N304; verkeersbesluit aanpassingen kruispunten Van Golsteinlaan en Hoog Buurloseweg in Ugchelen in de gemeente Apeldoorn

Logo Gelderland

VERKEERSBESLUIT ZAAK NUMMER 2018- 006681 , D.D . 10 JU LI 2018

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor het aanpassen van de kruispunten van de N304 met de Van Golsteinlaan (kilometer 24,05) en de Hoog Buurloseweg (kilometer 25,10) in Ugchelen in de gemeente Apeldoorn.

Aanleiding

De provinciale weg N304 vormt de verbinding tussen Ede en Apeldoorn en loopt over de Veluwe via Otterlo en Hoenderloo. In de wegennetvisie Gelderland is de N304 opgenomen als een gebiedsontsluitingsweg. De maximumsnelheid bedraagt 80 kilometer per uur buiten de bebouwde kom en 70 kilometer per uur binnen de bebouwde van Apeldoorn.

In het kader van de trajectaanpak is een verkenning uitgevoerd. Hierbij is naast het regulier onderhoud ook gekeken naar eventuele knelpunten met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken tijdens het onderhoud aan de weg.

In de verkenning is onder andere naar voren gekomen dat het kruispunt N304 (Otterloseweg) – Van Golsteinlaan (kilometer 24,05) ruim gedimensioneerd is en daardoor onoverzichtelijk. Veel fietsers, waaronder scholieren maken gebruik van het kruispunt waar een oversteekplaats voor deze groep weggebruikers ontbreekt.

Aan de oostzijde van de N304 ligt ter hoogte van kilometer 24,20 de bushalte “Van der Valk/Cantharel”. Er ontbreekt een goede looproute naar het hotel, waardoor ov-reizigers van en naar de halte de provinciale weg en de berm oversteken. Dit levert gevaarlijke situaties op.

Om de verkeersveiligheid op het kruispunt te verbeteren wordt het kruispunt compacter gemaakt, waarbij ook oversteekvoorzieningen voor (brom-)fietsers en voetgangers worden gerealiseerd.

De bushalte aan de oostzijde van de weg wordt dichter naar het kruispunt met de Van Golsteinlaan (kilometer 24,10) verplaatst zodat de ov-reizigers ter plaatse van het kruispunt over kunnen steken.

Een ander punt dat in de verkenning naar voren is gekomen is de filevorming op de N304 (Europaweg) tussen de A1 en Apeldoorn. In de ochtendspits een file in de richting Apeldoorn en in de avondspits in de richting A1. Als gevolg van de drukke verkeersstromen is het moeilijk om vanaf de aansluitende wegen, waaronder de Hoog Buurloseweg (kilometer 25,10), de Europaweg op te rijden. Op de Hoog Buurloseweg ontstaan lange wachtrijen, waarbij automobilisten en (brom-)fietsers risico gaan nemen om de Europaweg op te rijden of over te steken.

Op het kruispunt Europaweg met de Hoog Buurloseweg wordt een verkeersregelinstallatie (VRI) geplaatst om de verkeersveiligheid te waarborgen en de verkeersafwikkeling vanuit de zijrichtingen te verbeteren.

Voor het kruispunt met de Hoog Buurloseweg liggen de twee bushaltes “Hoog Buurloseweg”. De haltes liggen tegenover elkaar, maar tussen de haltes is geen oversteekvoorziening aanwezig. Dit is vooral problematisch voor ov-reizigers van en naar de carpoolplaats “Europaweg”. Zij moeten omlopen via de oversteekvoorziening ter plaatse van het kruispunt met de Hoog Buurloseweg, op ca. 100 meter van de bushaltes. Dit gebeurt niet altijd, met gevolg dat de provinciale weg ter hoogte van de halte overgestoken wordt, wat grote kans op ongevallen geeft. De halte aan de oostzijde van de N304 wordt daarom verplaatst naar een locatie voorbij het kruispunt.

Als wegbeheerder van de N304 is de provincie Gelderland verplicht voor deze verschillende maatregelen een verkeersbesluit te nemen.

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit wordt genomen conform:

  • artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • het Algemeen reglement mandaat Gelderland 2009.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Apeldoorn, vervoersmaatschappij Keolis (Syntus) en met de korpschef van de Politie Eenheid Oost-Nederland, district Noord en Oost Gelderland.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

De N304 heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten. Afhankelijk van het gebied dat ontsloten moet worden is meer of minder uitwisseling nodig.

Belangenafweging

Kruispunt N304 (Otterloseweg) – Van Golsteinlaan (kilometer 24,05 )

Om de verkeersveiligheid op het kruispunt te verbeteren wordt het kruispunt compacter gemaakt. Hiervoor worden de rechtsafvakken op de N304 verwijderd en de opstelruimte in de middenberm kleiner gemaakt. Voor (brom-)fietsers worden aan beide zijden van het kruispunt een in één richting te berijden oversteekvoorzieningen over de N304 aangebracht. Voor voetgangers komt er een oversteekvoorziening aan de noordzijde van de aansluiting (zijde “Van der Valk/Cantharel”).

Het verwijderen van de rechtsafvakken draagt bij aan het voorkomen van afdekongevallen. Het verkleinen van de opstelruimte in de middenberm en realisatie van oversteekvoorzieningen voor langzaam verkeer geeft meer sturing aan de verkeersafwikkeling op het kruispunt. Bestuurders weten hierdoor beter op welke plaats op de middenberm ze moeten gaan staan, wat de kans op verkeersongevallen verkleint.

De bushalte “Van der Valk/Cantharel” aan de oostzijde van de N304 ligt op enige afstand van het kruispunt (kilometer (24,20). Er ontbreekt een goede looproute naar de halte, waardoor de ov-reizigers van en naar het hotel onbeschermd de N304 oversteken en door de berm lopen. Door het verplaatsen van deze halte in de richting van het kruispunt kunnen de ov-reizigers gebruik maken van de te realiseren oversteekvoorziening en ontstaat een logische looproute.

Kruispunt N304 ( Europaweg ) – Hoog Buurloseweg (kilometer 2 5 , 1 0)

Het huidige voorrangskruispunt is verkeersonveilig. De verkeersstromen op de N304 zijn te groot om het verkeer vanuit de zijrichtingen veilig het kruispunt te laten passeren. Het verkeer vanuit de zijrichtingen moet (te) kleine hiaten accepteren om de rijbanen over te steken of in te voegen.

Om de veiligheid te waarborgen wordt een verkeerslichtenregeling op het kruispunt geplaatst, waardoor de verkeersafwikkeling vanuit de zijrichtingen verbetert. Verkeerslichten creëren hiaten in de verkeersstroom op de N304, waardoor verkeer uit de zijrichtingen voldoende tijd heeft om veilig te kunnen afrijden. Ook voor het langzame verkeer (bromfietsers, fietsers en voetgangers) is er voldoende tijd om de N304 veilig over te steken. Bij het plaatsen van verkeerslichten dienen de doorgaande rijbanen op de N304 over de kruispunten verdubbeld te worden tot twee rijstroken om voldoende capaciteit te bieden aan het verkeer op de N304.

Bij toepassing van verkeerslichten is het wenselijk om beide bushaltes voor de aansluiting te verplaatsen om problemen voor invoegend busverkeer te voorkomen. Bij handhaving op de huidige locatie dienen bussen in te voegen op de plek waar rechts afslaand verkeer richting de Hoog Buurloseweg uitvoegt, dit maakt de verkeerssituatie onoverzichtelijk. Daarnaast kan het voorkomen dat bussen moeten invoegen in een wachtrij voor de verkeersregelinstallatie.

De meeste wenselijke locatie voor de bushalte richting Apeldoorn is ná het kruispunt met de Hoog Buurloseweg (van kilometer 25,00 naar kilometer 25,20). Hierdoor is het ook mogelijk om het openbaar vervoer in de verkeersregeling prioriteit te geven ten opzichte van het andere verkeer. Reizigers kunnen de N304 oversteken ter plaatse van de verkeerslichten, waardoor een goede en veilige oversteekvoorziening onder andere richting carpoolplaats, is gewaarborgd. De bushalte richting A1 ligt al na het kruispunt met de Hoog Buurloseweg. De huidige locatie (kilometer 25,00) ligt echter ter hoogte van de beoogde uitvoegstrook voor verkeer richting de A1. De bushalte dient daarom richting het kruispunt met de Hoog Buurloseweg verplaatst te worden (kilometer 25,05), om conflicten met uitvoegend verkeer te voorkomen.

Besluit

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N304 bij de kruispunten met de Van Golsteinlaan (kilometer 24,05) en de Hoog Buurloseweg (kilometer 25,10) in Ugchelen in de gemeente Apeldoorn het volgende verkeersbesluit:

Kruispunt N304 (Otterloseweg) – Van Golsteinlaan (kilometer 24,05)

 

  • I.

    door het plaatsen van borden model G12A van het RVV 1990 de aan te leggen (brom-) fietsoversteek aan de noord- en zuidzijde van de aansluiting Van Golsteinlaan aan te duiden als een in één richting te berijden (brom-)fietspad;

  • II.

    door het plaatsen van borden model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, vóór de hoofdrijbaan, overstekende (brom-)fietsers te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan;

  • III.

    door het plaatsen van het bord model C2 van het RVV1990 langs het (brom-)fietspad aan de westzijde van de N304, de noordelijke (brom-)fietsoversteek in oostelijke richting gesloten te verklaren voor het (brom-)fietsverkeer;

  • IV.

    door het verplaatsen van bord model L3 van het RVV 1990 van kilometer 24,20 naar kilometer 24,12 de bushalte aan de oostzijde van de weg te verplaatsen in zuidelijke richting.

 

Kruispunt N304 (Europaweg) – Hoog Buurloseweg (kilometer 25,10)

 

  • V.

    door het verwijderen van de borden B7 van het RVV 1990 en de bijbehorende stopstrepen zoals bedoeld in artikel 79 van het RVV 1990 de verplichting voor het verkeer op de zijwegen om te stoppen bij het verlenen van voorrang aan bestuurders op de hoofdrijbaan in te trekken;

  • VI.

    door het plaatsen van de borden model B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de zijwegen, vóór de hoofdrijbaan, het verkeer op de zijwegen te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan;

  • VII.

    door het verplaatsen van bord model L3 van het RVV 1990 van kilometer 25,00 naar kilometer 25,20 de bushalte aan de oostzijde van de weg te verplaatsen in noordelijke richting;

  • VIII.

    door het verplaatsen van bord model L3 van het RVV 1990 van kilometer 25,00 naar kilometer 25,05 de bushalte aan de westzijde van de weg te verplaatsen in noordelijk richting.

  

Ter inzage

 

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf 18 juli 2018 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl -> verkeer en vervoer -> overzicht provinciale wegen -> N304: Otterlo – Apeldoorn en N304: Apeldoorn – A1.

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 18 juli 2018 tot en met 29 augustus 2018 ter inzage bij de informatiebalie van de provincie Gelderland, Huis der Provincie, Markt 11, Arnhem en de tijdelijke publieksbalie van de gemeente Apeldoorn, Deventerstraat 46, Apeldoorn.

  

Instellen bezwaar

 

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gezonden aan Gedeputeerde Staten, secretariaat Commissie van Advies voor Bezwaarschriften en Klachten, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem. Op de envelop en brief dient duidelijk “bezwaarschrift N304; aanpassen kruispunten Van Golsteinlaan en Hoog Buurloseweg, zaaknummer 2018-006681” te worden vermeld.

  

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste:

- de naam en het adres van de indiener;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- een kopie of omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

 

Diegene die een bezwaarschrift heeft ingediend, kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen.Voor individuele burgers (niet voor advocaten en ook niet voor gemachtigden namens een bedrijf of een organisatie) bestaat de mogelijkheid dat verzoek digitaal in te dienen. Meer informatie kunt u vinden op www.rechtspraak.nl. Voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, telefoonnummer (026) 359 20 00 of op www.rechtspraak.nl.

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Naar boven