We kiezen voor 1 stedelijke én stadsrand hub in Apeldoorn, 2 stadrands hubs in Nijmegen en regionale mobiliteitshubs in, Arnhem, Berg en Dal en Doetinchem.
Helga Witjes, gedeputeerde mobiliteit: “We reizen steeds meer. Niet alleen voor school of werk, maar ook voor een dagje uit. Op deze locaties maken mobiliteitshubs het verschil. Daar bieden we reizigers slimme, schone en voorál ook comfortabele overstappen aan. Je auto parkeren (om bijvoorbeeld) gezond op de fiets verder te gaan, de trein of bus te pakken. Zo dragen we bij aan een bereikbaar Gelderland.”
Schakels
We onderzochten samen met partners, zoals: gemeenten, regio's, NS Stations en ProRail op welke locaties mobiliteitshubs het verschil maken. Dit zijn locaties met veel reizigers. Zodat ze comfortabel, snel en eenvoudig overstappen op een (e-) fiets, trein, bus of deelauto. Met deze slimmere keuzes ontlasten reizigers het wegennetwerk. En daarmee dragen de mobiliteithubs bij aan versnelling van de woningbouw en vermindering van auto’s in de binnensteden.
Bijdrage
In totaal hebben we nu € 9,2 miljoen beschikbaar voor deze gemeentelijke hubs. Dit bedrag is voor verschillende maatregelen. Zoals reizigersvriendelijke routeverwijzingen (in een landelijke herkenbare huisstijl) voor een comfortabele en vlotte overstap. We droegen eerder ook financieel bij aan de regionale hub Culemborg en stedelijke hub Ede. En aan de regionale hubs in stationsomgevingen: Hoevelaken, ’t Harde en Nijmegen.
Apeldoorn
We reserveerden het hoogste bedrag voor de gemeente Apeldoorn. Voor de stedelijke hub stationsomgeving (€ 2,5 miljoen) en voor de hub Apeldoorn-Omnisport aan de rand van de stad (ook € 2,5 miljoen).
Wethouder mobiliteit Marco Wenzkowski: “Onze stad groeit en is volop in ontwikkeling. Een belangrijke vraag bij al die ontwikkelingen is ‘hoe we onze stad bereikbaar maken en houden’. Mobiliteitshubs zijn daarbij cruciaal. Ik ben daarom enorm blij dat de provincie geld beschikbaar stelt voor 2 hubs in Apeldoorn. Ik kijk ernaar uit om deze (met onze samenwerkingspartners) de komende tijd verder vorm te gaan geven.”
Nijmegen, Berg en Dal, Arnhem, Doetinchem
Voor gemeente Nijmegen is € 0,5 miljoen beschikbaar, voor de stadsrand hub P+R Nijmegen Noord. En € 1,5 miljoen voor stationsomgeving Nijmegen Dukenburg. Voor gemeente Berg en Dal is € 0,1 miljoen beschikbaar, voor de stadsrand hub Beek. Tenslotte is er voor de regionale hub Arnhem-Zuid € 2 miljoen en € 0,1 miljoen voor regionale hub Doetinchem beschikbaar.
Gemeenten moeten deze provinciale bijdrage aanvragen. Het gaat om een maximumbijdrage, waar Provinciale Staten over besluiten bij de Perspectiefnota 2024 in juli 2023.