Nieuwe inlogmethode subsidieportaal

25-9-2019 tekening van laptop met daarop het subsidieportaal

Wilt u vanaf 1 november 2019 subsidie aanvragen? Dan heeft u eHerkenning of DigiD nodig om in te loggen in het subsidieportaal. De oude manier van inloggen, met een gebruikersnaam en wachtwoord, vervalt. Heeft u al een inlogaccount? Houd dan na 1 november bij de eerste keer inloggen uw oude accountgegevens bij de hand. Deze heeft u nog één keer nodig om alle gegevens van uw subsidieaanvragen te koppelen aan de nieuwe situatie. Na deze koppeling is al uw informatie weer zichtbaar in het subsidieportaal.

Welk inlogmiddel heeft u nodig?

eHerkenning is bedoeld voor ondernemers en organisaties die bij de Kamer van Koophandel staan ingeschreven. Particuliere Nederlandse aanvragers van subsidies kunnen inloggen met DigiD en Europese inwoners met eIDAS. Om in te loggen in het subsidieportaal is het betrouwbaarheidsniveau EH2+ nodig. U kunt een eHerkenning inlogmiddel alleen aanvragen bij een erkende leverancier van eHerkenning. Via uw leverancier kunt u ook het beheer van machtigingen binnen uw organisatie regelen. Kijk voor meer informatie op de website over eHerkenning.

Vraag op tijd eHerkenning

Met de invoering van eHerkenning en DigiD voldoen we aan de eisen die de Rijksoverheid stelt aan digitale inlogmiddelen. De nieuwe manier van inloggen is veiliger en betrouwbaarder voor alle partijen. De privacy van gegevens is beter beschermd en we krijgen meer zekerheid over de online identiteit van aanvragers. Het aanvragen van met name eHerkenning neemt wel enige tijd in beslag. Zeker nu het UWV ook per 1 november 2019 eHerkenning invoert, loopt de wachttijd op tot enkele weken. Stel het aanvragen van eHerkenning dus niet uit. Het zou zonde zijn als u een subsidieaanvraag niet kunt indienen omdat u niet kunt inloggen in het subsidieportaal.

Veelgestelde vragen

In juli en september 2019 ontvingen subsidieaanvragers die al bij ons bekend zijn informatie over de veranderingen in het subsidieportaal. We kregen meerdere vragen over het regelen van machtigingen om subsidieaanvragen te beheren. Nu delen collega’s soms een inlogaccount. Met eHerkenning is inloggen altijd persoonsgebonden. Een aantal vertegenwoordigers van stichtingen en kleine organisaties vroegen of zij ook met DigiD kunnen inloggen. Omdat de aanvrager persoonlijk aansprakelijk is voor een subsidieaanvraag, is dit niet gewenst. Als een organisatie bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven, is eHerkenning nodig als inlogmiddel. Met ketenmachtiging kan geregeld worden dat iemand anders voor u een subsidieaanvraag verzorgd. Op onze website zijn de meest gestelde vragen en antwoorden verzameld. Heeft u nog andere vragen dan kunt u die altijd stellen via het provincieloket.

Terug naar nieuwsoverzicht