Innovatieve testen met een trein op batterij

1-9-2021

Reizen met het openbaar vervoer is al erg duurzaam. Toch willen we dat nog verder verbeteren, op weg naar CO2 neutraal openbaar vervoer. Momenteel zijn we bezig met het maken van plannen voor dit doel. Dit doen we samen met onze vervoerders, ProRail en andere provincies. Dit leidt tot een test met het rijden van een innovatieve batterijtrein, in samenwerking met Prorail en provincies Overijssel en Fryslân.

Dit najaar begint het testen op 3 niet-geëlektrificeerde spoortrajecten: Almelo-Hardenberg, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren. Er wordt getest met een WINK trein van Arriva. Deze trein kan elektrisch onder de bovenleiding rijden én op batterij over een spoor zonder bovenleiding. Mogelijk worden er ook nog testritten uitgevoerd op het traject Zevenaar-Doetinchem.

Testplan

De voorlopige planning is om de testen dit najaar uit te voeren. Op dit moment zijn er in Nederland nog geen batterijtreinen toegelaten en beschikbaar. Daarom laat Arriva 1 van haar WINK-treinen uit regio Noord aanpassen bij Stadler. Deze treinen hebben al een stroomafnemer van de bovenleiding en een batterij om energie die vrijkomt tijdens het remmen in op te slaan. Stadler gaat de trein zo aanpassen dat de batterij waarin nu de remenergie wordt opgeslagen, straks als tractiebatterij fungeert. Dit houdt in dat die batterij voor een ander doel wordt benut, namelijk het laten rijden van een trein.

Testritten

Tijdens de testritten worden metingen gedaan die hoofdzakelijk zijn gericht op het meten van de snelheid. Er wordt gemeten hoe snel de batterij ontlaadt en weer oplaadt tijdens het rijden met verschillende snelheden. Ook vinden er testen plaats om te kijken hoe de omschakeling van bovenleiding naar batterij (of dieselmotor) werkt en andersom. Verder onderzoeken we hoe de trein accelereert bij vertrek onder de bovenleiding en hoeveel stroom er wordt verbruikt.

Resultaten

De uitkomsten van deze testritten worden gebruikt bij de ontwikkeling van tractiebatterijen voor een batterijtrein. En bij het uitwerken van onze plannen naar een CO2 neutraal spoor in Gelderland. Uiterlijk in 2042, of eerder indien dit mogelijk en haalbaar is.  

Terug naar nieuwsoverzicht