Verbind internationale spoorplannen

10-6-2020 Station Arnhem

Nederland als Duitsland werken beiden aan nieuwe nationale spoorplannen. We roepen de beide regeringen op om die spoorplannen goed op elkaar af te stemmen, zodat grenzeloos reizen tussen beide landen verbetert. Niet alleen voor reizigers maar ook voor goederen.

Samen werken

Met Overijssel, Limburg, Noord-Brabant, Zuid-Holland en Noordrijn-Westfalen bieden wij de nationale overheden samen aan hieraan mee te werken. Wij hebben hen hierover een brief gestuurd.

Gedeputeerde Openbaar Vervoer, Jan van der Meer: “In onze ‘Visie voor een bereikbaar Gelderland’ vormt personenvervoer over spoor voor lange afstanden 1 van de 5 bouwstenen om Gelderland ook in de toekomst bereikbaar te houden. En bovendien goed voor het milieu. En dat vraagt ook om grenzeloze spoorverbindingen”.

Arnhem-Düsseldorf (RE 19)

We vragen bijvoorbeeld aandacht voor regionale personentreinen in beide plannen. Zo rijdt bijvoorbeeld tussen Arnhem en Düsseldorf sinds 2018 de RE 19 als pilot. Deze trein dient een vaste plek in beide plannen te krijgen. Ook een kaartje voor bewoners in de grensstreek moet eenvoudiger; op dit moment is een Nederlandse OV-kaart hiervoor niet te gebruiken als je de grens over wilt. Provincie Limburg voert een pilot uit met een speciale studentenkaart. De studenten kunnen met die studentenkaart makkelijk tussen Nederland en Duitsland reizen.

Internationale intercity’s

Ook vragen we aandacht voor de nieuwe hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Berlijn (Berlijnlijn). Nederland onderzoekt voor het ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040’ zijn mogelijke routes voor deze verbinding. Naast de variant via Arnhem en het Ruhrgebied gaat het om de route via Zwolle.

Goederenvervoer

Goederenvervoer via spoor is de meest duurzame vorm van transport. Dit vervoer vraagt extra aandacht voor spoorwegen waar al veel reizigerstreinen op rijden. Naast capaciteit gaat het ook om ruimte voor overslag van goederen, opstelstroken voor goederentreinen en overslagknooppunten. Dit vraagt om een goede inpassing in de omgeving. Vanuit Gelders perspectief speelt dit bij de aanleg van het derde spoor tussen Emmerich-Oberhausen, de Corridor Rhine-Alpine en de Noordtak Betuweroute richting Noordzee en Baltische staten. 

Terug naar nieuwsoverzicht