| | | | | | | | | | In deze nieuwsbrief leest u meer over de vaststelling van de onderzoeksagenda milieu voor de RegioExpres. We kijken vooruit naar de planning voor de milieuonderzoeken. Ook geven we een terugblik op de bijeenkomst over de stationsomgeving Doetinchem de Huet van afgelopen 25 augustus. Provincie Gelderland, ProRail, gemeenten Montferland en Doetinchem bereiden een verdubbeling van het spoor voor van ongeveer 9 kilometer tussen Didam en Doetinchem De Huet. Deze spoorverdubbeling maakt de komst van de RegioExpres mogelijk en verbetert de bestaande kwartierdienst tussen Doetinchem en Arnhem. De RegioExpres is een trein die tussen Winterswijk en Doetinchem op alle stations stopt, en vervolgens doorrijdt als sneltrein zonder tussenstops naar Arnhem Centraal station. De RegioExpres zorgt voor een grote verbetering van de bereikbaarheid, woon,- werk- en leefbaarheid van de regio's de Achterhoek en de Liemers. Per dag profiteren ruim 21.000 reizigers. | | | Onderzoeksagenda milieu RegioExpres vastgesteld | | | | De onderzoeksagenda milieu (Notitie Reikwijdte en Detailniveau) voor de RegioExpres is klaar. Voor de zomer lagen de concept onderzoeksagenda milieu en het Participatieplan Planuitwerking ter inzage en kon iedereen reageren door een zienswijze in te dienen. In de Notitie Reikwijdte en Detailniveau staat welke milieuonderzoeken we met welk doel uitvoeren. In het participatieplan staat beschreven wie, wanneer en waarover mee kan denken tijdens de planuitwerking. In totaal ontvingen we 24 zienswijzen en 5 adviezen. De zienswijzennota bevat de beantwoording van de zienswijzen en adviezen. Daarin staat ook of een zienswijze heeft geleid tot aanpassingen. | De onderzoeksagenda milieu is op een aantal punten aangescherpt. Zo is het onderzoek naar laagfrequent geluid toegevoegd. Op het participatieplan zijn geen zienswijzen ingediend. Het plan blijft daarom onveranderd. Uit de zienswijzen blijkt dat een aantal bewoners zich zorgen maakt over het effect van de spoorverdubbeling en de extra trein op hun leefomgeving. Het doel van het milieuonderzoek is juist om dit goed in beeld te krijgen. Op basis daarvan maken we de afweging wat de beste oplossing is. En hoe de effecten op het milieu en de leefomgeving zo goed mogelijk beperkt kunnen worden. Lees hier meer over vaststelling van de onderzoeksagenda milieu | | | Milieuonderzoeken in het veld | | | | Aankomend najaar en winter staan in het teken van de milieuonderzoeken. Aanpassingen aan en op het spoor kunnen zorgen voor veranderingen in de omgeving en het milieu. Daarom onderzoeken we de komende periode de effecten van de komst van de RegioExpres. In de onderzoeksagenda milieu (NRD) staat het volledige overzicht van de onderzoeken. Veel onderzoeken zijn zogenaamde bureauonderzoeken. Soms is dat niet voldoende, bijvoorbeeld omdat meer informatie nodig is over specifieke locaties. Voor trillingen, ecologie, bodem en archeologie vinden daarom ook buiten in het veld onderzoeken plaats. Bij veldonderzoek gaat het bijvoorbeeld om inspecties, metingen of boringen. Op onze website vindt u meer informatie over de lopende veldonderzoeken: | | In het najaar start het veldonderzoek voor de bodem. Aanlegwerkzaamheden of gebruik van het spoor kunnen invloed hebben op de bodemopbouw. Door middel van boringen en sonderingen langs en op het spoor brengen we de opbouw van de bodem in kaart. Bij een sondering wordt met een sondeerwagen de draagkracht van de bodem gemeten. Aankomende winter start ook het archeologisch onderzoek. Om de bodem te onderzoeken op mogelijke archeologische waarden worden boringen gedaan. Veel veldonderzoeken vinden plaats in de openbare ruimte. Als onderzoek nodig is op particuliere grond, overleggen we altijd met de eigenaar over toestemming, planning en uitvoering van de werken. Via onze website, deze nieuwsbrief en brieven per post informeren we u de komende periode over de veldonderzoeken en wat u hiervan kunt zien of merken in uw omgeving. | | | | Bijeenkomst stationsomgeving Doetinchem De Huet | | | | Hoe gaat de stationsomgeving van Doetinchem De Huet er in de toekomst uitzien? Daarover spraken ongeveer 100 omwonenden en belangenorganisaties afgelopen 25 augustus in Doetinchem. Voor de komst van de RegioExpres is dubbelspoor nodig tussen Didam en Doetinchem De Huet. Om dit dubbelspoor mogelijk te maken, zijn aanpassingen nodig aan het station Doetinchem De Huet. Daarbij gaat het onder andere om de toegang tot het station, de voorzieningen en routes voor wandelaars, fietsers en automobilisten. Ook de inrichting van groen in de omgeving kwam aan bod. | Voor de nieuwe stationsomgeving zijn twee ontwerpen gemaakt: één van de noordzijde en één van de zuidzijde. Tijdens deze bijeenkomst op 25 augustus zijn deze ontwerpen getoond. Bezoekers hebben op de ontwerpen gereageerd en hun wensen, ideeën en zorgen gedeeld. Onafhankelijk bureau P2 begeleidde de avond en bracht de opbrengsten samen in een sfeerimpressie. Bezoekers van de bijeenkomst hebben deze sfeerimpressie ontvangen. De opbrengsten zijn onderdeel van de afweging over de inrichting van stationsgebied Doetinchem De Huet. | | | Informatiecentrum RegioExpres in Didam | | | | Heeft u vragen over RegioExpres en wilt u meer informatie? Bijvoorbeeld over de milieuonderzoeken, procedures en inspraak, politieke besluitvorming of planning? | Dan bent u op afspraak van harte welkom bij de omgevingsmanager in het informatiecentrum RegioExpres. | De openingstijden zijn iedere dinsdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Adres: Raadhuisstraat 14, 6942 BE in Didam. | Lees hier hoe u een afspraak kunt maken met Jan van de Wouw, omgevingsmanager RegioExpres | | | | | | | | | | | | | | | |