N346; verkeersbesluit diverse maatregelentussen Warnsveld en Lochem

Logo Gelderland

ZAAKNUMMER 201 5 - 015084, D.D. 19 juni 201 7

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit op de provinciale weg N346 (Warnsveldseweg / Lochemseweg / Zutphenseweg / Rondweg West) kilometer 1,5-15,94 in de gemeenten Zutphen en Lochem, omtrent het realiseren van diverse maatregelen om de verkeersveiligheid van het traject te verbeteren.

Aanleiding

De provinciale weg N346 vormt een verbinding tussen Zutphen/Warnsveld via Lochem richting Diepenheim en Goor. Op het traject vanaf de Den Elterweg in Zutphen tot aan het kruispunt met de Kwinkweerd in Lochem, is in de eerste helft van 2017 groot onderhoud gepland.

Naar aanleiding van de onderhoudsplannen is er een verkenning uitgevoerd naar eventuele knelpunten op het traject, met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken. In dat kader worden tijdens de onderhoudswerkzaamheden diverse maatregelen getroffen op de parallelweg en de hoofdrijbaan van de N346, om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Ten zuiden van de hoofdrijbaan van de N346 ligt er tussen Warnsveld en de rotonde Rondweg West – Zutphenseweg, ten zuidwesten van Lochem, (kilometer 3,27 – 13,7) een parallelweg. De provincie Gelderland is van plan om op de parallelweg buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur in te stellen en op enkele kruispunten de voorrangsregeling te wijzigen, zodanig dat het verkeer op de parallelweg voorrang moet verlenen aan het kruisend verkeer.

Daarnaast wordt op de hoofdrijbaan tussen de Larenseweg en Kwinkweerd een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur ingesteld en worden bij een tweetal kruispunten middengeleiders aangebracht.

Als wegbeheerder van de N346 (hoofdrijbaan en parallelweg) is de provincie Gelderland verplicht om voor het instellen deze maatregelen een verkeersbesluit te nemen

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit wordt genomen conform:

  • artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten Zutphen en Lochem en met de korpschef van de politie-eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland.

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit, dat ter visie heeft gelegen van 8 december 2016 t/m 19 januari 2017 zijn geen zienswijzen ingediend.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

De hoofdrijbaan van de N346 heeft de functie van regionale gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten. Afhankelijk van het gebied dat ontsloten moet worden is meer of minder uitwisseling nodig. Om de doorstroming op wegvakken te garanderen en om grote snelheidsverschillen te voorkomen wordt langzaam verkeer op dit soort wegen in principe gescheiden van het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld.

De parallelweg van de N346 heeft de functie van erftoegangsweg. Een erftoegangsweg is gericht op het toegankelijk maken van (door gebiedsontsluitingswegen) omsloten gebieden en de daarbinnen gelegen particuliere en openbare percelen. Hierdoor vindt op het traject veel uitwisseling van verkeer plaats, op zowel kruispunten als wegvakken. Uitwisseling vindt in principe plaats bij lage snelheden.

Belangenafweging

Parallelweg N346 (kilometer 3,27 – 13,7) , instellen maximumsnelheid 60 km/h

Het belangrijkste doel van het instellen van een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur is het verbeteren van de verkeersveiligheid in het buitengebied. De huidige maximumsnelheid op de parallelweg van de N346 is 80 kilometer per uur. Deze snelheid past niet bij de functie en het gebruik van de weg. Op de parallelweg zijn naast het snelverkeer ook langzame voertuigen toegestaan, zoals landbouwverkeer en fietsers. De combinatie van snel en langzaam verkeer op dezelfde rijbaan verhoogt de kans op onveilige situaties. Uit oogpunt van Duurzaam Veilig Verkeer is het van belang om de maximumsnelheid aan te passen aan de functie en het gebruik van de weg. Door de maximaal toegestane snelheid te verlagen naar 60 kilometer per uur, worden grote snelheidsverschillen voorkomen. Dit beperkt de kans op ongevallen en voor zover zich nog ongevallen voordoen, is het letselrisico lager.

Om de maximumsnelheid te accentueren en het gewenste rijgedrag te stimuleren, wordt de inrichting van de parallelweg op de nieuwe snelheid afgestemd. Daartoe worden enkele drempels (op wegvakken) en plateaus (op kruispunten) aangebracht.

Voorrang aansluitende zijwegen

Zijwegen die vanuit het zuiden aansluiten op de N346 kruisen de parallelweg. Daarbij heeft het verkeer op de parallelweg op sommige kruispunten voorrang en op andere kruispunten moet men voorrang verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Voor een Duurzaam Veilige situatie is het van belang om een eenduidige voorrangsregeling toe te passen op deze kruispunten. Een eenduidige vorm- en regelgeving zorgt voor een herkenbare situatie, waarmee onjuist en/of onzeker rijgedrag wordt voorkomen. Dit verhoogt de verkeersveiligheid.

In dit kader wordt op zes kruispunten van de parallelweg de voorrangsregeling gewijzigd. Dit betreft de kruispunten met de volgende wegen:

● Weerstraat, kilometer 5,15

● Oude Borculoseweg, kilometer 6,04

● Warkenseweg, kilometer 6,55

● Sluitdijk, kilometer 11,5

● Ossenbeltsdijk, kilometer 12,45

● Ploegdijk, kilometer 13,05.

Op deze kruispunten met de parallelweg wordt de voorrang omgedraaid, zodanig dat verkeer op de parallelweg in de toekomstige situatie voorrang moet verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. De huidige voorrangsregeling waarbij verkeer op de parallelweg voorrang heeft, komt daarmee te vervallen. Met deze maatregel wordt het doorgaande karakter van de parallelweg tegengegaan en wordt de snelheid ter hoogte van de kruispunten gereduceerd.

Aanbrengen middengeleiders

Ter hoogte van de kruispunten van de N346 met de Lage Lochemseweg (kilometer 4,3) en de Almenseweg (kilometer 8,8 / 8,9) worden middengeleiders op de hoofdrijbaan van de N346 aangebracht. Ten zuiden van de Lage Lochemseweg is dit ter vervanging van het aanwezige verdrijvingsvlak. Met het aanbrengen van de middengeleider op de zuidtak, ontstaat een fysieke afscherming voor het opstelvak voor linksafslaand verkeer op de noordtak. Dit verhoogt de verkeersveiligheid.

Bij kruispunt Almenseweg worden beide linksafvakken vervangen door brede middengeleiders, zodat overstekende en linksafslaande voertuigen zich veilig tussen de middengeleiders kunnen opstellen. In de huidige situatie zijn op het kruispunt aparte (brom)fietsoversteken aanwezig, waarbij fietsers en bromfietsers de rijbaan voor verkeer in beide richtingen in één keer moeten oversteken. Met de aanleg van de middengeleiders ontstaat de mogelijkheid om de N346 gefaseerd, per rijrichting over te steken. De middengeleiders zijn breed genoeg voor (brom)fietsers om zich, zo nodig, in het midden op te stellen. Hiermee wordt de oversteeklengte per rijbaan korter, waardoor de oversteekbaarheid verbetert.

De middengeleiders zorgen op beide kruispunten voor een goede geleiding van het verkeer. Tevens accentueren de middengeleiders het kruispunt. Dit verhoogt het attentieniveau van de weggebruikers, waardoor zij beter op de situatie ter plaatse kunnen reageren/anticiperen.

N346 tussen Larenseweg en Kwinkweerd (km 15,61-15,94) , instellen 70 kilometer per uur

Voor het kruispunt N346 – Larenseweg is het plan om het verkeer op dit kruispunt met behulp verkeerslichten te regelen. De opstelruimte die daarvoor nodig is, vergt een aanpassing van de huidige vormgeving. Vanwege de ligging van het kruispunt nabij de brug over het Twenthe-kanaal, dient voor het inpassen van de opstelstroken op de N346 voor het kruispunt Larenseweg een krappere boogstraal te worden toegepast. De iets krappere bocht in het tracé is niet geschikt om de huidige maximumsnelheid van 80 kilometer per uur te handhaven. Om de verkeersveiligheid te garanderen is, conform de ontwerprichtlijnen, het verlagen van de maximumsnelheid naar 70 kilometer per uur van belang.

Het verlagen van de maximumsnelheid is tevens noodzakelijk vanwege de beperkte zichtafstand tot het volgende kruispunt. Op het kruispunt van de N346 met Kwinkweerd wordt het verkeer met verkeerslichten geregeld. Voor verkeer komend vanaf het kruispunt Larenseweg zijn deze verkeerslichten laat zichtbaar. In de toekomstige situatie geldt dit ook voor het zicht op de verkeerslichten bij de Larenseweg voor verkeer komend vanaf kruispunt Kwinkweerd. Om tijdig te kunnen stoppen bij een snelheid van 80 kilometer per uur, dienen de verkeerslichten op een afstand van minimaal circa 200 meter zichtbaar te zijn. Echter de zichtafstand is circa 30 meter korter. Bij deze beperkte lengte biedt een snelheid van 70 kilometer per uur wel voldoende ruimte om tijdig vaart te minderen en zo nodig te kunnen stoppen. Derhalve wordt de maximumsnelheid op de N346 tussen de kruispunten Larenseweg en Kwinkweerd verlaagd naar 70 kilometer per uur.

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen op de provinciale weg N346, in de gemeenten Zutphen en Lochem het volgende verkeersbesluit:

Parallelweg N346

 

  • I.

    door het plaatsen van verkeersborden model A1-60 van het RVV 1990 een maximale snelheid van 60 kilometer per uur in te stellen, op de parallelweg van de N346 tussen de oostelijke komgrens van Warnsveld en de rotonde Zutphenseweg – Rondweg West bij Lochem (km 3,27 – 13,7);

    •  

  • II.

    door het plaatsen van verkeersborden B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaien­tanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op de parallelweg van de N346 vóór de kruisende zijweg, en door middel van het verwijderen van de bestaande bebording en markering op het kruispunt, een voorrangsregeling in te stellen waar­bij verkeer op de parallelweg voorrang moet verlenen bestuurders op de kruisende weg. Het betreft de kruispunten van de parallelweg met:

  • a. Weerstraat, ter hoogte van kilometer 5,15

  • b. Oude Borculoseweg, ter hoogte van kilometer 6,04

  • c. Warkenseweg, ter hoogte van kilometer 6,55

  • d. Sluitdijk, ter hoogte van kilometer 11,5

  • e. Ossenbeltsdijk, ter hoogte van kilometer 12,45

  • f. Ploegdijk, ter hoogte van kilometer 13,05.

  

Middengeleiders

 

  • III.

    door het plaatsen van verkeersborden model D2 van het RVV 1990 op de te realiseren middengeleiders, een gebod in te stellen voor alle bestuurders om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (rechts), ter hoogte van de volgende kruispunten:

    • a.

      N346 – Lage Lochemseweg;

    • b.

      N346 – Almenseweg;

  

N346 tussen Larenseweg en Kwinkweerd (km 15,61-15,94)

 

IV. door het plaatsen van verkeersborden model A1-70 van het RVV 1990, een maximumsnelheid in te stellen van 70 kilometer per uur.

  

Ter inzage

 

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl/N346-Zutphen-Lochem).

 

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2015-015084 dan als zoekopdracht ingeven.

 

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 29 juni tot en met 10 augustus ter inzage in de bibliotheek van de provincie Gelderland, gebouw Marktstate, Eusebiusplein 1a, Arnhem, het stadhuis van de gemeente Zutphen, ’s-Gravenhof 2, Zutphen en het gemeentehuis van Lochem, Hanzeweg 8, Lochem.

  

Instellen beroep

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, evenals een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet in overeenstemming met 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de rechtbank Oost Nederland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) betreffende de punten I t/m IV van het verkeersbesluit.

 

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Oost Nederland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.nl.

  

Gedeputeerde Staten van Gelderland.

Naar boven