven van proefsleuven. Lees meer over het archeologisch veldonderzoek | | | | | | | | | | | | | | | |