N317; verkeersbesluit aansluiting ’t Hietveld Dinxperlo

Logo Gelderland

VERKEERSBESLUIT ZAAKNUMMER 2018-008533, D.D. 12 NOVEMBER 2018

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor de nieuwe ontsluiting ’t Hietveld op de provinciale weg N317 bij kilometer 66,39 in Dinxperlo, in de gemeente Aalten.

Aanleiding

De provinciale weg N317 vormt de verbinding tussen Dieren, Doesburg, Doetinchem en de landsgrens bij Dinxperlo. In de wegennetvisie van de provincie Gelderland is de N317 opgenomen als gebiedsontsluitingsweg.

De gemeente Aalten heeft medewerking verleend aan de ontwikkeling van het bedrijventerrein 't Hietveld aan de westzijde van de kern Dinxperlo. In 2017 heeft de gemeenteraad van Aalten het bestemmingsplan ten behoeve van de gewijzigde ontsluiting van het bedrijventerrein vastgesteld. Dit betrof een meer centraal gelegen ligging van de ontsluiting van het bedrijventerrein ter hoogte van de Rietstapperweg op de provinciale weg N317 (Aa Strangrondweg). Ten opzichte van een eerder plan ligt de ontsluiting nu op een logische plaats, zowel uit planologisch als uit verkeerskundig oogpunt.

In de huidige situatie wordt perceel 2a aan de Rietstapperweg (west) ontsloten op de N317. De Rietstapperweg (oost) is een langzaam verkeer verbinding waarbij alleen recht de N317 overgestoken kan worden naar het perceel Rietstapperweg 2a.

De nieuwe aansluiting wordt door middel van voorrang geregeld. Vanuit noordelijke richting is een linksafstrook naar het bedrijventerrein opgenomen. Door het aanbrengen van de middengeleiders op de N317 en de ontsluitingsweg van het bedrijventerrein, wordt de aansluiting goed geaccentueerd, waardoor het attentieniveau van de weggebruiker ter plaatse van de aansluiting hoger wordt. De aansluiting van het perceel Rietstapperweg 2a wordt uitgevoerd als erfaansluiting.

Als wegbeheerder van de N317 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen op deze locaties een verkeersbesluit te nemen.

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit wordt genomen conform:

  • -

    artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 15, lid 1 Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • -

    het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Aalten en met de korpschef van de Politie Eenheid Oost-Nederland, district Noord en Oost Gelderland.

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit dat ter inzage heeft gelegen van 16 augustus tot en met 27 september 2018 zijn geen zienswijzen ingediend.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg). De N317 heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten

Belangenafweging

Ten behoeve van de ontwikkeling van het bedrijventerrein ’t Hietveld aan de westzijde van Dinxperlo heeft een afweging plaatsgevonden tussen de locaties van de ontsluiting van het bedrijventerrein. De nu voorgestelde locatie, vastgesteld in het bestemmingsplan, betreft de combinatie van de ontsluiting van ’t Hietveld met de aansluiting Rietstapperweg. Hierdoor wordt het aantal discontinuïteiten/conflictpunten op de N317 verminderd hetgeen de doorstroming en verkeersveiligheid verbetert. Ook ontstaat hierdoor een evenwichtige verdeling van de afstand tussen de aansluitingen.

Eerder bestond het idee dat een groter projectgebied zou worden ontwikkeld. Van deze ontwikkeling is inmiddels geen sprake meer. Met de huidige plannen is daarom een centralere ligging van de aansluiting logischer. Bij de afweging is ook de ontsluiting van het plangebied ‘t Hietveld via de Anholtseweg betrokken. Gezien de verwachting dat dit kruispunt een dergelijke toename van het verkeer niet zou kunnen verwerken heeft de provincie ingestemd met een eigen ontsluiting van het bedrijventerrein op de N317 ter hoogte van de Rietstapperweg.

De Rietstapperweg zelf wordt zodanig ingericht dat er geen doorgaande verbinding van het wegverkeer naar het centrum van Dinxperlo plaats vindt, met uitzondering van fietsers, wandelaars e.d.

De nieuwe aansluiting wordt door middel van voorrang geregeld. Vanuit noordelijke richting is een linksafstrook naar het bedrijventerrein opgenomen. Door het aanbrengen van de middengeleiders op de N317 worden de aansluitingen geaccentueerd, waardoor het attentieniveau van de weggebruiker ter plaatse van de aansluiting hoger wordt. Ook inhalen ter hoogte van de aansluitingen wordt fysiek onmogelijk gemaakt. Het gemotoriseerd verkeer op de N317 zal daardoor beter anticiperen op de situatie ter plaatse. De middengeleiders worden voldoende breed uitgevoerd voor (brom-)fietsers en voetgangers om zich tussen de geleiders veilig te kunnen opstellen om de N317 in twee fasen over te steken naar het perceel Rietstapperweg 2a. De aansluiting van het perceel Rietstapperweg 2a wordt uitgevoerd als erfaansluiting.

Besluit

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N317 (AA Strangrondweg) ter plaatse van de nieuwe ontsluitingsweg ’t Hietveld (kilometer 66,39) in de gemeente Aalten het volgende verkeersbesluit:

I. door het verwijderen van de borden model B6 van het RVV 1990 en haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de hoofdrijbaan, de verplichting van bestuurders op de Rietstapperweg voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan, op te heffen;

II. door het verwijderen van het bord model D6-L en D6-R van het RVV 1990 op de N317 voor de aansluiting Rietstapperweg, het gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven in te trekken;

III. door het verwijderen van het bord D4 van het RVV 1990 voor de oversteek van de N317 naar het perceel 2a, het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven in te trekken;

IV. door het plaatsen van borden model D2 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de te realiseren middengeleiders in te stellen;

V. door het plaatsen van het bord model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de hoofdrijbaan, bestuurders op de nieuwe ontsluitingsweg ‘t Hietveld te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de N317.

 

Ter inzage

 

De link naar het ontwerp-verkeersbesluit is vanaf 22 november te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl/N317).

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is vanaf 22 november ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2018-008533 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het ontwerp-verkeersbesluit van 22 november 2018 tot en met 3 januari 2019 ter inzage bij de informatiebalie van de provincie Gelderland, Huis der Provincie, Markt 11, Arnhem en in het gemeentekantoor van de gemeente Aalten, Hofstraat 8, Aalten.

 

Instellen beroep

 

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake de besluitpunten I t/m V van het verkeersbesluit.

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.

 

Hoogachtend,

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

mw. drs. E.A. Joosten

Naar boven