Gelderse retail onder de loep

Retail is de verzamelnaam voor alle bedrijven die producten en diensten direct aan consumenten verkopen. Internetwinkelen zorgt al jaren voor stevige concurrentie voor fysieke winkels. Met name mode- en schoenenzaken hebben het daardoor moeilijk. En hoe gaat het met de leegstand in onze provincie?
Gelderse retail onder de loep
Gepubliceerd op: 21-juni-2022

Heeft de COVID-19-crisis bijvoorbeeld veel veranderd? We meten structureel hoe het gaat met de Gelderse retail. Dat is belangrijk, omdat we dan op tijd trends en veranderingen zien.

Aantal winkels en leegstand

Uit de Gelderse Retail Monitor blijkt dat tussen 2017 en 2022 het totaal aantal winkels in Gelderland is afgenomen. Dit komt door een forse afname van het aantal kleine winkels. Het aantal grote winkels neemt wel toe. In totaal zijn er dus minder winkels, maar in verhouding meer grotere winkels. Er vindt schaalvergroting plaats. In 2022 staat in Gelderland 6,4% van de winkels leeg. Dat is minder dan de 7,1% in 2020 en 2021. Tussen de regio’s zien we verschillen: in de regio FoodValley is het leegstandspercentage met 7,7% bijvoorbeeld relatief hoog, terwijl het in Rivierenland juist het laagst ligt met 5,4%. 

Effecten COVID-19-crisis in binnensteden en dorpskernen

In de Gelderse retail zijn er in 2020 en 2021 nog geen grote opvallende ontwikkelingen te zien die herleid kunnen worden naar de COVID-19-crisis. De verwachting aan het begin van de crisis was dat het leegstandspercentage stevig zou oplopen, maar dit is gemiddeld genomen (nog) niet het geval in Gelderland. Het is afwachten wat er gebeurt nu de nationale steunmaatregelen weg zijn gevallen. De trends zijn gebaseerd op gemiddelde cijfers. Als we verschillende types winkelgebieden bekijken, zien we grote verschillen. In binnensteden en dorpskernen is er juist sprake van een erg hoog leegstandspercentage. Van de verkooppunten daar staat in 2022 9,7% leeg. 

Leefbare centrumgebieden door SteenGoed Benutten

Met onze aanpak SteenGoed Benutten werken we met gemeenten en marktpartijen samen om dit soort centrumgebieden leefbaar te maken en houden. Dit is ingewikkeld, omdat hier veel (gemeentelijke en provinciale) opgaven samenkomen. Denk bijvoorbeeld aan betaalbaar wonen, leefbaarheid, werkgelegenheid en tegengaan van leegstand. Door hiermee aan de slag te gaan, maken én houden we onze centrumgebieden vitaal, leefbaar en toekomstbestendig. Om centrumgebieden leefbaar te houden, konden gemeenten in 2021 via de aanpak van SteenGoed Benutten gebruik maken van de subsidieregeling ‘Covid Overbruggingsmaatregel’. Deze regeling hielp gemeenten om aan de toekomstvisie van hun centrumgebieden te werken. Ook konden gemeenten met deze regeling aan de slag met centrummanagers. We blijven de ontwikkelingen van de retail in het algemeen en die van centrumgebieden in het bijzonder volgen om een vinger aan de pols te houden. We updaten de Gelderse Retail Monitor regelmatig. Deze geeft input om in overleg met onze partners te werken aan toekomstbestendige binnensteden en winkelgebieden.

Factsheet

Toelichting centrale en ondersteunende winkelgebieden

Een centraal winkelgebied is het belangrijkste winkelgebied in de woonplaats. Dit kan dus een grote binnenstad zijn of een klein winkelgebied in een dorp. Naast het belangrijkste winkelgebied in een woonplaats, kunnen er meerdere ondersteunende winkelgebieden zijn. Een voorbeeld hiervan is een wijkcentrum. Onder overig vallen de speciale winkelgebieden, zoals outlets en grootschalige concentratie. Denk bijvoorbeeld aan grote woonboulevards. Alles wat hierbuiten valt, wordt verspreide bewinkeling genoemd.