Vervolg
We publiceren dit aangevulde besluit en de aangepaste Wnb-vergunning, informeren belanghebbenden en dienen de stukken in bij de RvS. Belanghebbenden kunnen op de gewijzigde onderdelen rechtstreeks beroep aantekenen bij de RvS. Vervolgens kan de RvS het aangevulde inpassingsplan en de Wnb-vergunning definitief beoordelen.
Tussenuitspraak
In een tussenuitspraak heeft de RvS op 26 april 2023 vrijwel alle bezwaren op de thema’s geluid, luchtkwaliteit, lichthinder, verkeersveiligheid, landschap, leefomgeving, ongegrond verklaard. Daarnaast vroeg de RvS om 3 aanvullingen in het inpassingsplan zélf op te nemen.
Aanvullingen
In achterliggende documenten van het inpassingsplan stond beschreven dat per werkdag maximaal 340 vrachtwagenbewegingen van en naar de railterminal zijn toegestaan. Dat is nu in de planregels opgenomen. Ook is via een planregel de Wnb-vergunning aan het inpassingsplan gekoppeld. Tenslotte is de toelichting van het inpassingsplan opgenomen waarom de opgetelde geluidsbelasting van 3 woningen aanvaardbaar is.
Afhankelijk van de definitieve uitspraak van de RvS op het inpassingsplan en Wnb-vergunning kan de RTG eind 2025 in gebruik zijn. Zodra het inpassingsplan definitief is, kan de aanleg en exploitatie gegund worden. De aanbesteding daarvoor loopt. Op dit moment werkt de provincie aan voorbereidende werkzaamheden.