N418; verkeersbesluit

Logo Gelderland

VERKEERSBESLUIT ZAAKNUMMER 2017-014166 D.D. 2 3 oktober 2018

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor de aanleg van de nieuwe verkeersstructuur Klompersteeg – spooronderdoorgang Voorpoort in de gemeenten Ede en Veenendaal.

Aanleiding

De provinciale weg N418 vormt de verbinding tussen de N224 bij De Klomp (Ede) en de A12 bij Veenendaal en loopt van Gelderland door in de provincie Utrecht. In de wegennetvisie van de provincie Gelderland is de N418 (Klompersteeg) opgenomen als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een snelheid van 80 kilometer per uur. In de provincie Utrecht heeft de N418 (Nieuweweg-Noord) de functie van erftoegangsweg met een snelheid van 60 kilometer per uur. De N418 kruist de spoorlijn Utrecht-Arnhem.

Door de groei van het treinverkeer op de spoorlijn Utrecht - Arnhem is de verwachting dat het wegverkeer op de Nieuweweg-Noord in Veenendaal en de Klompersteeg in Ede steeds vaker voor gesloten overwegbomen komt te staan. De huidige spoorwegovergang in de provinciale weg tussen Veenendaal en De Klomp is nu al een knelpunt. Daarom worden aan de noordzijde van Veenendaal twee onderdoorgangen onder de spoorbaan Utrecht - Arnhem aangelegd: één voor auto’s in het verlengde van Voorpoort en één voor langzaam verkeer in het verlengde van de Nieuweweg-Noord. De huidige spoorwegovergang tussen de Nieuweweg-Noord en de Klompersteeg komt te vervallen.

Door de aanleg van de onderdoorgangen ontstaat een nieuwe wegenstructuur en verliest een deel van de N418 Klompersteeg haar functie als provinciale ontsluitingsweg. De doorgaande route via de N418 (Klompersteeg – Nieuweweg-Noord) wordt vervangen door een doorgaande route via de Klompersteeg - Voorpoort. Naar verwachting zijn de onderdoorgangen en de reconstructies medio 2019 gereed voor gebruik.

De nieuwe doorgaande verbinding is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • -

    een gebiedsontsluitingsweg met twee rijstroken op één rijbaan (één in iedere rijrichting);

  • -

    voorrangsweg buiten de bebouwde kom;

  • -

    instellen van een inhaalverbod op de weg door middel van een dubbele doorgetrokken asstreep;

  • -

    een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur (vanwege de ligging van de weg/ onderdoorgang in een bocht);

  • -

    langs de noordzijde van de Klompersteeg, tussen de N224 en het te realiseren kruispunt Klompersteeg – Voorpoort, dat deel uitmaakt van de doorgaande route, ligt een in twee richtingen te berijden vrijliggend (brom-)fietspad;

  • -

    Het wegvak van de Klompersteeg, voor zover gelegen tussen de te realiseren aansluiting (verlengde) Voorpoort en beheergrens met de provincie Utrecht (kilometer 0,33 en kilometer 0,95) sluit aan op de nieuwe doorgaande route en krijgt de functie van erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur (zone).

Voor het aanpassen van de wegenstructuur worden verkeersmaatregelen genomen om het verkeer in de nieuwe situatie op een goede en veilige manier af te kunnen wikkelen.

De provincie Gelderland is als wegbeheerder van een deel van de N418 waarop de aanpassingen betrekking hebben, verplicht voor de verkeersmaatregelen een verkeersbesluit te nemen.

 

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

 

Dit besluit wordt genomen conform:

  • -

    artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 15, lid 1 en lid 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • -

    het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten Ede en Veenendaal, de provincie Utrecht, de korpschef van de Politie Eenheid Oost-Nederland, district Gelderland Midden en met de korpschef van de Politie Eenheid Midden-Nederland, district Oost Utrecht.

 

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit dat ter visie heeft gelegen van 4 juli t/m 15 augustus 2018 zijn geen zienswijzen binnengekomen.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

 

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

De nieuwe spooronderdoorgang Voorpoort heeft, evenals de huidige N418, de functie van gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten.

Belangenafweging

De provinciale weg N418 kruist de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Door de groei van het treinverkeer op de spoorlijn Utrecht - Arnhem wordt verwacht dat het wegverkeer op de Nieuweweg-Noord in Veenendaal en de Klompersteeg in Ede steeds vaker voor gesloten overwegbomen komt te staan. De huidige spoorwegovergang in de provinciale weg tussen Veenendaal en De Klomp is nu al een knelpunt.

Daarom worden aan de noordzijde van Veenendaal twee onderdoorgangen onder de spoorbaan Utrecht - Arnhem aangelegd: één voor auto’s in het verlengde van Voorpoort en één voor langzaam verkeer in het verlengde van de Nieuweweg-Noord. De huidige spoorwegovergang tussen de Nieuweweg-Noord en de Klompersteeg komt te vervallen.

De onderdoorgangen zijn nodig om in de toekomst meer treinen over het spoor te kunnen laten rijden en tegelijk om de bereikbaarheid en veiligheid te vergroten. De verkeerssituatie wordt verbeterd, waardoor de verkeersveiligheid wordt vergroot en het verkeer beter kan doorstromen. Dit draagt ook bij aan de leefbaarheid langs de Nieuweweg-Noord.

Door de aanleg van de onderdoorgangen ontstaat een nieuwe wegenstructuur en verliest een deel van de Klompersteeg haar functie als provinciale ontsluitingsweg.

De Nieuweweg-Noord (N418) wordt een gemeentelijke weg met een fietstunnel onder het spoor. De weg wordt volledig gereconstrueerd. De fietstunnel wordt tevens een voetgangersverbinding tussen het noordelijk en het zuidelijk deel van het Fort.

De doorgaande route vanaf het kruispunt met de N224 via de N418 (Klompersteeg-Nieuweweg-Noord) wordt vervangen door een doorgaande route vanaf het kruispunt met de N224 via de Klompersteeg-Voorpoort met een spooronderdoorgang voor auto’s.

De nieuwe verbinding Klompersteeg-Voorpoort wordt uitgevoerd als voorrangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Dit, omdat de weg/ onderdoorgang in een (scherpe) bocht ligt, waarvan de ontwerpsnelheid 50 kilometer per uur is. Voor de weg geldt een inhaalverbod.

Langs het oostelijk deel van de Klompersteeg, dat deel uitmaakt van de doorgaande route, ligt een in twee richtingen te berijden vrijliggend (brom-)fietspad evenals een voetpad als verbinding van De Klomp naar het Fort. Het westelijk deel van de Klompersteeg, dat aansluit op de doorgaande route, heeft geen doorgaande functie meer en krijgt de functie van erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur (zone).

 

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de aanleg van de nieuwe verbinding van de provinciale weg N418 met de (doorgetrokken) Voorpoort via de spooronderdoorgang, in de gemeenten Ede het volgende verkeersbesluit:

  • I.

    door het verwijderen van de borden model B1 van het RVV 1990 op de Klompersteeg de status van voorrangsweg in te trekken, voor het wegvak gelegen tussen de te realiseren aansluiting (verlengde) Voorpoort (kilometer 0,33) en de beheergrens met de provincie Utrecht (kilometer 0,95);

  • II.

    door het plaatsen van borden model B1van het RVV 1990 op de Klompersteeg direct ten westen van het kruispunt met de N224 de route Klompersteeg-Voorpoort aan te duiden als voorrangsweg;

  • III.

    door het plaatsen van borden model A1-50 van het RVV 1990 op de Klompersteeg-(verlengde) Voorpoort ten westen van het kruispunt met de N224 tot aan de beheergrens met de gemeente Veenendaal een maximumsnelheid in te stellen van 50 kilometer per uur;

  • IV.

    door het plaatsen van borden model D2 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de te realiseren middengeleiders in te stellen;

  • V.

    door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asstreep als bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990 een inhaalverbod in te stellen op de Klompersteeg - (verlengde) Voorpoort tussen het kruispunt met de N224 en de beheergrens met de gemeente Veenendaal;

  • VI.

    door het plaatsen van de borden model A1-60 (zone) en A2-60 (zone) van het RVV 1990 op de Klompersteeg, voor het wegvak gelegen tussen de te realiseren aansluiting (verlengde) Voorpoort en beheergrens met de provincie Utrecht (kilometer 0,33 en kilometer 0,95) als zone aan te duiden waarvoor de maximumsnelheid van 60 kilometer geldt;

  • VII.

    door het plaatsen van borden model G12A van het RVV 1990 het aan te leggen (brom-) fietspad aan de noordzijde van de Klompersteeg tussen de N224 en het te realiseren kruispunt Klompersteeg - Voorpoort aan te duiden als een in twee richtingen te berijden (brom-) fietspad;

  • VIII.

    door het plaatsen van de borden model B3 en B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de zijwegen, vóór de hoofdrijbaan, het verkeer op de Heiveldweg en het aan te leggen (brom-)fietspad aan de noordzijde van de Klompersteeg te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan;

  • IX.

    door het plaatsen van het bord model C15 van het RVV 1990 op de Klompersteeg vóór de aansluiting (verlengde) Voorpoort – Klompersteeg, de weg gesloten te verklaren voor fietsen, bromfietsen en voor gehandicaptenvoertuigen;

 

Ter inzage

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland

(www.gelderland.nl->verkeer en vervoer->overzicht provinciale wegen->N418: Klompersteeg - spooronderdoorgangen. De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven. Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 8 november tot en met 20 december 2018 ter inzage bij de informatiebalie van de provincie Gelderland, Huis der Provincie, Markt 11, Arnhem, in het raadhuis van de gemeente Ede, Bergstraat 4 in Ede en in het stadhuis van de gemeente Veenendaal, Raadhuisplein 1, Veenendaal.

Instellen beroep

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake de besluitpunten I t/m IX van het verkeersbesluit.

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

mw. drs. E.A. Joosten

Naar boven