Aanbesteding Valleilijn

9-10-2019

Van december 2021 tot 2036 gaat mogelijk een nieuwe vervoerder de treindienst Amersfoort – Ede-Wageningen Valleilijn rijden. In december 2021 loopt de concessieperiode voor de huidige vervoerder af. De keuze voor de vervoerder hangt af van de inschrijving bij de openbare aanbesteding. Gedeputeerde Staten hebben het programma van eisen vastgesteld zodat de voorbereiding van de aanbesteding kan starten.

Huidige dienstregeling het uitgangspunt

De kwaliteit van de Valleilijn is de afgelopen jaren sterk verbeterd, onder andere door de opening van nieuwe stations, de aanschaf van 2 nieuwe treinstellen en de realisatie van toiletten op stations. De basis is goed en de huidige dienstregeling is daarom ook het uitgangspunt in de nieuwe concessie. Wel worden nog een aantal verbeteringen doorgevoerd, zo komen er meer stewards in de treinen en alle stations krijgen een kaartautomaat. De overkoepelende merknaam RRReis voor het openbaar vervoer in Oost-Nederland wordt ook toegepast op de Valleilijn. De treinen krijgen een nieuw uiterlijk en ook de binnenkant wordt vernieuwd. Verder komt er actuele reisinformatie over aansluitende bussen en treinen in de treinen.

Jan van der Meer: 'De Valleilijn is een goedgebruikte spoorlijn en een belangrijke verbinding tussen de Randstad en Food Valley. De kwaliteit is goed, maar het kan altijd beter. Dus ik verwacht straks bij de aanbiedingen weer verbeteringen te zien. Met name op gebied van meer service voor de reiziger, innovatie en duurzaamheid.'

Een van de innovaties is een nauwkeuriger reizigerstelsysteem waarmee alle in- en uitstappers kunnen worden geteld. Ook kan er meer met reisinformatie worden geboden.

Drie grote concessiegebieden in Oost Nederland

Gelderland, Overijssel en Flevoland werken samen aan goed regionaal vervoer. Er zijn 3 nieuwe grote concessiegebieden vastgesteld. In de Nota van Uitgangspunten voor het openbaar vervoer in Oost-Nederland hebben Provinciale Staten eerder besloten de Valleilijn apart aan te besteden. Dit betekent dat de lijn geen onderdeel wordt van de multimodale concessie Rijn-Waal. Door de openbaar vervoer gebieden (concessies) groter te maken, verwachten de provincies een interessanter aanbod vanuit vervoerders. Hiermee kunnen reizigers zo snel mogelijk, veilig en betaalbaar door de 3 provincies reizen.

Met de exploitatie van de Valleilijn is ongeveer € 4,2 miljoen gemoeid.

Bijlage Factsheet Valleilijn

Terug naar nieuwsoverzicht