Veel belangstelling voor Duitse primeur met WEpods

21-2-2019 Conny Bieze en Hendrik Wüst in een Wepod

Op 21 februari 2019 startte op Vliegveld Weeze een testproject met geautomatiseerde shuttles. Minister van Verkeer van Nordrhein-Westfalen, Hendrik Wüst en gedeputeerde Mobiliteit en Logistiek van provincie Gelderland, Conny Bieze gaven het startschot. Veel passagiers en pers wilden graag mee om deze nieuwe manier van vervoer uit te proberen.

Duitse primeur

Het is de eerste keer dat er in Nordrhein-Westfalen automatisch rijdende voertuigen als openbaar transportmiddel ingezet worden. Passagiers kunnen op vliegveld Weeze op en neer pendelen tussen de parkeerplaats, het hotel en de terminal. Er is vanwege de veiligheid altijd een steward aan boord.

Speciale vergunning

De automatisch rijdende shuttles zijn in Nederland toegelaten. In Weeze mogen ze dankzij een speciale vergunning van de

Internationale samenwerking

‘Wij willen Nordrhein-Westfalen ontwikkelen tot de voorbeeldregio voor mobiliteit 4.0. Daarvoor zijn optimale testomstandigheden noodzakelijk, zoals hier op Weeze. Alleen als we nieuwe mobiliteitsconcepten zoals het geautomatiseerd rijden, in de dagelijkse praktijk testen, kunnen we stappen zetten op weg naar een nieuwe toekomst voor de mobiliteit’, zei Minister van Verkeer Hendrik Wüst bij de start van het project op vliegveld Weeze.

Gedeputeerde Conny Bieze onderschreef het belang van de internationale samenwerking. ‘Duitse én Nederlandse bedrijven en organisaties werken hier samen aan de mobiliteit van de toekomst. Ik ben erg blij dat we een grote stap kunnen maken dankzij de mogelijkheid om te testen, die nu hier gecreëerd is.’

Internationaal project

De zelfrijdende shuttles zijn onderdeel van een groot Europees project. Hieraan nemen 22 Nederlandse en Duitse bedrijven en organisaties deel. Het gaat om de WEpods die eerder op het campusterrein in Wageningen reden. Doel is om zoveel mogelijk kennis te ontwikkelen over zelfrijdend openbaar vervoer. Is dit het antwoord op veel problemen zoals verstopte steden, files, uitstoot van Co2? En wat moet de overheid doen om dit mogelijk te maken? Hoe reageren mensen op zelfrijdend openbaar vervoer? Allemaal vragen die beantwoord moeten worden. Daar draagt dit project aan bij. Kijk voor meer informatie op de website van I-AT.

Terug naar nieuwsoverzicht