N348; verkeersbesluit reconstructie N348 – Quatre Brasweg – Flierderweg in de gemeente Lochem

Logo Gelderland

 

 

VERKEERSBESLUIT ZAAKNUMMER 2018-012601, D.D. 26 april 2019

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor de reconstructie van de aansluiting van de provinciale weg N348 (Zutphenseweg) met de Quatre Brasweg en de Flierderweg (kilometer 37,63), in de gemeente Lochem.

 

 

Aanleiding

De provinciale weg N348 vormt de verbinding tussen de A348 ten oosten van Arnhem en de A1 bij Deventer en loopt via Dieren, Brummen, Zutphen, Eefde en Gorssel. Tussen Zutphen en Deventer (A1) is de N348 een gebiedsontsluitingsweg met een belangrijke functie voor het (doorgaande) regionale verkeer. De maximumsnelheid op dit wegvak is 80 kilometer per uur.

 

Er zijn verkeersproblemen op de kruising van de N348 (Zutphenseweg) met de Quatre Brasweg en Flierderweg bij Eefde. Het gaat om problemen met het oversteken van Zutphenseweg en met het opdraaien vanaf de zijwegen naar de N348. Daarnaast leveren afslaande auto’s een gevaar op voor fietsers.

De provincie Gelderland gaat het kruispunt reconstrueren om de verkeersveiligheid te verbeteren.

 

Als wegbeheerder van de N348 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen op deze locatie een verkeersbesluit te nemen.

 

 

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Lochem, omwonenden en met de korpschef van de Politie eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland.

 

 

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit dat ter inzage heeft gelegen van 31 januari tot en met 14 maart 2019 is één reactie ingediend. Deze heeft niet geleid tot wijzigingen in het verkeersbesluit.

 

 

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

- het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

- het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;

- het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

 

De N348 heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten.

 

 

Belangenafweging

De provinciale weg N348 is tussen Zutphen en Deventer (A1) een gebiedsontsluitingsweg met een belangrijke functie voor het (doorgaande) regionale verkeer. De maximumsnelheid op dit wegvak is 80 kilometer per uur.

De kruising van de N348 (Zutphenseweg) met de Quatre Brasweg en Flierderweg bij Eefde is een verkeersveiligheidsknelpunt. Er gebeuren regelmatig ongevallen. De oversteekbaarheid van de Zutphenseweg geeft problemen en het is moeilijk om vanaf de zijwegen de N348 op te draaien. Daarnaast leveren afslaande auto’s een gevaar op voor (brom-)fietsers op het (brom-) fietspad langs de N348. Om de verkeersveiligheid te verbeteren gaat de provincie Gelderland het kruispunt reconstrueren.

 

In de huidige situatie is er geen gefaseerde oversteekvoorziening aanwezig ter hoogte van de Quatre Brasweg - Flierderweg. (Brom-)fietsers moeten de rijbaan daardoor in één keer oversteken wat gevaarlijke situaties oplevert.

Door het aanbrengen van een middengeleider op de noord- en zuidtak van het kruispunt (vanuit de richting Gorssel en Eefde) wordt het kruispunt geaccentueerd, waardoor het attentieniveau van de weggebruiker ter plaatse van de aansluiting hoger wordt. Het gemotoriseerd verkeer op de N348 zal daardoor beter anticiperen op de situatie ter plaatse.

Op de middengeleider komt een oversteekvoorziening voor (brom-)fietsers. Voetgangers kunnen hier ook gebruik van maken. De middengeleider biedt de mogelijkheid voor (brom-) fietsers en voetgangers om de N348 in twee fasen over te steken. Aan de zuidzijde van het kruispunt wordt ook een tweerichting bereden (brom-)fietspad aangelegd, dat het bestaande (brom-)fietspad aan de oostzijde van de N348 verbindt met de Quatre Brasweg.

 

Het (brom-)fietspad dat aan de oostzijde parallel aan de N348 loopt, wordt uitgebogen en krijgt rood asfalt.

De bomen die ter hoogte van het kruispunt het zicht het meest belemmeren, worden verwijderd.

 

 

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N348 (Zutphenseweg) ter hoogte de aansluiting met de Quatre Brasweg en Flierderweg (kilometer 37,63) in de gemeente Lochem het volgende verkeersbesluit:

  • I.

    door het plaatsen van borden model D2 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de te realiseren middengeleider op de N348 in te stellen;

  • II.

    door het plaatsen van borden model G12A van het RVV 1990, de nieuwe verbinding tussen het tweerichting bereden (brom-)fietspad aan de oostzijde van de N348 en de Quatre Brasweg aan te duiden als een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad;

  • III.

    door het plaatsen van een bord model G12A van het RVV1990 aan het eind van de oversteek vanuit de richting Quatre Brasweg, het overstekende (brom-)fietsverkeer te duiden dat het parallel aan de N348 gelegen (brom-)fietspad in beide richtingen vervolgd mag worden;

  • IV.

    door het plaatsen van de borden model B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op het tweerichtings (brom-)fietspad vóór de hoofdrijbaan, het verkeer op het (brom-)fietspad te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan;

  • V.

    door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de middengeleider, vóór de hoofdrijbaan, het (brom-)fietsverkeer op de tweerichting bereden (brom-)fietsoversteek te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan.

 

Het besluit treedt in werking op het moment dat de aanpassingen zijn gerealiseerd.

 

 

Ter inzage

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is vanaf 2 mei te vinden op de website van de provincie Gelderland (http://www.gelderland.nl/N348-Eefde-A1-kruising-Quatre-Bras).

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2018-012601 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het ontwerp-verkeersbesluit van 2 mei tot en met 13 juni 2019 ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Lochem, Hanzeweg 8, Lochem.

 

 

Instellen beroep

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake de besluitpunten I t/m V van het verkeersbesluit.

 

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.

 

 

namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

 

 

Patrick Strootman

Plv. teammanager Asset Gebruik Wegen

Naar boven