Nieuwe afspraken voor een betrouwbare, snelle en duurzame Maaslijn

2-4-2019 Station met trein

Goed nieuws voor reizigers op de Maaslijn. De spoorverdubbeling én elektrificatie kan van start. Rijk, provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland investeren samen ruim €200 miljoen.

Belang van de reiziger staat voorop

De Maaslijn is de treinverbinding tussen Nijmegen, Venlo en Roermond. Voor onze regio een belangrijke trein, zeker voor de mensen die dagelijks naar Nijmegen reizen. Het is een drukke trein waar regelmatig problemen zijn. Het is te druk in de spits of treinen vallen uit. Het Rijk en de 3 provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland besloten een aantal jaren geleden samen te investeren in spoorverdubbeling en elektrificatie. Hierdoor wordt de dienstregeling betrouwbaarder, sneller en er kunnen er meer mensen mee met de trein. Bovendien wordt de trein dan duurzamer. Door een aantal zaken bleek het geraamde budget niet toereikend.

Nieuwe afspraken

Rijk en provincies hebben nu nieuwe afspraken gemaakt. Het totale bedrag wordt verhoogd met €60 miljoen tot €213 miljoen. Afgesproken is dat de regio hiervan 50 miljoen betaalt. (Gelderland €4 miljoen extra) Het ministerie van I&W betaalt de resterende €10 miljoen extra. Het ministerie treedt op als opdrachtgever voor het project. We verwachten dat het project in de periode tussen december 2023 en december 2024 klaar is. Daarbij zetten alle partijen zich maximaal in om oplevering eerder mogelijk te maken.

Verbeteringen korte termijn

Met grote onderwijsinstellingen in Nijmegen zijn afspraken gemaakt over de lestijden. Dit helpt al om de drukte in de spits wat meer te spreiden waardoor de treinen minder vol zijn.

In de regio Arnhem-Nijmegen werken we op veel manieren samen met andere overheden, instellingen en werkgevers aan goede bereikbaarheid van de regio.

Terug naar nieuwsoverzicht