Duurzamer, 1 keer inchecken én meer servicepersoneel

9-10-2019 trein en het mensen op het perron

Provincies zijn verantwoordelijk voor de regionale bussen en treinen. Deze worden gereden door vervoerbedrijven. Iedere 10 jaar is er een aanbesteding. Dan is er de mogelijkheid voor vervoerders om in te schrijven. We, provincies Gelderland en Overijssel, stelden een raamwerk vast voor alle komende aanbestedingen voor spoorlijnen: de Nota van Uitgangspunten Spoor.

Duurzamer openbaar vervoer

In de Nota staan 9 uitgangspunten. Die gaan natuurlijk over de dienstregeling zelf. De trein moet op tijd komen, maar er zijn ook allerlei extra eisen. Zo moet de trein duurzamer worden. Dat kan door elektrisch te gaan rijden in plaats van op diesel. In nieuwe treinen moet een rolstoeltoegankelijk toilet komen. Dat zal bij de eerstkomende aanbestedingen nog niet het geval zijn, omdat de huidige treinen overgenomen moeten worden. De afgelopen jaren zijn er toiletten op de stations geplaatst.

Jan van der Meer gedeputeerde openbaar vervoer: ‘De service aan de reiziger gaat vooruit. Veel reizigers zullen blij zijn dat ze bij hun overstap naar de regionale bus of trein niet meer hoeven in-of uit te checken. De stewards op de trein leveren extra service en gevoel van veiligheid voor de reizigers. Zo maken we het nog aantrekkelijker om vaker in de trein te stappen.’

Spoorlijnen in Gelderland

In Gelderland hebben we meerdere regionale spoorlijnen: Ede/Wageningen-Amersfoort (Valleilijn), Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Apeldoorn en een gedeelte van de Maaslijn.

Financieel

Provincie Gelderland betaalt jaarlijks €120 miljoen voor de trein en de bussen. Duurzamer en sociaal veiliger openbaar vervoer kost extra geld. Bij elkaar is dat €4,5 miljoen. Provinciale Staten nemen binnenkort een besluit over de Nota van Uitgangspunten Spoor en het extra geld.

Terug naar nieuwsoverzicht