Masterclass voor lokale en duurzame landbouw

29-11-2018 Jonge boer werkt op het land

Er is een groeiende vraag naar duurzaam en gezond voedsel met een bekende herkomst. Steeds meer agrariërs spelen daar graag op in. Tijdens de masterclass ‘Produceren in de korte keten’ leren zij van experts én van elkaar. ‘Wij willen kleinschalig blijven en een eerlijke prijs voor onze producten.’

Masterclasses

De serie masterclasses wordt aangeboden door de regiogemeenten Ede en Barneveld, LTO Gelderse Vallei, WUR en Coöperatie Boerenhart. Provincie Gelderland financiert het project met geld uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling. Dertien boeren krijgen begeleiding hoe zij hun producten lokaal aan de consument kunnen verkopen.

In 7 sessies ontdekken de ondernemers hoe zij hun producten af kunnen zetten in de directe omgeving en leren ze van elkaars goede voorbeelden. Ook behandelen ze het ontwikkelen van innovatieve businessmodellen, samenwerkingsvormen en nieuwe producten en diensten, ook op het gebied van recreatie en educatie.

In evenwicht met de natuur

Jeroen Knol werkt op de biologische zorgboerderij De Hooilanden in Bennekom. ‘We willen een kleinschalig bedrijf blijven. Op een natuurlijke manier het boerenbedrijf voeren, in evenwicht met de natuur. Dat is lastig, want wil je winst maken bij de coöperatie dan ben je gedwongen om op te schalen. Ons biologisch bedrijf is grondgebonden. Krijgen we meer koeien, dan moeten we ook meer grond aankopen. En dat is een te grote investering.’

Onder de kostprijs

Roel van Dijk van vleesboerderij Het Binnenveld in Rhenen sluit zich daarbij aan. ‘Wij hebben geen bedrijf om 250 koeien te houden. We kunnen niet opschalen. Dat betekent dat we vaak onder de kostprijs onze melk aan de coöperatie verkopen. Bovendien ben ik niet iemand voor de wereldmarkt. Ik heb een echt gezinsbedrijf en houd van mijn beesten. De producten die ik maak, maak ik met liefde. En die verkoop ik liever direct aan de lokale markt dan anoniem. Ons vlees verkopen we al direct aan particulieren. Maar de helft van onze melk gaat nog naar de coöperatie. Ik zoek nog antwoord op de vraag hoe ik 300.000 liter melk kan vermarkten. Moeten we er kaas van maken of bieden we rauwe melk aan?’

Droom

Tijdens de masterclass werken de deelnemers hun eigen ideeën uit en worden ze begeleid bij vervolgstappen. Jeroen Knol: ‘Je zit in een soort pressurecooker. We werken hard met deadlines om onze plannen helder te krijgen en ze goed te verwoorden. Hoe communiceer je bijvoorbeeld met de klant? Wie is die klant, wat is zijn behoefte en hoe bereiken we die? We krijgen veel praktijkvoorbeelden en wisselen veel nuttige kennis uit met de andere ondernemers.’ Roel van Dijk sluit zich daarbij aan. ‘We helpen elkaar, want uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: een eerlijke prijs voor onze producten. Het is mijn droom om alles wat we produceren op het erf zelf te verkopen en mijn mooie bedrijf ook in de toekomst veilig te stellen.’

Terug naar nieuwsoverzicht