N304; verkeersbesluit omvormen parallelweg naar een verplicht (brom-)fietspad,in de gemeente Ede

Logo Gelderland

VERKEERSBESLUIT ZAAK NUMMER 201 7 - 009091 , D.D. 5 JULI 20 1 7

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor het omvormen van de parallelweg aan de oostzijde van de N304 tussen kilometer 5,80 en 6,00 naar een verplicht bromfietspad, in de gemeente Ede.

Aanleiding

De provinciale weg N304 loopt vanaf de provinciale weg N224 bij Ede via Otterlo en Hoenderloo naar Apeldoorn. De weg ligt tussen Ede en Otterlo in zijn geheel in de gemeente Ede en heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg met een geslotenverklaring voor fietsers, bromfietsers en landbouwvoertuigen. De maximumsnelheid bedraagt 80 kilmeter per uur.

Aan de westzijde van de N304 ligt tussen kilometer 0,00 en 6,23 (aansluiting Roekelse Bosweg) over de gehele lengte een parallelweg. Aan de oostkant van de N304 ligt tussen kilometer 1,90 en 3,30 en tussen kilometer 4,70 en 6,23 een parallelweg; op de overige wegvakken tussen kilometer 0,00 en 1,90 en tussen kilometer 3,30 en 4,70 ligt een in één richting (noord) te berijden (brom-) fietspad.

In 2015 is een verkenning uitgevoerd, waarbij in het kader van de trajectaanpak ook is gekeken naar eventuele knelpunten op de N304, met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken tijdens het onderhoud aan de wegen in 2017. In de verkenning is onder andere naar voren gekomen dat de kruising N304 – Roekelse Bosweg (kilometer 6,23) een verkeersveiligheidsknelpunt is. Dit is mede het gevolg van de ruime- en onoverzichtelijke vormgeving van de kruising. De (brom-)fietsers steken schuin het kruisingsvlak over en autoverkeer neemt bij het afslaan vaak de binnenbocht zonder af te remmen. Doordat er geen stroken voor linksafslaand verkeer aanwezig zijn, neemt de kans op kop- staartongevallen toe.

Om dit verkeersveiligheidsknelpunt op te lossen wordt de vormgeving van het kruispunt aangepakt. Een deel van het probleem dat betrekking heeft op de verkeersafwikkeling op de kruising, kan worden beperkt door het aanbrengen van een knip in de oostelijke parallelweg tussen de toegangsweg naar ’s Heeren Loo (kilometer 5,80) en de Roekelse Bosweg (kilometer 6,23).

Voor deze maatregel is een verkeersbesluit noodzakelijk. Als wegbeheerder van de N304 is de provincie Gelderland verplicht dit verkeersbesluit te nemen.

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit is genomen conform:

  • -

    artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 15, lid 1 Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 18, lid 1, onder b, Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 8, lid 2, onder e en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    het Algemeen Reglement Mandaat provincie Gelderland.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Ede en met de korpschef van de Politie Eenheid Oost Nederland, district Gelderland Midden en met belanghebbende bedrijven in Wekerom.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingsverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

De N304 heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten. Afhankelijk van het gebied dat ontsloten moet worden is meer of minder uitwisseling nodig.

Belangenafweging

Tijdens de verkenning van de N304 in het kader van de trajectaanpak is een aantal knelpunten naar voren gekomen die tijdens het onderhoud aan de weg aangepakt wordt. Eén van deze knelpunten is de onoverzichtelijke en ruime vormgeving van de aansluiting N304 – Roekelse Bosweg. Voor deze aansluiting is een tweetal oplossingsrichtingen onderzocht:

  • 1.

    Kruispunt handhaven, fietsvoorziening doortrekken, realiseren overrijdbare middelgeleiders;

  • 2.

    Kruispunt compacter en verschuiven, fietsvoorziening doortrekken, overrijdbare middengeleiders.

Voor beide oplossingsrichtingen lost een fysieke knip in de oostelijke parallelweg een deel van het probleem op de kruising op. In de huidige situatie wordt de route naar de hoofdingang van ’s Heeren Loo met borden aangegeven via de Roekelse Bosweg en de oostelijke parallelweg. Door het aanbrengen van een ‘knip’ in de parallelweg wordt er minder verkeer met een herkomst of een bestemming ’s Heeren Loo via de aansluiting N304 – Roekelse Bosweg gestuurd. Deze maatregel beperkt met name het aantal afslaande verkeersbewegingen. Dit komt de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid ten goede. Door de knip in de parallelweg moet het autoverkeer van en naar Otterloo met een bestemming of herkomst ’s Heeren Loo omrijden via de aansluiting met de Planken Wambuisweg (kilometer 5,05). Dit betekent per rit een circa 1,5 kilometer langere reisweg.

De knip wordt vormgegeven door het deel van de parallelweg tussen de toegangsweg naar ’s Heeren Loo (kilometer 5,80) en de toegang tot het perceel Apeldoornseweg 162 (kilometer 6,00) om te vormen tot fietspad. Dit wordt aangegeven met de borden model G12a van het RVV 1990 (verplicht fietspad/bromfietspad). Met onderborden wordt aangegeven, dat tractoren en brommobielen van het fietspad gebruik mogen maken. Het fietspad blijft altijd toegankelijk voor calamiteitenverkeer van en naar het terrein van ’s Heeren Loo.

Besluit

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N304 in de gemeente Ede het volgende verkeersbesluit:

 

  • I.

    door het plaatsen van de borden model G12a van het RVV 1990 met onderbord OB505 en het plaatsen van borden model G12b van het RVV 1990 de parallelweg aan de oostzijde van de N304 tussen kilometer 5,80 en 6,00 aan te duiden als een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad, waarbij met onderborden met de tekst “landbouwvoertuigen en brommobielen toegestaan” het gebruik door landbouwvoertuigen en brommobielen wordt toegestaan.

  

Ter inzage

 

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf 19 juli 2017 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl -> verkeer en vervoer -> overzicht provinciale wegen -> N304: Ede - Otterlo).

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 19 juli 2017 tot en met 30 augustus 2017 ter inzage in de bibliotheek van de provincie Gelderland, Markt 11, Arnhem en in het Raadhuis van de gemeente Ede, Bergstraat 4, Ede.

  

Instellen bezwaar

 

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gezonden aan Gedeputeerde Staten, secretariaat Commissie van Advies voor Bezwaarschriften en Klachten, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem. Op de envelop en brief dient duidelijk “bezwaarschrift N304; instellen verplicht (brom-)fietspad, zaaknummer 2017-009091” te worden vermeld.

 

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste:

- de naam en het adres van de indiener;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- een kopie of omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

 

Diegene die een bezwaarschrift heeft ingediend, kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor individuele burgers (niet voor advocaten en ook niet voor gemachtigden namens een bedrijf of een organisatie) bestaat de mogelijkheid dat verzoek digitaal in te dienen. Meer informatie kunt u vinden op www.rechtspraak.nl. Voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, telefoonnummer (026) 359 20 00 of op www.rechtspraak.nl.

  

Gedeputeerde Staten van Gelderland,

  

Naar boven