N317; verkeersbesluit realiseren rotonde Bontebrugin de gemeenteOude IJsselstreek

Logo Gelderland

ZAAKNUMMER 201 5 - 012879 , D.D. 19 juni 2017

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor de provinciale weg N317 (Ulftseweg/Dinxperloseweg) in de gemeente Oude IJsselstreek, voor het realiseren van diverse maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Aanleiding

De provinciale weg N317 vormt een verbinding tussen de kernen Doetinchem, Etten, Silvolde, Ulft, Bontebrug, Breedenbroek en Dinxperlo. In 2014 en 2015 heeft de provincie Gelderland groot onderhoud op dit traject uitgevoerd. Voorafgaand aan het groot onderhoud is door de provincie een verkenning uitgevoerd naar eventuele knelpunten op het traject, met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken. In dit kader zijn tijdens de onderhoudswerkzaamheden op de N317 tevens diverse maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Voor één knelpunt dat uit de verkenning naar voren is gekomen, bleek gelijktijdige uitvoering met het asfaltonderhoud in verband met de doorlooptermijn van de planologische procedures niet haalbaar. Dit betreft de verkeerssituatie bij de aansluiting N317 (Ulftseweg/Dinxperloseweg) – Oversluis. Het bepalen van de meest geschikte maatregel is in overleg met de gemeente en belanghebbenden tot stand gekomen. In dit kader zijn in 2014 en 2015 plannen voorbereid voor de aanleg van een rotonde op het kruispunt N317 – Oversluis, om uitvoering in 2018 mogelijk te maken. Daarnaast worden de fietsverbindingen rond dit kruispunt iets aangepast en wordt het kruispunt N317 – Bontebrug / Voorstsestraat beter geaccentueerd. De gemeente Oude IJsselstreek heeft zelf de herinrichting van de (parallel)weg en fietspad Oversluis ter hand genomen. Tevens wordt de komgrens van Ulft, ten noorden van het kruispunt, iets verlegd.

Als wegbeheerder is de provincie Gelderland verplicht om voor de diverse maatregelen op de N317 een verkeersbesluit te nemen. Voor de maatregelen voor de herinrichting van de Oversluis heeft de gemeente Oude IJsselstreek als wegbeheerder een verkeersbesluit genomen.

Het belangrijkste doel van de maatregelen op de N317 is het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit wordt genomen conform:

  • -

    artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • -

    het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Oude IJsselstreek en het openbaar vervoerbedrijf Arriva. Tevens heeft overleg plaatsgevonden met de korpschef van de Politie, Eenheid Oost-Nederland, district Noord en Oost Gelderland.

Daarnaast zijn diverse informatiebijeenkomsten georganiseerd en gesprekken gevoerd met aanwonenden en andere belanghebbenden.

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit, dat ter visie heeft gelegen van 3 december 2015 tot en met 14 januari 2016, is één zienswijze ingediend.

De ingediende zienswijze heeft niet geleid tot aanpassing van de genoemde besluitpunten.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingsverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

De N317 is door de provincie Gelderland in de wegencategorisering opgenomen als regionale gebiedsontsluitingsweg. Gebiedsontsluitingswegen faciliteren zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer. Op wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, de uitwisseling van verkeer vindt voornamelijk plaats op de kruispunten, bij lagere snelheden.

Belangenafweging

Het kruispunt N317 – Oversluis ligt binnen de bebouwde kom van UIft. De komgrens ligt net ten noorden van het kruispunt op de N317 (Ulftseweg). Het kruispunt is in de huidige situatie vormgegeven als een T-aansluiting, waarbij het verkeer op de N317 noord (Ulftseweg) en Oversluis voorrang heeft op verkeer op de N317 oost (Dinxperloseweg). Ten westen van de Ulftseweg is een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad aanwezig en langs de Dinxperloseweg zijn vanaf de Bontebrug/Voorstsestraat tweezijdig eenrichtings(brom-)fietspaden aanwezig. Tussen de Ulftseweg en Voorstsestraat kunnen (brom-)fietsers via een parallelweg rijden. Ter hoogte van het kruispunt is alleen op de zuidelijke tak (Oversluis) een oversteeklocatie aanwezig, waar (brom-)fietsers in twee richtingen de hoofdrijbaan kunnen oversteken.

Het kruispunt N317 – Oversluis is in de verkenning als onveilige locatie naar voren gekomen. Op basis van onderzoek is geconcludeerd dat het aanpassen van de T-aansluiting tot rotonde de meeste geschikte maatregel is om de verkeerssituatie ter plaatse te verbeteren. Een rotonde is een compacte, overzichtelijke kruispuntvorm, waar de snelheid van het verkeer laag is. Dit bevordert de verkeersveiligheid ter plaatse. Tevens ontstaat met de ligging van de rotonde nabij de komgrens een duidelijke, herkenbare overgang naar een ander snelheidsregime.

Ter hoogte van de aan te leggen rotonde blijft de oversteek op de zuidtak voor (brom-)fietsers in twee richtingen mogelijk. Daarnaast wordt op de noordtak (N317, Ulftseweg) een oversteek in één richting gerealiseerd, voor (brom-)fietsers uit oostelijke richting. Voor deze nieuwe oversteeklocatie wordt een nieuwe (brom-)fietsverbinding aangelegd tussen de Bontebrug en de Ulftseweg. Hiermee hoeven (brom-)fietsers uit de richting Dinxperlo niet meer ter hoogte van het kruispunt N317 – Bontebrug/Voorstsestraat de N317 over te steken. Voor (brom-)fietsers in noordelijke (Silvolde/Terborg) en vanuit Bontebrug in zuidelijke richting (Ulft) ontstaat hiermee een meer directe en veiliger route.

Overstekende (brom-)fietsers moeten bij de rotonde voorrang verlenen aan het kruisend gemotoriseerd verkeer van en naar de rotonde. Aan de westzijde van de oversteek dient -in de nieuwe situatie- ook voorrang te worden verleend aan (brom-)fietsers op het kruisende

(brom-)fietspad.

Aan de oostzijde van de oversteek op Oversluis sluit het (brom-)fietspad aan op de parallelweg Dinxperloseweg. Hier dienen (brom-)fietsers in de nieuwe situatie voorrang te verlenen aan het kruisend verkeer op de parallelweg.

Op elk van de drie aansluitende takken wordt voor de rotonde een middengeleider aangebracht. Hierdoor kunnen (brom-)fietsers de N317 in twee fasen (per rijrichting) oversteken. Omdat het verkeer van en naar de rotonde langzaam rijdt (in vergelijking met een kruispunt zonder rotonde) of zelfs stil staat, kan de oversteek veilig plaatsvinden. Daarbij zijn de oversteeklengtes klein, zodat de oversteekbaarheid optimaal is.

Ook ter hoogte van het kruispunt Bontebrug/Voorstsestraat worden op de N317 twee middengeleiders aangebracht. Dit accentueert het kruispunt en het vormt een betere geleiding voor het verkeer op de N317. Tevens wordt met de middengeleiders de oversteekbaarheid van de N317 op deze locatie verbeterd, zowel voor gemotoriseerd verkeer als voor het langzaam verkeer.

Op de middengeleiders worden verkeersborden geplaatst die de verplichte rijrichting, rechts langs de middengeleider, aangeven.

Op de noordtak van de rotonde wordt in beide richtingen een halte voor de buurtbus aangebracht. Hiervoor worden busperrons aangelegd en worden bushalteborden geplaatst. De bestaande halteplaatsen ter hoogte van kilometer 58.70 links en 58.75 rechts komen hierbij te vervallen. Bij de nieuwe halteplaatsen halteert de bus op de rijbaan. Het oponthoud voor het gemotoriseerd verkeer door een halterende bus is op deze locatie beperkt, omdat het verkeer ter hoogte van een rotonde altijd snelheid moet minderen en, zo nodig, moet stoppen om voorrang te verlenen aan verkeer op de rotonde. Het wachten achter een halterende bus bij de rotonde geeft dan weinig extra verliestijd. De stopfrequentie van de bus is in verband met het geringe aantal instappers daarnaast relatief laag.

Gezien de situering van de bushaltes bij de rotonde is de snelheid van het verkeer ter plaatse laag. Ook biedt deze locatie geen ruimte voor onverantwoorde inhaalmanoeuvres en zal het verkeer zich, in voorkomende gevallen, achter de halterende bus opstellen. Daarmee wordt de verkeersveiligheid gewaarborgd.

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen op de provinciale weg N317 (Ulftseweg/Dinxperloseweg), kilometer 58,9 – 59,1 in de gemeente Oude IJsselstreek het volgende verkeersbesluit:

 

  • I.

    door het verwijderen van de verkeersborden model B6 van het RVV 1990, alsmede door het verwijderen van de haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de huidige voorrangsregeling op het kruispunt N317 – Oversluis op te heffen en eerdere besluiten hierover in te trekken;

 

  • II.

    door het plaatsen van verkeersborden model D1 van het RVV 1990 op het middeneiland van de te realiseren rotonde, tegenover de toeleidende wegen, een rotonde met verplichte rijrichting (tegen de klok in) in te stellen voor het gemotoriseerd verkeer;

 

  • III.

    door het plaatsen van verkeersborden model D2 van het RVV 1990 op de te realiseren middengeleiders op de aansluitende wegen van de rotonde en op de N317 bij kruispunt Bontebrug/Voorstsestraat, een verplichte rijrichting rechts langs de middengeleiders in te stellen;

    •  

  • IV.

    door het plaatsen van verkeersborden model B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op de toeleidende wegen bij de aansluiting op de rotonde, een voorrangsregeling in te stellen waarbij het gemotoriseerd verkeer op de aansluitende wegen voorrang moet verlenen aanbestuurders op de kruisende weg (de rotonde);

    •  

  • V.

    door het plaatsen van verkeersborden model B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bij de (brom-)fiets-oversteek­plaatsen ter hoogte van de rotonde, een voorrangsregeling in te stellen waarbij verkeer op het fiets-/bromfietspad voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende weg;

    •  

  • VI.

    door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de fiets-/bromfietspaden na de oversteek, bij de aansluiting op het kruisende fiets-/bromfietspad, een voorrangsregeling in te stellen waarbij fietsers en bromfietsers na de oversteek van de hoofdrijbaan voorrang moeten verlenen aan bestuurders op het kruisende fiets-/bromfietspad;

 

  • VII.

    door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op het fiets-/bromfietspad, bij de aansluiting op de parallelweg Dinxperloseweg, een voorrangsregeling in te stellen waarbij fietsers en bromfietsers komend vanaf de oversteek van de Oversluis voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg;

 

  • VIII.

    door het plaatsen van verkeersbord model G12a van het RVV 1990 bij de te realiseren wegverbinding tussen de Bontebrug en de Ulftseweg en bij de te verleggen wegverbinding tussen Oversluis en de parallelweg Dinxperloseweg, deze wegverbindingen in te stellen als fiets-/bromfietspad;

    •  

  • IX.

    door het (ver)plaatsen van verkeersbord model L3 van het RVV 1990, ter hoogte van kilometer 59,94, op de te realiseren perrons voor de buurtbus, deze locaties in te stellen als bushalte. De huidige halteplaatsen ter hoogte van kilometer 58.70 en 58.75 komen hierbij te vervallen.

Dit verkeersbesluit treedt in werking bij realisatie van de rotonde.

 

Provinciaal inpassingsplan

 

De voorgenomen maatregelen tot het realiseren van de rotonde in de N317 passen niet binnen het vigerende bestemmingsplan. In het belang van de voortgang van het project en om te voorkomen dat verschillende bestuurslagen besluiten moeten nemen heeft de provincie in overleg met de gemeente Oude IJsselstreek besloten een inpassingsplan op te stellen.

 

Op 6 april 2016 is het inpassingsplan door Provinciale Staten vastgesteld. Tegen het besluit tot vaststelling van het inpassingsplan werd beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State ingesteld. Dit beroep heeft geleid tot een uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State op 28 september 2016 te weten uitspraak 201603931/1/R6. De uitspraak heeft niet tot wijzigingen van het inpassingsplan geleid. Daarmee is daar ook geen aanleiding in gelegen tot wijziging van dit verkeersbesluit en kan dit nu definitief worden vastgesteld.

 

Ter inzage

 

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland www.gelderland.nl/N317.

 

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2015-012879 dan als zoekopdracht ingeven.

 

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 29 juni tot en met 10 augustus 2017 ter inzage bij de provincie Gelderland, gebouw Markstate, Eusebiusplein 1a, Arnhem in het en in het gemeentehuis van de gemeente Oude IJsselstreek, Staringstraat 25 te Gendringen.

  

Instellen beroep

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de rechtbank Oost Nederland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake de punten I t/m IX van het verkeersbesluit.

 

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om  een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Oost Nederland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.nl.

  

Gedeputeerde Staten van Gelderland

 

Naar boven