Provincie wil maatschappelijk effect sportevenementen vergroten

10-7-2018 WK Inline

We gaan de komende tijd samen met anderen nog meer energie steken in het vergroten van de maatschappelijke effecten van sportevenementen. Dat zei sportgedeputeerde Jan Markink vrijdag 6 juli 2018 op de conferentie Maatschappelijke opbrengst sportevenementen. ‘We hebben al heel veel gedaan, maar het kan nog beter’.

Markink toonde zich verheugd over de grote opkomst en vooral over de diversiteit van de deelnemers aan de conferentie. Zo waren er vertegenwoordigers van sportverenigingen en -bonden, organisatoren van evenementen en side-events, gemeenten, provincies, Rijk, maar ook van kennisinstellingen als het Mulier Instituut en de Rebel Group. Ook de Krajicek Foundation, Lions Nederland en Jeugdfonds Sport & Cultuur waren vertegenwoordigd.

Kippenvel

De sportgedeputeerde noemde de Special Olympics, voor mensen met een beperking, een ‘evenement om kippenvel van te krijgen’. ‘Het past prima in het jaar van het aangepast sporten in Gelderland. Het was dit jaar in de Achterhoek en ik mocht de prijsuitreiking doen. Ik had gerekend op een half uurtje. Maar het duurde uiteindelijk 2 uur, omdat in 25 categorieën iedereen een prijs kreeg. Ook de nummer 8. En iedereen was er heel blij mee.’

E-sporten

Ook van het WK Inline Skaten, op een steenworp afstand van het Huis der Provincie, kreeg Markink een warm gevoel. ‘Je bereikt daar weer een hele andere doelgroep mee. En wij willen als provincie zoveel mogelijk verschillende doelgroepen bereiken. Onlangs had ik nog een discussie over wat je met e-sporten kunt doen. Daar houdt zich een hele grote groep jongeren mee bezig. Misschien moeten we daar in 2020 extra aandacht aan besteden, nadat we volgend jaar sport, gezondheid en voeding centraal zetten.’

Bert van Oostveen, vorig jaar sport- en toernooidirecteur van het EK voetbal voor vrouwen, gaf aan dat dat toernooi grote impact heeft gehad. ‘Natuurlijk op de vrouwen van het Nederlands elftal, die door een haag van oranjefans met de bus naar een vol stadion reden om de finale te spelen. Maar ook in de speelsteden. Toen Nederland tegen Zweden speelde in de Vijverberg en de fans gezamenlijk feest vierden, stond Doetinchem op z’n kop.’

Swung en elan

‘Het kost wel geld, maar het geeft ook swung en elan. Het is moeilijk te meten wat de maatschappelijke impact precies is. Maar je kunt wel zien welke richting het op gaat.’ Van Oostveen zei dat side-events goed moeten passen bij stad en regio. ‘Hou het bij jezelf.’

Peter-Jan Mol van het Kenniscentrum Sport gaf aan dat met evenementen en side-events al snel naar scholieren gekeken wordt, maar dat andere doelgroepen niet vergeten moeten worden. ‘Bijvoorbeeld asielzoekers of statushouders. Die zouden via een evenement uiteindelijk aan betaald werk kunnen komen.’

Meten maatschappelijk effect

Belangrijk onderwerp op de conferentie was hoe de maatschappelijke effecten van sportevenementen gemeten kunnen worden. Daar ging oud-Ajax-voorzitter Michael van Praag, nu voorzitter van de Nederlandse Sportraad, op in. ‘Wij laten een methode bedenken waarmee we die effecten in beeld krijgen. Dat is lastiger dan de economische impact meten. Daar kun je bijvoorbeeld eenvoudig zien hoeveel hotelovernachtingen er meer zijn geboekt, maar hoe meet je de maatschappelijke impact?’

Gelders Sportakkoord

Vervolgens deden de ongeveer 175 deelnemers aan de conferentie mee aan in totaal 21 inspiratiesessies. Die werden verzorgd door onder andere Alliander, de Gelderse Sport Federatie, Pluryn, Special Olympics, Topsport Gelderland en de Esther Vergeer Foundation. Ook zetten 10 nieuwe organisaties en bedrijven hun handtekening onder het Gelders Sportakkkoord, waardoor het aantal partners op ruim 100 komt.

Terug naar nieuwsoverzicht