N271/N846; verkeersbesluit diverseverkeersmaatregelen in de gemeente Heumen

Logo Gelderland

VERKEERSBESLUIT ZAAK NUMMER 201 7 - 004650 , D.D. 11 M EI 201 7

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor diverse verkeersmaatregelen op de N271 (Jan J. Ludenlaan) en de N846 (Jan J. Ludenlaan) in de gemeente Heumen.

Aanleiding

De provinciale weg N271 vervult een belangrijke functie als stedelijke en regionale gebiedsontsluitingsweg. De weg ontsluit onder andere de kernen Malden en Molenhoek richting de A73. Vanaf de provinciegrens met Limburg loop de N271 door tot aan de A73 ten zuiden van Venlo. De gehele weg loopt vrijwel parallel aan de Maas.

De provinciale weg N846 loopt vanaf de provinciale weg N324 bij Nederasselt via Overasselt naar Heumen. Voor de kern van Heumen buigt de weg naar het noorden af en loopt als Jan J. Ludenlaan parallel aan de A73 door tot aan de westelijke toe- en afrit van de A73, waar de weg aansluit op de N271. Dit laatste deel van de N846 dat parallel aan de A73 loopt, wordt ook aangeduid als gebiedsontsluitingsweg. Bij dergelijke wegen is doorstroming en verkeersveiligheid van primair belang. Op de N271 en het beschouwde deel van de N846 (tussen de Overasseltseweg en de N271) bedraagt de maximumsnelheid 80 km/uur.

In 2016 is een verkenning uitgevoerd, waarbij in het kader van de trajectaanpak ook is gekeken naar eventuele knelpunten op de N271 en de N846, met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken tijdens het onderhoud aan de wegen. In de verkenning is onder andere naar voren gekomen dat de (brom-)fietsvoorzieningen bij het kruispunt van de Jan J. Ludenlaan/Sluisweg een belangrijk knelpunt zijn. Daarnaast is op een tweetal locaties op de N846 de voorrang niet goed geregeld. Hierdoor komt de veiligheid van (brom-)fietsers en het overige verkeer in het geding.

Aan de zuidzijde van het kruispunt N271-N844 is geen (brom-)fietsvoorziening in de vorm van een oversteek over de Sluisweg aanwezig. Het (brom-)fietsverkeer moet hierdoor omrijden. Om een (brom-)fietsvoorziening over de Sluisweg te kunnen realiseren, moet de parallelweg aan de zuidzijde van de N271 tussen de Steiger en de Sluisweg anders worden vormgegeven. Dit heeft tot gevolg dat de ontsluiting van de aanliggende bedrijfspercelen afgewikkeld moet worden via de Steiger in plaats van via de Sluisweg.

Voor het oplossen van de knelpunten neemt de provincie Gelderland de volgende maatregelen:

  • -

    Het aanpassen van de (brom-)fietsstructuur rond het kruispunt N271-N844 (Jan J. Ludenlaan-Rijksweg-Sluisweg) (kilometer 125,59) bestaande uit:

    • Het realiseren van een in twee richtingen te berijden (brom-)fietsoversteek over de zuidelijke tak (Sluisweg) van het kruispunt;

    • Het opwaarderen van de bestaande in één richting te berijden (brom-)fietsoversteek over de oostelijke tak (Rijksweg) van het kruispunt in een in twee richtingen te berijden (brom-)fietsoversteek;

    • Het afwaarderen van de bestaande in twee richtingen te berijden (brom-) fietsoversteek over de westelijke tak (Jan J. Ludenlaan) van het kruispunt in een in één richting te berijden (brom-)fietsoversteek.

  • -

    Het wijzigen van de functie van de parallelweg aan de zuidzijde van de N271 tussen de Steiger en de Sluisweg (kilometer 125,60 – kilometer 125,80);

  • -

    Het instellen van een parkeerverbod aan beide zijden van de Steiger (tussen de parallelweg Jan J. Ludenlaan en de ringstructuur Steiger) om het voor vrachtverkeer mogelijk te maken de bocht te nemen om bij de bedrijfspercelen aan de parallelweg te komen;

  • -

    Aanduiden van voorrang ter plaatse van het (brom-)fietspad bij de aansluiting N846-Vosseneindseweg (kilometer 16,48);

  • -

    Aanduiden van voorrang ter plaatse van het (brom-)fietspad bij de aansluiting N846-Carpoolplaats ’t Boskempke (kilometer 16,76).

Voor deze maatregelen is een verkeersbesluit noodzakelijk. Als wegbeheerder van de N271 en de N846 is de provincie Gelderland verplicht dit verkeersbesluit te nemen.

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit is genomen conform:

  • -

    artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 18, lid 1, onder b, Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    het Algemeen Reglement Mandaat provincie Gelderland.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Heumen en met de korpschef van de Politie Eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingsverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

Zowel de N271 als de N846 hebben de functie van gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsont-sluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten. Afhankelijk van het gebied dat ontsloten moet worden is meer of minder uitwisseling nodig.

Belangenafweging

Tijdens de verkenning van de N271/N846 in het kader van de trajectaanpak is een aantal knelpunten naar voren gekomen die tijdens het onderhoud aan de wegen aangepakt worden.

Kruispunt N271 - N844 (kilometer 125,59 )

Aan de zuidzijde van het kruispunt N271-N844 is geen (brom-)fietsvoorziening in de vorm van een oversteek over de Sluisweg aanwezig. Ook is vanaf de Sluisweg tot op circa 100 meter van het kruispunt geen (brom-)fietsvoorziening aan de zuidzijde van de N271 (Rijksweg) aanwezig. Dit zijn belangrijke knelpunten.

Op de overige takken van het kruispunt zijn wel oversteekvoorzieningen aanwezig. Over de noordelijke tak van de N844 (Rijksweg) en de westelijke tak van de N271 (Jan J. Ludenlaan) is een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad aanwezig. De oostelijke tak van de N271 (Rijksweg) heeft een in één richting bereden (brom-)fietsoversteek van zuid naar noord. Deze vrijliggende (brom-)fietsoversteken zijn opgenomen in de verkeerslichtenregeling.

Door het ontbreken van de (brom-)fietsverbinding aan de zuidkant van het kruispunt moet het (brom-)fietsverkeer omrijden. Van west naar noord vice versa en van west naar oost vice versa moet (brom-)fietsverkeer gebruik maken van de parallelweg langs de zuidzijde van de N271 (Jan J. Ludenlaan) en vervolgens van de (brom-)fietsoversteek over de westelijke- en noordelijke tak van het kruispunt. De stromen voor het autoverkeer die hierbij gekruist worden (de relatie noord-west vice versa) zijn erg zwaar. Dit levert een knelpunt op in de verkeerslichtenregeling. Een (brom-)fietsoversteek over de zuidelijke tak (Sluisweg) van het kruispunt wordt node gemist.

Besloten is om een oversteekvoorziening voor (brom-)fietsverkeer over de zuidelijke tak (Sluisweg) te maken die in twee richtingen bereden mag worden, gevolgd door een éénrichtings (brom-)fietspad aan de zuidzijde van de N271 (Rijksweg). De nieuwe oversteek wordt ook in de verkeerslichtenregeling opgenomen. Om dat te kunnen realiseren moet de bestaande parallelweg (Jan J. Ludenlaan) ter hoogte van de Sluisweg in noordelijke richting verplaatst worden en omgevormd tot (brom-)fietspad. Het toevoegen van de (brom-)fietsoversteek complementeert de (brom-)fietsstructuur rond het kruispunt.

De (brom-)fietsoversteek over de westelijke tak (Jan J. Ludenlaan) van het kruispunt is (te) smal voor 2-richtingen (brom-)fietsverkeer en wordt in de nieuwe situatie uitgevoerd als éénrichtings (brom-)fietspad van zuid naar noord. De oversteek over de oostelijke tak (Rijksweg) wordt in de nieuwe situatie een oversteek in twee richtingen.

Parallelweg Jan J. Ludenlaan (kilometer 125,6 0 – 125,8 0 )

Op dit moment worden de bedrijfspercelen die aan de parallelweg (Jan J. Ludenlaan) liggen via deze parallelweg ontsloten op de Sluisweg. Om de (brom-)fietsvoorziening aan de zuidzijde van het kruispunt N271-N844 te kunnen realiseren, moet de parallelweg tussen de Steiger en de Sluisweg anders worden vormgegeven. De ontsluiting van de betreffende bedrijfspercelen moet via de Steiger in plaats van via de Sluisweg plaats gaan vinden. De parallelweg is in de huidige situatie tussen de Steiger en de toegang tot de bedrijven ingericht als (brom-)fietspad. Dit wegvak wordt in de nieuwe situatie weer opengesteld voor alle motorvoertuigen.

Voor de aan- en afvoer van goederen moet vrachtverkeer bij de bedrijven aan de parallelweg kunnen komen. Op dit moment staan langs de Steiger ter hoogte van de parallelweg veelal auto’s geparkeerd. Hierdoor kunnen vrachtauto’s de bochten niet nemen. Om dit wel mogelijk te maken, wordt aan beide zijden van de Steiger ter hoogte van de parallelweg een parkeerverbod ingesteld.

Aansluiting N846-Vosseneindseweg (kilometer 16,48)

Aan de oostzijde van de N846 ligt tussen de aansluiting met de carpoolplaats en de Vosseneindseweg een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad. Ter hoogte van de Vosseneindseweg steekt het (brom-)fietsverkeer dat in zuidelijke richting rijdt de N846 over naar het in één richting ter berijden (brom-)fietspad aan de westzijde van de N846 om vervolgens de Vosseneindseweg over te steken. Bij deze oversteek, waar slechts kanalisatiestrepen aanwezig zijn, is de voorrang niet geregeld. Dit leidt tot verkeersonveilige situaties.

Het (brom-)fietspad is meer dan 10 meter uitgebogen van de N846, waardoor algemeen wordt aangenomen dat het (brom-)fietspad geen onderdeel meer uitmaakt van de hoofdrijbaan (N846) waar wel een voorrangsregeling geldt. De overstekende (brom-)fietsers worden daarom uit de voorrang geplaatst, hetgeen met markering en bebording wordt aangegeven.

Aansluiting N846- Carpoolplaats t t Bosk empke (kilometer 16, 76 )

Het in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad aan de oostzijde van de N846 eindigt bij de aansluiting van de carpoolplaats zonder voorafgaande waarschuwing, voorrangsaanduiding of oversteekvoorziening. In de verkenning is onderzocht welke vormgeving noodzakelijk is om het (brom-)fietsverkeer op een veilige manier af te wikkelen.

Er is voor gekozen het (brom-)fietspad bij de aansluiting van de carpoolplaats fysiek uit te buigen, zodat het (brom-)fietspad niet abrupt eindigt op het kruisingsvlak. Er maken slechts weinig (brom-)fietsers gebruik van het (brom-)fietspad en de fietsenstalling bij de carpoolplaats. Daarom is het niet wenselijk om de (brom-)fietsers in de voorrang te plaatsen. Met markering en bebording wordt aangegeven dat (brom-)fietsers aan het einde van het (brom-)fietspad voorrang moeten verlenen aan het overige verkeer.

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N271 (Jan J. Ludenlaan) en voor de provinciale weg N846 (Jan J. Ludenlaan) in de gemeente Heumen het volgende verkeersbesluit:

 

Kruispunt N271 – N844 (kilometer 125,59)

 

  • I.

    door het verwijderen van het bord model B6 van het RVV 1990 en haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op het (brom-)fietspad aan de westzijde van de Sluisweg, de verplichting van (brom-)fietsers in noordelijke richting, om voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan, op te heffen;

  • II.

    door het verwijderen van bord model G12a van het RVV 1990 op het kruispunt van de parallelweg en het (brom-)fietspad aan de westzijde van Sluisweg het pad aan te duiden als een in één richting (noord-zuid) te berijden verplicht fiets/bromfietspad;

  • III.

    door het plaatsen van het bord model G12a van het RVV 1990 met onderbord OB505 de te verbreden (brom-)fietsoversteek aan de oostzijde van het kruispunt aan te duiden als een in twee richtingen te berijden verplicht fietspad/bromfietspad;

  • IV.

    door het plaatsen van het bord model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op het aan de oostzijde van het kruispunt gelegen (brom-)fietspad vóór de hoofdrijbaan, overstekende (brom-)fietsers in zuidelijke richting te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan;

  • V.

    door het plaatsen van borden model G12a van het RVV 1990 met onderbord OB505 de nieuw aan te leggen (brom-)fietsoversteek aan de zuidzijde van het kruispunt aan te duiden als een twee richtingen te berijden verplicht fiets/bromfietspad;

  • VI.

    door het plaatsen van de borden model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de nieuw aan te leggen (brom-)fietsoversteek vóór de rijbaan van de Sluisweg, overstekende (brom-) fietsers in zowel oostelijke- als westelijke richting te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan van de Sluisweg;

  • VII.

    door het plaatsen van een bord model G12a van het RVV 1990, het nieuw aan te leggen pad tussen de Sluisweg en kilometer 125,470 aan de zuidzijde van de N271 (Rijksweg) aan te duiden als een in één richting te berijden fietspad/bromfietspad;

 

Parallelweg Jan J. Ludenlaan (kilometer 125,60 – 125,80)

 

  • XIII.

    door het verplaatsen van het bord C12 van het RVV 1990 met onderborden OB55 ”uitgezonderd landbouwvoertuigen”, OB11 ”uitgezonderd vrachtauto’s” en onderbord ”uitgezonderd brommobielen” van de noordelijke tak van de Steiger naar de parallelweg Jan J. Ludenlaan ten westen van de noordelijke tak van de Steiger (kilometer 125,80) de geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op de noordelijke tak van de Steiger in te trekken;

  • IX.

    door het verwijderen van de borden G12a en G12b van het RVV 1990 op de parallelweg Jan J. Ludenlaan ten oosten van de aansluiting met de Steiger en ten westen van de toerit naar de bedrijfspercelen, de status van verplicht fiets/bromfietspad op te heffen;

  • X.

    door het plaatsen van borden model G12a en model G12b van het RVV 1990 ter hoogte van de inrit naar de bedrijfspercelen en ter hoogte van de kruising met het (brom-) fietspad aan de westzijde van de Sluisweg, de in noordelijke richting te verleggen parallelweg (kilometer 125,60 – 125,67) aan te duiden als een twee richtingen te berijden verplicht fiets/bromfietspad;

  • XI.

    door het plaatsen van bord E1 van het RVV 1990 aan beide zijden van de noordelijke tak van de Steiger ter hoogte van de parallelweg Jan J. Ludenlaan, een parkeerverbod in te stellen aan beide zijden van de weg;

  

Aansluiting N846 - Vosseneindseweg (kilometer 16,48)

 

  • XII.

    door het plaatsen van een bord model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op het westelijke (brom-) fietspad vóór de rijbaan van de Vosseneindeseweg, overstekende (brom-)fietsers te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan;

 

Aansluiting N846-Carpoolplaats ‘t Boskempke (kilometer 16,76)

  

  • XIII.

    door het plaatsen van een bord model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op het (brom-)fietspad vóór de hoofdrijbaan, overstekende (brom-)fietsers te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op toegangsweg naar het carpoolterrein;

  

Ter inzage

 

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf 24 mei 2017 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl -> verkeer en vervoer -> overzicht provinciale wegen -> N271/N846: Heumen - Molenbeek).

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 24 mei  tot en met 5 juli 2017 ter inzage in de bibliotheek van de provincie Gelderland, locatie Marktstate, Eusebiusplein 1a, Arnhem en in het gemeentehuis van de gemeente Heumen, Kerkplein 6, Malden.

  

Instellen bezwaar

 

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gezonden aan Gedeputeerde Staten, secretariaat Commissie van Advies voor Bezwaarschriften en Klachten, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem. Op de envelop en brief dient duidelijk “bezwaarschrift N271/N846; diverse maatregelen in de gemeente Heumen, zaaknummer 2017-004650” te worden vermeld.

 

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste:

- de naam en het adres van de indiener;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- een kopie of omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

 

Diegene die een bezwaarschrift heeft ingediend, kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor individuele burgers (niet voor advocaten en ook niet voor gemachtigden namens een bedrijf of een organisatie) bestaat de mogelijkheid dat verzoek digitaal in te dienen. Meer informatie kunt u vinden op www.rechtspraak.nl. Voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, telefoonnummer (026) 359 20 00 of op www.rechtspraak.nl.

  

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

   

E.A. Joosten

Naar boven