WEpods blijven nog zeker 3 jaar rijden in Gelderland

21-12-2016 WEpod op de campus van de Universiteit Wageningen.

Het Rijk, provincies, 20 bedrijven uit Nederland en Duitsland, Technische Universiteit Delft, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en het Duitse IKEM gaan nog zeker 3 jaar door met het ontwikkelen van zelfrijdend vervoer in Gelderland én in Duitsland. Vandaag besloot de Stuurgroep Interreg VA Euregio Rijn-Waal positief over de subsidieaanvraag voor het Interreg project International Automated Transport (IAT).  

WEpods rijden straks in Duitsland en Nederland

De testritten en doorontwikkeling van de software van de WEpods in FoodValley gaan door. De voertuigen blijven tussen Ede en Wageningen rijden. Daarnaast komen er grensoverschrijdende testritten. Op vliegveld Weeze gaat getest worden met het vervoeren van mensen en pakketten en er komt een proef met autonoom rijdende trucks in konvooi. Belangrijke onderwerpen blijven de ontwikkeling van wet- en regelgeving en veiligheid. Delen van kennis blijft het uitgangspunt. Zowel over techniek en software als over bredere maatschappelijke vragen. Over bijvooorbeeld het gedrag van mensen of hoe om te gaan met de grote hoeveelheden data die gebruikt worden bij zelfrijdend vervoer.

openbaar vervoer van de toekomst

Conny Bieze gedeputeerde mobiliteit:'Het is fantastisch dat we dit innovatieve project in de regio Food Valley, in Gelderland blijft. Dit is een grote wens van de regio. Een unieke kans voor bedrijfsleven, scholieren en studenten om bij te dragen aan ontwikkeling van openbaar vervoer van de toekomst.'

Sterker MKB in de grensregio

Het Interreg project heeft als doel het MKB in de grensregio te versterken en de mobiliteits- en logistieke sector beter toe rusten op markt van de toekomst. Het project is dus breder dan alleen de doorontwikkeling van de twee zelfrijdende voertuigen (WEpods). Het project richt zich op de vrachttransporten, pakketlogistiek en personenvervoer in de Inter regio.

Budget WEpods

Het totale budget van het IAT-project is ruim € 8 miljoen. De Europese subsidie (EFRO) is ruim € 3,7 miljoen. De partners betalen samen ruim € 2,7 miljoen. Het resterende bedrag betalen de gezamenlijke overheden van Noordrijn-Westfalen, het ministerie van Economische Zaken en de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Overijssel.

Partners

Vanuit het MKB zijn vanuit Duitsland Van Boekel GmbH, V-Tron, Projaegt GmbH, Zwart UG, Airport Weeze Flughafen Niederrhein GmbH, Greenport Logistics GmbH, ISIS-IC GmbH betrokken. Negen Nederlandse bedrijven doen mee: Spring, VPS, From AtoB, Dynteq, Robot Engineered Systems, Robot Care Systems, Krinkels, EL-KW, Qing Mechatronics. Grote Duitse ondernemingen die partners zijn zijn ASEAG, BBH en vanuit Nederland Royal HaskoningDHV en Noot personenvervoer. Onderzoeksinstellingen die deelnemen zijn uit Duitsland IKEM en uit Nederland HAN en TU Delft. Naast de provincie Gelderland zijn als overheidspartijen het ministerie van Economische Zaken, het Ministerium für Wirtschaft, Energie, Industrie, Mittelstand und Handwerk des Landes NRW (MWEIMH NRW), de provincie Noord Brabant en de provincie Overijssel als financier betrokken.Daarnaast zijn er meerdere geassocieerde partners bij het project betrokken die wel een inbreng in natura leveren, maar geen financiële inbreng hebben. Zoals CoG/ROCA12 met de garage voor de toekomst.

Terug naar nieuwsoverzicht